Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader  (läst 6543 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« skrivet: 16 augusti 2010, 21:32:03 »
Har solvärme för att fixa sommar behovet, dessvärre så kyler den istället för att värmer allt för ofta, detta eftersom det försvinner några grader på vägen in.

Det jag skulle vilja göra är att hårdkoda matningstempen till 65grader så att jag aldrig behöver oroa mig för kallt tappvatten. Går detta med denna eller finns det någon annan billig bra styrenhet som man kan byta rakt av som löser detta?

Vilken är bästa isoleringen för att inte tappa en massa grader mellan panelen och tankarna?
Är säkert 10m rör enkel väg
« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 22:02:46 av rocholas »

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2010, 23:13:00 »
Har du inte isolerat rören till solfångarna är det hög tid att göra det
Man kan köpa isolering tex hos Lesol
http://www.solgruppen.se/solror.htm

Tror att det är Armaflex HT isolering

När det kommer till temperaturen så kan du bara ställa upp tanktempen om jag inte missminner mig (pumpen startar när solfångaren är 8°C över tanktempen)
Dessvärre är det så att ju lägre temperatur solfångaren får jobba med desto mer energi samlar den in och 65°C är väldigt högt, det kanske blir bättre med isolering på rören då har du minskat en källa som kan kyla .
Vad du däremot bör kontrollera är att fryskyddsfunktionen (förutsatt att du har glykol i systemet)är avstängd samt att Semesterfunktionen är avstängd eftersom dessa funktioner kyler tanken.

Installations anvisningen är rent medioker men den finns att hämta på Svenska hos tillverkaren Steca
http://www.stecasolar.com/index.php?Steca_TR_0301_en
Titta ganska högt upp i höger hörne
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2010, 23:26:37 »
Isolering finns på det mesta men lite av det har smält bort när systemet kördes in.

Svårt att ställa upp tanktemp om man valt att inte köra med el eller ved. Dvs är det 35 grader i tanken så tar det lång tid innan den matar så att det blir tappvatten.

Ett annat problem är att inte sensorn går ner i dykarröret vilket betyder att den som oftast visar lägre temp än vad som är eller att när solen gassar så stänger systemet ner för det mäts på samma rör.

Går det att konvertera analogt till digitalt eller måste man ner i dykarröret?. Är inte så lätt att komma innanför eftersom det går rör parallellt med tanken.

Är det vår eller höst så tappas cirka 5 grader på vägen. Dessutom så uppstår problem när solfångaren slår till och från, då hinner det i rören kylas och helt plötsligt kyls det i tanken.
Låter som jag måste göra något åt isoleringen. Hur mycket av temperaturen är det acceptabelt att minska från panel till tank?

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2010, 00:01:55 »
Isolering finns på det mesta men lite av det har smält bort när systemet kördes in.

Kanske får leta upp typ rörisolering i gullfiber eller köpa från tex SveSol eftersom deras isolering klarar ca 150°C

Svårt att ställa upp tanktemp om man valt att inte köra med el eller ved. Dvs är det 35 grader i tanken så tar det lång tid innan den matar så att det blir tappvatten.
Det är det som är problemet ,ju högre temperatur desto svårare blir det

Ett annat problem är att inte sensorn går ner i dykarröret vilket betyder att den som oftast visar lägre temp än vad som är eller att när solen gassar så stänger systemet ner för det mäts på samma rör

Går det att konvertera analogt till digitalt eller måste man ner i dykarröret?. Är inte så lätt att komma innanför eftersom det går rör parallellt med tanken..

Det går att lägga offset på signalen men är inget jag skulle gjort när man kan köpa en PT1000 på Elfa för runt en 500 hundring (med diameter på 5mm och längd 50mm)

Är det vår eller höst så tappas cirka 5 grader på vägen. Dessutom så uppstår problem när solfångaren slår till och från, då hinner det i rören kylas och helt plötsligt kyls det i tanken.
Låter som jag måste göra något åt isoleringen. Hur mycket av temperaturen är det acceptabelt att minska från panel till tank?
Kan tyvärr inte svara på det då mina paneler just nu står i garaget för ombyggnad men det borde inte vara många grader, vid starten på morgonen däremot så var det som du beskriver en kall "propp" somm skulle ner från rören
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2010, 10:52:52 »
Hej

Har också en TR301. Enkel och bra, men den har ju fast 8 graders diff inlagd.

