0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kulvertar är alltid porblematiska. Här är några exempel på problem:1. Energiförluster som ökar mer än linjärt med ökande temperatur på vattnet2. Plaströr i kulvertar brukar inte tåla höga temperaturer3. Det är alltid ett rör för lite i kulvertenProblem 1 säger oss t.ex. att det är olämpligt att köra färdigt varmvatten genom kulvertenProblem 2 säger oss att vi måste vara försiktiga när vi vill använda en "vanlig" kulvert tilldet mycket heta vattnet från solfångareProblem 3 säger oss att det inte går att använda kulverten till sol eftersom det saknas ett rör ThumbsupHär kommer lite frågor att svara på innan vi kan börja avverka problemen ovan:- jag antar att det redan finns kallvatten i garaget?- jag antar också att det finns plats för ack.tank i garaget?- hur är varmvattnet tänkt att användas i garaget?- är det golvvärme i garaget?- finns det plats för en extra tank i huset?- är det golvvärme i huset och är det i så fall tunga (betong/klinker) golv?
Problemet är att glykolvattnet från solfångaren kan bli mycket varmare än 100 grader. Ett alternativ är att ladda det i en tank i garaget och koppla radiatorerna och varmvattnet i garaget på den. Sen använder du kulverten för att koppla tanken till de alternativa värmekällorna (Niben). Det kanske inte blir ultimat ur verkningsgrads/förlustsynpunkt, men det skulle funka...
Citat från: purjo__ skrivet 29 juli 2010, 13:38:19Problemet är att glykolvattnet från solfångaren kan bli mycket varmare än 100 grader. Ett alternativ är att ladda det i en tank i garaget och koppla radiatorerna och varmvattnet i garaget på den. Sen använder du kulverten för att koppla tanken till de alternativa värmekällorna (Niben). Det kanske inte blir ultimat ur verkningsgrads/förlustsynpunkt, men det skulle funka...Jo men det är ju precis detta som är tanken. Jag skall inte köra något glykolvatten i kulverten.tanken är att inkommande vatten skall gå till acctanken i garaget först värms upp där och sedan putter man in det i det överblivna röret som finns i kulverten som kopplas så att det förvärmer beredaren i niben.
Citat från: Fredrik Olofsson skrivet 29 juli 2010, 13:43:51Citat från: purjo__ skrivet 29 juli 2010, 13:38:19Problemet är att glykolvattnet från solfångaren kan bli mycket varmare än 100 grader. Ett alternativ är att ladda det i en tank i garaget och koppla radiatorerna och varmvattnet i garaget på den. Sen använder du kulverten för att koppla tanken till de alternativa värmekällorna (Niben). Det kanske inte blir ultimat ur verkningsgrads/förlustsynpunkt, men det skulle funka...Jo men det är ju precis detta som är tanken. Jag skall inte köra något glykolvatten i kulverten.tanken är att inkommande vatten skall gå till acctanken i garaget först värms upp där och sedan putter man in det i det överblivna röret som finns i kulverten som kopplas så att det förvärmer beredaren i niben.Om du puttar in vatten där så måste det ju komma tillbaks nånstans...