Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa  (läst 7131 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #15 skrivet: 16 augusti 2010, 08:35:16 »
Vad händer om man leker med tanken att koppla kondensorsidan mot den primära ackumulatortanken för att bara flytta energin från rummen till det tappvarmvatten som går åt på sommaren? Det känns inte optimalt dock att "kyla" kondesorn med vatten som håller 60-65 grader. Måste man ha kaskadkopplade kompressorer med lite mer exotiska gaser för att det ska fungera bra? (Jag antar att det är närmare 60 grader även i botten på den stora ackumulatortanken när allt fungerar som det ska/bör)

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #16 skrivet: 16 augusti 2010, 09:24:02 »
Tror inte att...

det kylsystem du planerar är speciellt bra ur ekonomisk synpunkt. Takkassetter för kyla delas inte ut gratis. Och ett separat borrhål för kyla kostar en slant.

Satsa på ett par LL värmepumpar för kyla. Dom kan dessutom ge viss avfuktning och stödja pelletskaminen kalla dagar.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #17 skrivet: 16 augusti 2010, 10:37:46 »
kylningen sommartid är ekonomiskt sent en ren förlustaffär, men jag tycker genuint illa om värme och har på vinterhalvåret en temperatur i sovrummet på max 18 grader. kan jag hålla mig däromkring även sommartid med motsvarande luftfuktighet är min lycka gjord. resten av huset kan nog klara sig på 21 grader ungefär.

det jag i första hand letar efter är ett intressant sätt att kyla hela huset med. självklart får det inte kosta precis hur mycket som helst, men jag har redan insett att det kommer kosta en duktig slant och att det ALDRIG på långa vägar kommer betala sig, men det gör kyla aldrig. man måste sätta sig ner och tänka igenom hur mycket kall inneluft är värt för mig på sommaren.

bara ackumulatortankarna med expansionskärl och cirkulationspumpar ser ut att landa närmare 100kkr. fläktkonvektorerna med lite rör och isolering verkar hamna omkring 50kkr. pelletskamin ytterligare 60-65kkr och då har jag inte ens kommit till kompressorsystemet för kylan. där snackar vi nog ytterligare 50-80kkr. ett borrhål på det där blir säkert ytterligare 100-120kkr.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #18 skrivet: 16 augusti 2010, 14:25:55 »

bara ackumulatortankarna med expansionskärl och cirkulationspumpar ser ut att landa närmare 100kkr. fläktkonvektorerna med lite rör och isolering verkar hamna omkring 50kkr. pelletskamin ytterligare 60-65kkr och då har jag inte ens kommit till kompressorsystemet för kylan. där snackar vi nog ytterligare 50-80kkr. ett borrhål på det där blir säkert ytterligare 100-120kkr.

Du glömde kostnaden för solvärmen.


Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #19 skrivet: 16 augusti 2010, 15:21:21 »
jag lyssnade lite pÃ¥ era tips och försökte tänka ut nÃ¥n rolig lösning, därför jag slopade den i  uträkningarna. hade man kunna flytta energin till den primära acktanken istället för att trycka ner det i bergrunden hade man sluppit kostnaden för solpaneler och allt däromkring samt Ã¥teranvänt mer av energin.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #20 skrivet: 16 augusti 2010, 16:02:41 »

jag lyssnade lite pÃ¥ era tips och försökte tänka ut nÃ¥n rolig lösning, därför jag slopade den i  uträkningarna. hade man kunna flytta energin till den primära acktanken istället för att trycka ner det i bergrunden hade man sluppit kostnaden för solpaneler och allt däromkring samt Ã¥teranvänt mer av energin.

Okey!

Antar att det är värmeenergin som du hämtar ut från huset under sommaren d.v.s. från kylbatterierna. Det är en lågvärdig energi som måste förädlas med t.ex. kompressor.

Det gör du bäst med en värmepump som producerar varmvatten under eller i samband med kylbehovet. Du återladdar även borrhålet med överbliven energi d.v.s. nettouttaget av geoenergi sett över året blir lägre. Det betyder att all energi från temperatursänkningen och även all energi från fuktkondenseringen återanvänds till fårångning av köldmediet i värmepumpen.


Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #21 skrivet: 16 augusti 2010, 16:25:37 »
ponera att jag skippar alla mystiska drömlösningar, borrar ett 140m djupt hål och skaffar en NIBE/IVT/annan-pump. Hur genereras jag kyla sommartid för inneklimatet (och nu pratar vi inte frikyla i måttliga mängder utan rejält KALLT) och samtidigt tappvarmvatten? det känns ibland som jag krånglat till det lite men jag kan samtidigt inte se hur EN pump kan ge mig 2 saker samtidigt. Och visst måste jag väll ändå ha 2 separata ackumulatortankar?

eftersom det bara delvis är en öppen planlösning och jag desutom vill kunna kyla/värma mer eller mindre individuellt i olika rum tror jag att komplettering med luft/luft-VP går bort.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4678
  • Karma +7/-5
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #22 skrivet: 16 augusti 2010, 16:48:57 »
I samband med byggandet drar du isolerade 22 mm kopparrör till fläktkonvektorer. De matas med den spritvätska som kommer från borrhålet även kallad brine.

http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Pr_bl_Naturkyla.pdf
Titta på den nedre bilden, som skickar spritlösningen direkt till kylbatteriet.
Det övre förslaget växlar brine mot vatten innan det går vidare.

De temperaturer du har ifrån berget räcker för att kondensera och kyla. Med ditt kylbehov rubbar du kanske bergtempen ett par grader.

Kommer du att installera FTX finns möjlighet till nattkyla och kylåtervinning i ventilationsaggregatets styrning. Kylåtervinningen jobbar parallellt med bergkylan och är oberoende av varandra.

Kommer du inte att montera solvärme, så behöver du inte någon tank om värempumpen ska ersätta vattenmanteln i kamin.

« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 16:50:48 av Lexus »

Utloggad kamelryttarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #23 skrivet: 16 augusti 2010, 18:44:36 »
det där låter i mina öron som frikyla. vill inte vara otacksam men jag känner mig själv ganska väl och jag är tämligen säker på att jag inte kommer bli nöjd med det. vad återstår för förnuftiga alternativ om jag vill ha "aktiv" kyla? och då helst i samma konvektorer jag annars värmer med.
« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 19:39:53 av kamelryttarn »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #24 skrivet: 16 augusti 2010, 19:17:02 »
DÃ¥ fÃ¥r du lÃ¥ta pumpen tillverka kylan.  Det kommer inte kosta dem fantasi siffrorna du nämnde. Pröjsar du det kommer jag imorgon *roflmao*

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Komplett värme/kylansläggning för mindre villa
« Svar #25 skrivet: 17 augusti 2010, 00:07:18 »
En LL..
kvalitetsinverter i sovrummet. 18.000kr.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!