Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Att mäta ute temperatur.  (läst 4912 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ulltieri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • www.ulltin.se/vp
Att mäta ute temperatur.
« skrivet: 15 juni 2005, 20:29:18 »
Är det någon som vet hur man mäter ute tempen på ett riktigt sätt?
Norr sida, skugga... Vad mer, höjd över mark? Lä? Luft cirkulation? Avstånd till byggnad? Sc:,h
"Remember - Pillage then burn"

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Att mäta ute temperatur.
« Svar #1 skrivet: 15 juni 2005, 21:53:17 »
God kväll

Det viktigaste är att se till att man undviker att termometern/ givaren hamnar i direkt soljus så en nordvägg låter inte helt fel. Unvik också placering över en dörr eller ett fönster eftersom det läcker lite, men dock, värme vintertid som då påverkar givaren.

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Att mäta ute temperatur.
« Svar #2 skrivet: 16 juni 2005, 02:52:44 »
Hej Ulltieri!
Med risk att bli fullständigt idiotförklarad tar jag ändå risken. ;)
Vad föreställer din bild? Sc:,h

Förmodligen hjälper detta inlägg föga med placeringen av givaren!!

Min givare (för oljepanna iofs), och jag har sett flera i grannskapet, sitter uteslutande på norrvägg 2-2,5 m upp. Läste någonstans att precis som Cicero skrev att placering över/invid fönster/dörr är olämpligt. Man går ju iaf ut och in relativt ofta så det kan säkert lura givaren något.
Den ska heller inte sitta direkt under takfoten. Men montera den direkt mot väggen ska inte ställa till några problem förutsatt att väggen är tjockare än en masonitskiva ;) ;)
Och vinden påverkar inte givaren.

Blir det tokfel går det alltid att flytta. Varför inte prova med nån xtra m kabel och flytta runt??
Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Att mäta ute temperatur.
« Svar #3 skrivet: 16 juni 2005, 05:53:46 »
Har man ett hus som påverkas mycket av solinstrålning på så sätt att det blir varmt inne, kan det vara en fördel att sätta den på så sätt att den påverkas av solen, inte diekt, men ändå. Kanske skärmad på en södervägg, eller i skuggan under takfoten.

Med utegivare placerad på så sätt kommer inte värmepumpen att fortsätta köra in energi i huset om solen ändå tillför den energi som behövs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ulltieri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • www.ulltin.se/vp
SV: Att mäta ute temperatur.
« Svar #4 skrivet: 16 juni 2005, 07:28:21 »
Tack för svaren.
Kanske skulle varit lite tydligare i min fråga. Att det gällde temploggning. Min givare till värmepumpen sitter på neder delen av väggen under en altan
ca. 2 meter över mark, verkar funka. Vet ju inte om den visar rätt där, man justerar ju med kurvan så det blir bra. Men när man loggar är man ju lite mer intreserad av att absolutvärdet är rätt.

Pjotor: Nej du är ingen idot, inte lätt att se vad det är. Det är högtrycks kompressorhjul (280mm) till en värmepump som är kopplad mot ett fjärrkyle nät. ca.10MW värme och 7MW kyla vid när den går med fjärrvärme kyld kondensorn och 13MW kyla vid sjövatten kyld kondensor.
"Remember - Pillage then burn"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Att mäta ute temperatur.
« Svar #5 skrivet: 16 juni 2005, 14:01:38 »
Vid temploggning så bör man (sa den som säljer dem) ha två givare, en mot söder, och en mot norr. Kan vara kul att se skillnaden.

Tror att s.k. väderstationer placeras reltivt högt över marken, på öppen plats, med givaren skyddad från sol. Solskyddet skall vara vitt för att det inte skall värmas upp och strålningsvärmen skall påverka givaren.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Att mäta ute temperatur.
« Svar #6 skrivet: 16 juni 2005, 14:44:49 »
Grannen har en gammal nedlagd väderstation på sin gräsmatta. Lite större än en vanlig fågelholk, vitmålad och med jalusi "väggar". Är monterad på ett stativ på ca 2m höjd.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Ulltieri

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Värmdö
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • www.ulltin.se/vp
SV: Att mäta ute temperatur.
« Svar #7 skrivet: 16 juni 2005, 22:26:09 »
Låter som man ta fram snickerikunskaperna om man skall få det rätt. Tro jag har sett en sådan "holk" någonstans.
Att mäta är inte lätt.....
"Remember - Pillage then burn"

Utloggad Pjotor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar (tror jag)!
SV: Att mäta ute temperatur.
« Svar #8 skrivet: 19 juni 2005, 23:46:34 »
Citera
Pjotor: Nej du är ingen idot, inte lätt att se vad det är. Det är högtrycks kompressorhjul (280mm) till en värmepump som är kopplad mot ett fjärrkyle nät. ca.10MW värme och 7MW kyla vid när den går med fjärrvärme kyld kondensorn och 13MW kyla vid sjövatten kyld kondensor.

Coolt 8)
Skönt att jag slapp vara idiot den här gången :D
Från olja till VP under försommaren. Japp nu står den där; TWS 8
1 1/2 plan 170 m2. Byggt -72. 2,2 m3 olja + 5 m3 ved.
2 vuxna, 2 barn.
Ett par mil norr om Karlstad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!