Jag har använt vanlig rörskål med alufolie, finns att köpa hos vanliga rörfirmor och via nätet hos bl a Rinkaby rör. Där rören går genom dolda utrymmen har jag lindat vanlig glasull. MYCKET glasull kan tilläggas, kan i princip aldrig bli för mycket.

Om du har problem med kylning av tanken är det nog isoleringen som är första Ã¥tgärd, men skulle du ha fortsatta problem sÃ¥ skulle jag föreslÃ¥ att korrigera motstÃ¥ndet i antingen tanken eller solfÃ¥ngaren sÃ¥ att du fÃ¥r större skillnad. Det kan man enkelt räkna ut med Ohms lag. Kostar väl typ 49 kr hos Clas Ohlson sÃ¥ är problemet löst.  Thumbsup

Själv har jag lagt in en fast "felvisning" genom att parellellkoppla ett motstånd på 140 kOhm så att både tanken och solfångaren visar 3 grader för låg temp. Det gjorde jag för att få ett överlapp mellan styrsystemet och SYR-ventilen. Styrsystemet fortsätter nu upp till 98 grader. Annars kan det uppstå ett läge där cirkpumpen stängs av och SYR-ventilen inte öppnar = avblåsning genom säkerhetsventilen.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2010, 12:53:14 »
Håller i princip med om vad Lmf och Gano säger, men har ytterligare några
frågor/kommentarer. Att isoleringen smält får mig att fundera hur det då ser
ut ute på taket där ju isoleringen är allra viktigast. Där kanske all isolering
försvunnit eftersom du har de allra högsta temperaturerna där....

Om du tackar nej till alla temperaturer som är lägre än 65 grader så får du inte
mycket energi frÃ¥n solen alls. AlltsÃ¥ ingen framkomlig väg  Sc:,h
Du skall inte stirra dig blind på höga temperaturer utan låta solen göra vad den kan
på den volym som finns tillgänglig. Vissa dagar blir det bara 35 grader andra dagar
får du 80 grader. Eftervärmning av varmvattnet gör du med en liten el-VVB.

Att det står en liten "skvätt" avsvalnat vatten i solkretsen när pumpen startar är
normalt inget man behöver bry sig om alls. Efter några sekunder är ju det varma vattnet
från taket framme vid tanken. Om däremot dina givare sitter olämpligt placerade så
kan förstås cirkulationen felaktigt hållas igång långa perioder med aktiv avkylning som
resultat. Tanktemperaturen skall mätas ovanför den höjd som solslingan börjar och om
slingan ligger utsträckt i höjdledd i tanken skall det varmaste vattnet tas in högst upp.
Temperaturen på taket skall mätas nära utloppet från en panel och i god kontakt med
röret och/eller plåten och INNE i lådan. Sitter panelerna seriekopplade så skall förstås
mätningen göras vid utloppet av den sista panelen....

Se till att cirkulationen går åt rätt håll genom panelerna i förhållande till var givaren sitter.
Om givaren sitter på inloppet till en panel kommer styrningen att få helt fel information.

Jag tror alltså inte du skall söka efter problen i styrutrustningen utan snarare i isolering
av rör och placering av givare. 6-8 graders diff är helt OK att starta pumpningen på om
givarna sitter rätt och isoleringen är i ordning.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2010, 15:40:21 »
El-vvb är inget alternativ på sommaren är det solvärme som gäller eller att duscha kallt alt elda upp värme därför som jag vill tvinga den till att ge 65 grader.

De 65 graderna kan säkert minskas till 57-58 (eller vad man nu vill duscha i) om man bara isolerar ordentligt som alla verkar vara överens om.

Yttre sensorn sitter som den ska, inre är som en vandrande pinne och flyttas då och då.

