0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pelletspriset du nämner, är det inköpspris? Isåfall får du räkna in förlusterna (verkningsgrad) och då blir det lite dyrare med pellets.
Jag menade ditt inköpspris/konsumentpris, (ursäkta otydligheten) stämmer nog, det jag menade är att det finns förluster i förbränning/rökgastemp som också skall räknas in. Då kostar det helt plötsligt lite mera än 0,63kr/kWh.
Citat från: leifa.k skrivet 16 september 2010, 09:42:13Jag menade ditt inköpspris/konsumentpris, (ursäkta otydligheten) stämmer nog, det jag menade är att det finns förluster i förbränning/rökgastemp som också skall räknas in. Då kostar det helt plötsligt lite mera än 0,63kr/kWh.Okej, men dessa 4.75kW/kg måste väl ändå vara energin man får ut? Eller har jag missat nåt nu
Som pannan är inställd kommer den att slå på elpatronerna vid en panntemp på 40ºC. Bra att ha det så då pelletsbrännaren förr eller senare får ett stillestånd. Jag skulle dock rekommendera att höja den till ca 55-60ºC för då kan man även ta en dusch om det tagit slut på pelletsen. Dvs höj den så mycket så att inte elpatronen går igång utan pelletsbrännaren hinner starta före panntempen gått ner så lågt.Du har även nattsänkning på ett par grader som styrs med tiduret.
Det där med duschmöjligheterna i samband med höjning förstod jag inte? Ställer man inte in vilken temperatur som el ska slå in?