0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Helt klart att pannan skall kallna när det inte eldas, därmed så kan duhelt glömma VVB i pannan liksom elpatronerna. Du kommer att få svårtnog ändå att hindra solvärme från att sprida sig till pannan och "pysa"upp genom skorstenen.Tankarna skall sitta seriekopplade istället för parallellkopplade då uppför desig som en enda, men dubbelt så hög tank. Solslingor i botten på bådatankarna och förvärmning av varmvatten i båda tankarna. Lägg gärna enextra "krusidull" av förvärmningsslingan i botten av lågtemp.tanken så att denkyler solslingan ordentligt i alla lägen. Låt inte heller radiatorretur gå in här ochstöra de lägsta temperaturerna som solen kan jobba mot.Den högst placerade elpatronen i högtemperaturtanken bör skyddas av enskiktningsplåt och stigare till radiatorer tas ut under denna plåt. På detta viskan toppen av högtemptanken agera VVB och lämna färdigt varmvatten ochbehovet av en separat el-VVB blir inte så stort. Om du däremot vill att tankarnaskall kunna "falla fritt" i temperatur efter vedeldning eller solsken så är el-VVBhelt nödvändig.Ang. dimension på rören i laddkretsen så ritar jag alltid in 1 1/2" anslutningar itankarna om jag vet att det skall vara vedeldning, annars 1"...
@ smurfen72: På sommaren prioriterar vi oftast på temperatur och låter solen först få chansenatt värma högtemptanken och först när den inte vill ha mera värmer vi lågtemp.tanken.Detta i kombination med att det kalla vattnet går in i lågtemptanken medför atthögtemp.tanken lever upp till sitt namn och får de högsta temperaturerna. Det behövsinga omkopplingar alls för att få till det. Tankarna är fortfarande seriekopplade, mendet går inget flöde mellan dem.Se'n vill vi inte få in radiatorretur allra längs ner i lågtemp.tanken. I den volymen kan solenfå jobba ostört mot kallvattentemperaturen som är ca 5 grader. Om radiatorreturen är 35 graderså kan solen ostört få förvärma varmvattnet från 5 till 35 grader.Att parallellkoppla två tankar och värma i botten på den ena tycker jag verkar bli en ordentligrundgång mellan tankarna. Jämför med hur ett radiatorsystem med självcirkulation fungerar.Solen värmer i botten på ena tanken, det varma vattnet stiger uppåt och går över till toppenav den andra tanken. Där kyls det av och sjunker till botten och kommer tillbaka in i bottenpå den första tanken, o.s.v, o.s.v.??Jag förstår inte heller idén med att köra iskallt vatten genom en vedpanna som vi inte eldar i?Jag förstår det lika lite på vintern som på sommaren...