0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Isolering finns på det mesta men lite av det har smält bort när systemet kördes in.
Svårt att ställa upp tanktemp om man valt att inte köra med el eller ved. Dvs är det 35 grader i tanken så tar det lång tid innan den matar så att det blir tappvatten.
Ett annat problem är att inte sensorn går ner i dykarröret vilket betyder att den som oftast visar lägre temp än vad som är eller att när solen gassar så stänger systemet ner för det mäts på samma rörGår det att konvertera analogt till digitalt eller måste man ner i dykarröret?. Är inte så lätt att komma innanför eftersom det går rör parallellt med tanken..
Är det vår eller höst så tappas cirka 5 grader på vägen. Dessutom så uppstår problem när solfångaren slår till och från, då hinner det i rören kylas och helt plötsligt kyls det i tanken.Låter som jag måste göra något åt isoleringen. Hur mycket av temperaturen är det acceptabelt att minska från panel till tank?
Detta betyder i sin tur att oavsett om du har sol, vedeldning eller annan värmekälla sominte klarar hålla ovanstående temperaturer, så måste du ha något annat som hjälper tillmed den sista biten upp till godkända temperaturer.Var det rätt uppfattat att du hade 4 st 500 liters ack.tankar? Var sitter solslingan? Finns detflera solslingor. Är tankarna parallellkopplade eller seriekopplade?Till sist varför flyttar du runt tankgivaren? Den har bara en korrekt placering. Låt den sittakvar där. Du kan ju absolut INTE göra som du säger: mäta temp i botten och köra in soleni mitten. Du måste mäta på den höjd (eller strax över) som du matar in. Återigen så har duuppenbarligen INTE något fel på styrutrustningen, det är bara givaren som sitter fel.