Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Staten och Solenergi - Knappast en solskenshistoria....  (läst 1752 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luftsolvärme

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tidaholmstrakten
  • Antal inlägg: 266
  • Karma +0/-0
    • www.solenergiutveckling.se
Jo, såg i en tråd lite kommentarer om statens "solbidrag" till oss privatpersoner vilket i mitt tycke är värt en egen tråd där vi kan lufta våra åsikter om dessa bidrag och dess nytta eller inte...

Ja, fårväl själv börja med att "tycka lite" och börjar med "Solelbidraget" som borde vara det mest ologiska och märkliga bidraget staten nånsin delat ut eller.... Att man kan få bidrag på 60% av kostnaden för en anläggning kan ju verka generöst men till vilken nytta? Tex köpa en anläggning för runt 100.000:- som ger ca 2000 kwh/år. 60.000:- från staten och 40.000:- ur egen ficka, och ur dessa 40.000:- i egna pengar får vi fn en besparing på kanske 2500:-/år? Faktiskt ingen jättebesparing varken ekonomiskt eller miljömässigt med tanke på investeringen, och hade vi inte fått bidraget så skulle det vara en ekonomisk katastrof! Å andra sidan skulle nog ingen normal person köpa en anläggning med payoff tid på bortåt 30-40år. Ok, solanläggningar brukar ju ha lång livslängd, men över 40år med bibehållen effekt verkar nog som önsketänkande...

Nåja, nu är frågan vem som egentligen tjänar på en solelanläggning utöver säljarna som inte precis behöver prispressa till max eftersom staten ändå betalar.. Tja, vi privatpersoner gör ju i ärlighetens namn ingen kanonaffär precis, staten gör/får ju inget jätte sänkning av energiförbrukningen och miljöförbättran i Sverige?? Däremot så ökar vi transporterna från tex Kina, miljövänligt?? Samt att dom av staten satsade pengar inte gynnar oss själva i landet med fler arbetstillfällen mm.

Helt klart kunde dom av staten satsade 144 miljonerna användas klart mycket bättre än till oekonomiskt solel! Undertecknad håller ju som bekant på Luftsolvärme och tar gärna detta som exempel! För dessa 144 miljoner skulle staten kunna ge bidrag till ca 60.000 "statsluftsolfångare" som villaägare skulle kunna köpa för runt 2500:-/st. Nu kan vi börja snacka nationell och privat energibesparing! Tänk att varje Luftsolfångare ger en besparing runt 1000kwh/år gånger 60.000!! För villaägaren skulle det betyda en payoff tid på bara några år! Ser man sen också till att tillverkningen av dessa Luftsolfångare stannar inom landet så skulle det ge en hel drös arbetstillfällen vilket inte heller är fel ur nationell synvinkel! Allt detta istället för dom nu "bortkastade" 144 miljonerna!

När det gäller det "vanliga" "max 7500:- bidraget" för vattenburna system som tydligen är på väg bort?? Nja, här vet jag personligen inte riktigt vad jag tror och tycker eftersom jag inte har en aning om vad det tex kostar att P-märka en panel, en kostnad som självklart tas ut på kunden vilket ev "fördyrar" anläggningarna?? Nåja, finns säkert någon har som kan ge svar på vad det kostar leverantörerna att fixa fram en "bidragspanel". Sen kan man ju också vända på det och det är ju bra för kunden att få en "testad" panel... Men "bidragshysterin" verkar samtidigt begränsa urvalet lite bland leverantörerna eller... Borde väl finnas billigare prylar utan "stämpel" för dom som inte bryr sig så mycket om några watt hit o dit utan helst vill få ihop en fungerande anläggning till så låg kostnad som möjligt?

Ja, om nu "7500:- bidraget" försvinner sÃ¥ lär ju leverantörerna garanterat hitta pÃ¥ nÃ¥got annat för att fÃ¥ oss köpa solanläggningar av dom vilket säker lär gynna kunderna mer än bidraget skulle jag tro. Vi har ju redan duktiga leverantörer som "prispressar" vilket gynnar kunderna, men som sagt var sÃ¥ kanske det skulle bli ännu bättre utan bidrag?  Förövrigt tycker jag att vattenburna solsystem är klart mycket bättre affär än solel, men men, vanligtvis fortfarande för dyrt för det ska bli riktigt lönsamt med kort payoff för den vanliga villaägaren, kanske bättre att staten omfördelar pengarna och dubblar bidraget till "solvatten" istället? Men dÃ¥ var det ju detta med prisbilden och "staten betalar"....

Sen kan man undra om staten gett sig själva monopol pÃ¥ det här med "solkampanjer" och allmän info om solenergi och bara gynnar dom omrÃ¥den som staten själva har ett finger med i spelet? Tar vi tex Ã¥terigen exempel med Luftsolvärme sÃ¥ blundar och diskgrimerar staten totalt  denna "solgren"! Finns det nÃ¥gon här som läst om Luftsolvärme pÃ¥ nÃ¥got allmän solinfo frÃ¥n myndigheterna/staten? Nä, skulle inte tro det... Men vad är solenergi ur statens synvinkel? Jo, att minska energiförbrukning och gÃ¥ över till förnyelsebar energi som gynnar vÃ¥r miljö och framtid! SÃ¥ lÃ¥ngt klart, men huvudsaken borde väl ändÃ¥ vara att "nÃ¥ mÃ¥len" och pÃ¥ alla sätt utnyttja solen som energikälla eller...