Det låter dock som att jag måste undersöka om man inte kan ha en ventil så att man kan mata i mitten av tanken och då med 8 grader högre än botten för att få ut maxeffekt av panelerna höst, vinter och vår när man ändå eldar. Kan hålla med om att det är ohållbart att "tvinga" upp den till 65 grader en solig vinterdag.


Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2010, 20:45:35 »
Bland annat Resol Deltasol BS har som funktion att man kan ställa in vad man vill ladda in i tanken, alltså solfångarens minimumtemperatur.

http://resol.de/Produktdokumente/48003570_DeltaSol_BS1.monen.pdf

I Sverige säljs Resol av www.svesol.se


Ett annat alternativ är att bygga om systemet med en solladdare från www.sfinx.se så att du får toppladdning + sjusterbar inladdningstemperatur.


Mvh

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2010, 22:10:03 »
Har undersökt ack tanken som är en Ts 500 från -90 ... har 4 och den ena har två ställen till patron plus en ovanför dvs typ i mitten som är mindre än de till patron... Vet in om man kan ladda vatten in i den?

Undersökte isoleringen som är "hel" nästan överallt men har typ smält så att röret ligger precis i kant. Går det bra att sätta isolering utanpå denna eller ska den tas bort? ca 4-5cm i diameter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2010, 22:17:22 »
SunLogger 2020 har också en hel del valmöjligheter för laddning av tank, justerbar start och stopptemp samt olika prioriteringar, skydd tank eller skydd solfångare. https://www.logger2020.se/index.php/logger-2020/sunlogger-2020/
Köper du till två tempgivare och en flödesmätare och ansluter till webtjänsten e-logger.se (gratis) så kan du även få temp och effektmätning i grafbilder och rapporter, samt larm via e-post eller SMS om något går fel.
« Senast ändrad: 18 januari 2018, 09:53:58 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #10 skrivet: 18 augusti 2010, 11:14:53 »
Många olika problem på en och samma gång här.....

Om vi börjar med temperaturerna på vattnet så är det för de flesta helt OK
att få ca 40 grader i duschen, men temperaturen på det vatten som når duschblandaren
får inte vara lägre än 50 grader. Vatten som kommer ut ur en slingberedare får
inte vara kallare än 55 grader (och om det rör sig om en förrådsberedare måste hela
volymen i beredaren hålla 60 grader hela tiden). Dessa minimitemperaturer är till för att
förhindra bakterietillväxt i varmvattensystemet.

Detta betyder i sin tur att oavsett om du har sol, vedeldning eller annan värmekälla som
inte klarar hålla ovanstående temperaturer, så måste du ha något annat som hjälper till
med den sista biten upp till godkända temperaturer.

Nu till tidsaspekten på solens varmvattenvärmning. Att du upplever att det tar lång tid innan
vattnet blir varmt beror förstås på att du värmer en stor volym vatten i förhållande till ytan
solfångare du har på taket. Det enda sättet att få snabbare respons är att låta solen jobba
mot en mindre volym. Att försöka pressa upp temperaturerna i solkretsen medför alltid
förlust av energi. (Hög temp = lite energi, låg temp. = mycket energi).

Allra helst skall man försöka låta solen gripa in på flera olika temperaturnivåer beroende på
vad den har att ge för ögonblicket. Variationerna är stora över dagen, men börjar bli användbart
tidigt på morgonen runt 20 grader, då det duger för förvärmning av varmvatten. Lite senare
kanske vi får temperaturer på runt 40 grader som duger till värme i huset och mitt på dagen
får vi (när det är som bäst) hjälp med att göra färdigt varmvatten. På eftermiddagen sjunker
åter temperaturerna och då gäller det att ha mottagare som nöjer sig med detta. På samma
sätt varierar de tillgängliga temperaturerna från dag till dag och från vecka till vecka. Hela
tricket med att designa en solfångaranläggning är att anpassa sig efter dessa varierande
förhållande och att satsa på att ta hem max energi istället för max temperatur...

