0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag ska köpa en kåk på 130 kvm (75 kvm nb, 55 öv) som värms med direkt verkande el. Har planer på att antingen dra in bergvärme eller pellets. Vad kan en installation av vattenburet system kosta? Är bergvärme eller pellets vättiga allternativ?
Läste i tidningen igår att regeringen tänkt införa skattelättnader för konvertering från direktel till vattenburet system, så vänta lite med ditt projekt...
Skattelättnad kan endast gälla arbete som man betalar för vid konvertering.Gör allt arbete själv då kvittar det om myndighéterna har skattelättnad eller ej. Materialet köper man där det passar själv. Antingen gör det själv eller byter tjänst med en kompis. Min rörläggare vill ändå ej krypa under min takfot och lägga plus prissol rör så det åker jag själv ändå på. Koppla in element eller konvektor inne i rummet är ej så svårt.Använder klämkopplingar det gör det enkelt och döljer rör i special golvlister . Inga termostater endast vanliga element kopplingar, alt flexislang till konvektorerö.
Skattelättnad kan endast gälla arbete som man betalar för vid konvertering.
Gör allt arbete själv då kvittar det om myndighéterna har skattelättnad eller ej. Materialet köper man där det passar själv. Antingen gör det själv eller byter tjänst med en kompis.
AlfMFinns det begränsning på om jag vill hjälpa min kompis med el eller målning och han hjälper mig med rörläggeri.Så länge vi gör det till oss själva kan jag ej se några begränsningar och då behöver man ej deklarera för myndigheterna vad man gör. Ingen av oss betalar något till den andra. Om man ej hjälper andra grannar eller närmare släktingar sitter man snart ensam vid sin koja.Kan någon lag boken?
Jag kanske skall deklarera för den tid jag lägger ner med att hjälpa andra i detta forum?
Nu tycker jag vi har för mycket påhopp. Jag tycker du bör sluta med det.Denna tråd handlar ej om mig som person. Vi skall diskutera konvertering av värmesystem.Du hjälper alldrig någon av dina bekanta?Du får väl aldrig hjälp själv?Stopp--ö-ä-----Stopp vi slutar med denna typ av debatt.