Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Isolara betongkantbalk med markisolering?  (läst 9210 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Isolara betongkantbalk med markisolering?
« skrivet: 20 augusti 2010, 23:09:35 »
Hej!

Vid köp av huset så anlitades en besikningsman som gav rådet att fästa markisolerskivor (vita) mot betongbalkar till grypgrunden med fogskum och montera en Munters sorptionsavfuktare, vilket jag även gjorde. Plast på mark fanns sedan tidigare, dock med lite hål har och var. Är detta en korrekt lösning eller finns det några andra bättre lösningar?
Finns det risk för fukt mellan isolerskiva och betongbalk?

Har under sommaren ca +15 grader i grunden och som lägst på vintern ca +5 grader. Avfuktaren är inställd på att hålla ca 64-68% luftfuktighet.

Mvh
Toshiba RAS-10 SKVP-ND
1-plansvilla byggt 1992 på 118kvm. Vattenburen el och en vattenmantlad pelletskamin kopplad mot vvb. Mekanisk till-/frånluft. 27kvm varmgarage med elradiatorer.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2010, 12:08:20 »
Tänkte du sätta isoleringen utvändigt eller invändigt?

IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad jog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2010, 12:17:00 »
Hej!

Tänkte isolera inifrån......

MVh
Toshiba RAS-10 SKVP-ND
1-plansvilla byggt 1992 på 118kvm. Vattenburen el och en vattenmantlad pelletskamin kopplad mot vvb. Mekanisk till-/frånluft. 27kvm varmgarage med elradiatorer.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2010, 12:58:48 »
Tjena!

Jag är så långt ifrån expert på detta som man kan komma, men jag är en intresserad husägare som läst en del om detta inför mina egna ändringar i krypgrunden.
Jag tror att man generellt förespråkar att man ska isolera utifrån oavsett vad man ska isolera pga att minska risken att få kalla punkter någonstans i byggkonstruktionen där fukt kan kondensera.

Mina egna tankar går som följer (dock inte satta i verket ännu eftersom husrenovering och utbyggnad pågår och tar mer än all tid.

Isolera utifrån med vit cellplast. Kanske fästa den med fogskum?
Vid marknivå och ner sätter jag platonmatta utanpå cellplasten för att minska fuktlasten från marken på isoleringen (Alternativt markisolering XPS som är bra mycket dyrare).
Ovan mark finns det tex på beijers en grå slät skiva (vad 17 den nu heter kommer jag inte ihåg).
Min kantbalk går på vissa ställen ganska i liv med ytterpanelen, varpå jag tänkte sätta en plåt som styr undan vattnet och utanför isoleringen (typ som ett fönsterbleck). Utanpåliggande cellplasten på kantbalken kommer att på vissa ställen gå utanför ytterpanelen varpå denna plåtbleck behövs för att styra undan vattnet.

I marken (randisolering) funderar jag på att lägga först dränerande grus + dränering , sedan vit cellplast och ovanpå det åldersbeständigplast och
 och sedan ett jordlager på det.

Så går mina tankar för att isolera min kantalk. När det blir vetr jag inte,..
Ni får gärna kommentera och komma med tips.

I sommar tog jag första steget och grävde ut krypgrunden samt lade åldersbeständig plast. Kör med en woods DS28 avfuktare (kondens) och håller nu ca 55-65% luftfuktighet. Temp 13-15 grader.
Mäter med en Oregon med 3 trådlösa fuktmätare.
Har just satt in en energimätare till avfuktaren, men har inte hunnit kolla av vad den ger för förbrukning.
Edit: 3.5kWh på 2dygn och 5h.

//Micke
 
« Senast ändrad: 21 augusti 2010, 13:10:28 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #4 skrivet: 21 augusti 2010, 13:14:32 »
Tjena!

I marken (randisolering) funderar jag på att lägga först dränerande grus + dränering , sedan vit cellplast och ovanpå det åldersbeständigplast och
och sedan ett jordlager på det.
 
//Micke

Hej Micke!  När det gäller isolering av marken under krypgrund så kan det gärna först vara ett dränerande lager av t.ex grus eller singel, ovanpå detta läggs åldersbeständig plast och ovanpå plasten sedan läggs isoleringen, inga jordlager e.d ovanpå isoleringen sedan alltså. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 augusti 2010, 12:30:45 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #5 skrivet: 21 augusti 2010, 13:21:42 »
Citera
Isolera utifrån med vit cellplast. Kanske fästa den med fogskum?
Vid marknivå och ner sätter jag platonmatta utanpå cellplasten för att minska fuktlasten från marken på isoleringen

Vit cellplast (EPS=Expanderad polystyren) är olämlig vid isolering där man kan få marktryck eftersom den kan kollapsa samt att den är ganska porös och kan suga åt sig vatten.
Använd istället Blå eller Rosa markskiva (typ Ecoprim) som är avsedd för detta ändamål

Vad gäller platonmattan så skall den ju vara som en ventilationsspalt närmast grunden

Så den korrekta monteringen är kantbalk/grund , Platonmatta , Isolering(som tål marktryck) , ev.markduk för att säkerställa att jord inte rinner in i skarvar od.

EDIT: rättat stavfel
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2010, 12:26:49 »
Tjena!