Var det rätt uppfattat att du hade 4 st 500 liters ack.tankar? Var sitter solslingan? Finns det
flera solslingor. Är tankarna parallellkopplade eller seriekopplade?

Till sist varför flyttar du runt tankgivaren? Den har bara en korrekt placering. Låt den sitta
kvar där. Du kan ju absolut INTE göra som du säger: mäta temp i botten och köra in solen
i mitten. Du måste mäta på den höjd (eller strax över) som du matar in. Återigen så har du
uppenbarligen INTE något fel på styrutrustningen, det är bara givaren som sitter fel.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad rocholas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #11 skrivet: 31 augusti 2010, 13:31:12 »
Detta betyder i sin tur att oavsett om du har sol, vedeldning eller annan värmekälla som
inte klarar hålla ovanstående temperaturer, så måste du ha något annat som hjälper till
med den sista biten upp till godkända temperaturer.

Var det rätt uppfattat att du hade 4 st 500 liters ack.tankar? Var sitter solslingan? Finns det
flera solslingor. Är tankarna parallellkopplade eller seriekopplade?

Till sist varför flyttar du runt tankgivaren? Den har bara en korrekt placering. Låt den sitta
kvar där. Du kan ju absolut INTE göra som du säger: mäta temp i botten och köra in solen
i mitten. Du måste mäta på den höjd (eller strax över) som du matar in. Återigen så har du
uppenbarligen INTE något fel på styrutrustningen, det är bara givaren som sitter fel.
På sommaren önskas att det enbart är solen som värmer.
4 ack tankar som är parallellkopplade och avstängningsbara var för sig.
Finns ingen solslinga eftersom ackarna är från -90, plattvärmeväxlare och sedan tar sig vattnet in på samma ställe som från pannan
Tankgivaren sitter på röret in till ack tanken, väldigt varma dagar så blir därför tempen på båda givarna samma och systemet stänger av trots att det inte är 80 grader i alla tankar. Hade därför behövt ta mig "in" i dykarröret för mer exakt avläsning. Under dessa varma dagar sätts givaren på utloppet från tanken. så man är säker på att den kan pumpa solvärmen

Problemet med att det kyls löses med ny isolering som ska beställas.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #12 skrivet: 31 augusti 2010, 22:28:25 »
Toppladdning av tanken kan i princip bara göras med solfångare av HeatPipe-typ
eftersom dessa kan leverera höga temperaturer. Jag har utgått från att du har
plana solfångare (även om det kanske inte står skrivet nånstans) och då kommer
det mesta av energin från taket på temperaturnivåer som är lägre än de 65 grader du
önskar dig.

Några saker som skulle hjälpa dig:
- inladdning av solenergi i ytterligare en tank
- förvärmning av varmvatten i ytterligare en tank
- seriekoppling av åtminstone två tankar i stället för parallellkoppling så att du
får en högtemperaturtank seriekopplad med tre parallellkopplade lågtemp.tankar.
- flytta givaren så att den mäter på utsidan tanken på samma höjd som inloppet,
men på motsatt sida av tanken
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #13 skrivet: 01 september 2010, 22:15:07 »
Som sagt: toppladdning funkar bara om vi kan "skrämma upp" solfångaren
till högre temperaturer än vad vi redan har i toppen av vår skiktade tank.
Ladda i botten av tanken kan vi å andra sidan göra så fort solen bjuder
på lite mer än vad vi har i botten av tanken och det kan vara VÄLDIGT
stor skillnad  ;)

@ A-Sol: Tala gärna om för mig hur man toppladdar en tank som redan
är varmare i toppen än vad du har på taket?
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: HÃ¥rdkoda LESOL tr 0301 till 65 grader
« Svar #14 skrivet: 01 september 2010, 23:25:49 »
3-vägsventil med ställbar termostat tex 35-55grader eller 55-70 grader så har det fungerat bra för mig att toppladda tankarna med vacumrör. Har fungerat hur bra som helst, så jag förstår inte detta resonemang. Att det inte är lika effektivt som att ladda på olika nivåer förstår jag ju. Sc:,h
 
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!