Vad är för skillnad pÃ¥ Kalle som spar in 2000kwh/Ã¥r pÃ¥ sin vattenburna solanläggning jämfört med Arne som ocksÃ¥ spar in 2000kwh/Ã¥r pÃ¥ sin Luftsolvärmeanläggning?? Nä, ingen! BÃ¥da alternativen ger lika mycket ur energi och miljöaspekt, lägger man sen till att Luftsolvärmen har lÃ¥g total investeringskostnad i förhÃ¥llande till effekt vilket gör den till ett mycket prisvärt alternativ inom solenergi, men detta vill inte staten upplysa om.. Hellre sponsrar staten Anders med 60.000:- sÃ¥ han ocksÃ¥ kan spara 2000kwh/Ã¥r pÃ¥ sin solelanläggning... Tysta ner det billigaste solalternativet och samtidigt uppmuntra och sponsra det dyraste alternativet som ger minst lönsamhet ur investeringskostnad...  Finns det nÃ¥gon sund logik i detta?

Ja ja, jag är bara en liten människa som säkert inte fattar läget ur statlig synvinkel ("Ur statlig synvinkel" - Bra titel pÃ¥ en otäck film som skulle kunna handla om den totala solförmörkelsen....)    NÃ¥ja, finns säker massa utredningar som stöder statens enkelspÃ¥riga solsatsningar, men en sak är jag säker pÃ¥ och det är att solens strÃ¥lar innehÃ¥ller energi vilket vi ska utnyttja pÃ¥ alla möjliga sätt och vis med eller utan stöd frÃ¥n staten!

Japp, nu vore det trevligt om fler tycker till i ämnet!


Mvh. Johan

     
Stort intresse för Luftsolvärme! http://www.solenergiutveckling.se  Fd, Fastighetstekniker med lÃ¥ngvarig erfarenhet av värmepumpar (ej kylbiten) Har även fixat nÃ¥gra VP-installationer genom Ã¥ren...   SÃ¥ lite VP intresse finns det allt ocksÃ¥ vid behov...

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7685
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
En villa på 150 m2 har ca 15 m2 yttervägg samt 150 m2 yttertak, att spruta lösullsisolering 40 cm tjockt kostar ca 250 :-/m2. Så för 75 000:- ( 94 000 inkl moms) får man ett mycket bra isolerat hus, till det kommer en kostnad för mer reglar i ytterväggar men det uppvägs med största sannolikhet av de faktum att avskrivningstiden är lika lång som husets livsländ. Här kan man börja prata effektiv besparing.
Att med tekniska "apparater" minska energiförbrukningen är inget annat  än att sätta plÃ¥ster pÃ¥ sÃ¥ren, det bästa är naturligtvis att förebygga sÃ¥ att man aldrig fÃ¥r nÃ¥tt sÃ¥r
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Staten och Solenergi - Knappast en solskenshistoria....
« Svar #2 skrivet: 25 juli 2010, 17:06:33 »
Hej

Piska eller morot ? Ibland tycker jag att det bästa vore att plocka bort alla bidrag och istället göra en utpräglad och planerad grön skatteväxling. Minskad skatt på arbete och ökad skatt på energi.

Vad gäller glödlampor sÃ¥ har man ju  en EU-plan som sträcker sig fram till 2013. Nu i september sÃ¥ förbjuds ju klara 75W lampor. Alla matta glödlampor är förbjudna sedan sept 2009.

Solel har alldeles för låg verkningsgrad och är för dyrt för att vara intressant. Termisk solvärme är mer intressant.

Jag tycker att isolering och solvärme hör framtiden till. Det finns något som är värre än att skapa energi med tekniska medel, och det är att söka det billigaste energislaget. Det är verkligen kortsiktigt tänkande.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Staten och Solenergi - Knappast en solskenshistoria....
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2010, 07:48:42 »
staten är ju helt ute och cyklar när det gäller solelbidraget, "...tanken är också att bidraget ska främja forskning och utveckling av solceller så dom inom några år blir så effektiva att de med god avkastning kan användas även på våra breddgrader" ?? vore det då inte bättre att lägga dessa miljoner på just forskning?

vidare: "bidraget ger en viss avkastning, då ej förbrukad el kan läggas ut på eldistrubitionsnätet och komma samhället till nytta..." Hur? med en årlig "elskörd" på 2000kwh per år så kommer det knappast att bli något över att skicka ut på nätet...

Nä, satsa dom här miljonerna på något vettigt istället, varför inte lägga dom på termisk solvärme tex.?
tänk att få en solvärmeanläggning till hälften betald av staten, då skulle vi se solfångare på alla hus och den totala elförbrukningen (iaf på sommaren) skulle bli markant lägre

Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad pastro

  • VVS konsult
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ägare till en Nibe 640p
SV: Staten och Solenergi - Knappast en solskenshistoria....
« Svar #4 skrivet: 10 augusti 2010, 14:22:40 »
Vad gäller solcellsstödet håller jag helt med. Stödet är helt missriktat. Om man vill hjälpa solceller på traven bör man först satsa på att ägare av solceller ska kunna få betalt för sitt överskott. Hur mkt el gör du av med en solig dag?

Vad gäller termiska solfångare är jag mer positiv. På anläggningar som campingar t.ex där den mesta av tappningen sker under dagtid kan solvärme vara riktigt bra.

Fjärrvärmen är ofta så billig sommartid att det är svårt att få lönsamhet i solvärme. För pelletseldare däremot är solvärmen ett lysande komplement för att slippa elda med låg verkningsgrad på sommaren.

För den typen av solvärme anläggningar tycker jag att ett stöd kan vara befogat för att få igång marknaden.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!