Ska man sätta platon mot grunden och sedan isoleringen utanpå det?
Känns som man tappar lite av den isolerande effekten om man har luftspalt, som kan ge luftrörelser, mellan kantbalken och isoleringen?
Använder man vit EPS så vill man ju helst hålla den torr dvs tanken min var att ha platon mattan på utsidan av isoleringen dels för att skydda cellplasten och dels hålla den torr (det går ju iofs lösa med lite dränerande grus närmast isoleringen).
Visst är markisoleringen XPS att föredra framför EPS, men den är också bra mycket dyrare.
Om man inte har väg närmast mot huset så är ofta marktrycket ganska begränsat, så ur belastningssynpunkt ser jag inga hinder med
EPS.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #7 skrivet: 22 augusti 2010, 12:50:57 »
Citera
Känns som man tappar lite av den isolerande effekten om man har luftspalt, som kan ge luftrörelser, mellan kantbalken och isoleringen?

Nej man tappar inte den isolerande effekten utan man får en varm luftspalt som kan vetilera bort fukten från grundmuren.

Gör ett besök på system platons hemsida
http://www.isola.se/products/system_platon__1/platon_xtra_grunnmur

Botanisera bland deras broshyrer och ritningar
En annan sak som är viktig med platon är att den får inte utsättas för solljus (UV strålning) eftersom den då förstörs detta är ytterligare en anledning att sätta platon mattan innerst och täcka med isolering
« Senast ändrad: 22 augusti 2010, 13:30:10 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad jog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #8 skrivet: 22 augusti 2010, 13:03:03 »
Vad är nackdelen med att isolera betongbalken i krypgrunden inifrån?
Blir det inte både billigare och bättre med tanke på att isolerskivorna hålls torra?
Måste tillägga att det är ett Myresjöhus byggt -92.
Toshiba RAS-10 SKVP-ND
1-plansvilla byggt 1992 på 118kvm. Vattenburen el och en vattenmantlad pelletskamin kopplad mot vvb. Mekanisk till-/frånluft. 27kvm varmgarage med elradiatorer.

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #9 skrivet: 23 augusti 2010, 08:35:05 »
Citera
Vad är nackdelen med att isolera betongbalken i krypgrunden inifrån?

Det kan uppstå fuktproblem med mögel/röta som resultat.
När grunden isoleras så blir det varmare i krypgrunden.
Relativa fuktigheten minskar i grunden medan vattenmängden i luften troligen ökar pga ökad avdunstning från marken.
Samtidigt som krypgrunden blir varmare så blir istället kantbalken kallare.

Värmeskillnaden mellan ute och inne gör att fukten vill vandra från varmt till kallt.
Ökad fuktmängd på varma sidan.
Ökad temperatur på varma sidan.
Sänkt temperatur på kalla sidan (mindre värme leds inifrån krypgrunden ut i kantbalken om isoleringen sitter på insidan).
Pga dessa parametrar så kan man få hög relativ fuktighet i byggnadsmaterialet mellan varmt och kallt med mögel och röta som problem.
Isolerar man istället på utsidan så kommer du motsatt effekt dvs byggnadsmaterialet närmast kantbalken kommer att bli varmare och
därmed få sänkt fuktighet.
Det är inte lätt detta med fukt och använda rätt metoder, speciellt inte idag med den energimedvetenhet vi har och det ska vara mycket isolering.


Angående platon och broschyrer så är det lite skillnader.
Deras broschyrer avser att hålla en källare torr för att inte få fuktproblem på insidan.
I vårt fall med platon mot kantbalken så är det för att hålla isoleringen torr (ej direktkontakt mot jorden). På insidan har vi avfuktare och jord med plast över som gör att marken på insidan håller väldigt hög fuktighet medan luften på insidan är väl kontrollerad.
Dvs om målet är att hålla en källarvägg helt torr så är metoden platon beskriver helt rätt, men jag är inte 100% övertygad om att det är det bästa när man ska isolera en kantbalk och målet är att få till en bra isolering.
(Fuktlasten på kantbalken finns ändå från insidans jordlager).
Kantbalken klarar sig helt utan platon medan en källarvägg inte gör det.
Jag är kluven...

Sätter man platon på insidan av isoleringen så måste isolerförmågan minska eftersom isoleringens uppgift är att minimera luftrörelserna och sätter vi då dit en luftspalt med avsikt att skapa luftrörelser så måste isoleringens isolerande effekt minska.
Bäst är kanske att skippa platon, köra med xps markisolering direkt mot kantbalken?

//Micke

IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad jog

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #10 skrivet: 23 augusti 2010, 18:17:06 »
Tack för ett utförligt svar!  Thumbsup

Ska ta och klia mig i huvudet och fundera på åtgärder....mycket att tänka på. Måste kanske ta ett snack med besikningsmannen som besiktade huset när vi köpte det för ca 3 år sedan  ;)
Toshiba RAS-10 SKVP-ND
1-plansvilla byggt 1992 på 118kvm. Vattenburen el och en vattenmantlad pelletskamin kopplad mot vvb. Mekanisk till-/frånluft. 27kvm varmgarage med elradiatorer.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Isolara betongkantbalk med markisolering?
« Svar #11 skrivet: 24 augusti 2010, 13:27:09 »
XPS direkt på utsidan av kantbalken går om man tar hand om ev. markfukt som stiger upp i kantbalken på insidan. Har kantisolerat den energislukande betongplattan i garaget med 50mm XPS som jag snedsågade 25grader för avrinningen, målade med sockelfärg och sättlimmade. Utsidan kom då nästan i jämnhöjd med fasadpanelen. Men viktigast i krypgrund borde vara lagom med markisolering för att få upp temperaturen en del i grunden på sommaren så att luften kan bära mer vattenånga utan att det skadliga RF% ökar alls lika mycket. Annars måste avfuktaren jobba mer för att hålla nere RF% om det t.ex. är +9C i krypgrunden och avfuktaren (plus läckage) suger in varm fuktig sommarluft +25C för sin regenering.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!