0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejJag menar per kg, annars blir det lite svårt... Jag menade hur mycket energi en torktumlare drar i kWh per kg torkad tvätt. Försöker få lite grepp hur mycket effekt/energi det går åt för att hängtorka tvätt och hur det påverkar temperaturen inomhus och hur det är energimässigt mot en torktumlare.2,26 MJ/kg är ju ångbildningsentaplin, så då blir det ju: 2260000/3600000 = 0,63 kWh/kg torkad tvätt.Säg att man hänger upp tvätt som innehåller 2 kg vatten framför en LLVP, det gör jag själv. Den torkar typiskt på 4 timmar. Då borde medelkyleffekten bli 2X0,63X1000/4 = 315 W. Har man ett COP på i bästa fall 3 så får man en medeleffektsökning på drygt 100 W på värmepumpen under torkningen eller en energiförbrukning på drygt 0,4 kWh.Och detta ska ställas mot en torktumlare Själv slängde jag ut torktumlaren för 5 år sedan, så jag har ingen aning vad en sådan drar...MVH/Gano
Hej,Har en http://www.electrolux.se/Products/Tv%C3%A4ttstugan/Torktumlare/V%C3%A4rmepumpstumlare/EDH97960Wmed värmepump...Har för mig att den tar ca 1kwh/torkning jmf ca 3kw för den gammla 80:tals maskinen. Vet inte hur mycket tvätten väger före resp efter... har inte gått in så hårt för att kolla Frugan tycker jag är tillräckligt nördig som lägger min fritid på Led/värmepumpar osv.... mvh grni
Min gamla kondenstumlare la av i våras och jag har funderat på 'värmepumpstumlaren'.Är det nån som har testat den?
Citat från: purjo__ skrivet 26 augusti 2010, 15:53:53Min gamla kondenstumlare la av i våras och jag har funderat på 'värmepumpstumlaren'.Är det nån som har testat den?Har ingen TT alls, torkrum is da shit , Dom få gånger det tvättas dunjackor brukar vi låna svärmor&svärfars.Ekonomiskt tror jag det är svårt att räkna hem den där VP-TT, den kostar ju 8 tkr och tvättar man var tredje dag så sparar du 300 kr/år.