Jo, såg i en tråd lite kommentarer om statens "solbidrag" till oss privatpersoner vilket i mitt tycke är värt en egen tråd där vi kan lufta våra åsikter om dessa bidrag och dess nytta eller inte...
Ja, fårväl själv börja med att "tycka lite" och börjar med "Solelbidraget" som borde vara det mest ologiska och märkliga bidraget staten nånsin delat ut eller.... Att man kan få bidrag på 60% av kostnaden för en anläggning kan ju verka generöst men till vilken nytta? Tex köpa en anläggning för runt 100.000:- som ger ca 2000 kwh/år. 60.000:- från staten och 40.000:- ur egen ficka, och ur dessa 40.000:- i egna pengar får vi fn en besparing på kanske 2500:-/år? Faktiskt ingen jättebesparing varken ekonomiskt eller miljömässigt med tanke på investeringen, och hade vi inte fått bidraget så skulle det vara en ekonomisk katastrof! Å andra sidan skulle nog ingen normal person köpa en anläggning med payoff tid på bortåt 30-40år. Ok, solanläggningar brukar ju ha lång livslängd, men över 40år med bibehållen effekt verkar nog som önsketänkande...
Nåja, nu är frågan vem som egentligen tjänar på en solelanläggning utöver säljarna som inte precis behöver prispressa till max eftersom staten ändå betalar.. Tja, vi privatpersoner gör ju i ärlighetens namn ingen kanonaffär precis, staten gör/får ju inget jätte sänkning av energiförbrukningen och miljöförbättran i Sverige?? Däremot så ökar vi transporterna från tex Kina, miljövänligt?? Samt att dom av staten satsade pengar inte gynnar oss själva i landet med fler arbetstillfällen mm.
Helt klart kunde dom av staten satsade 144 miljonerna användas klart mycket bättre än till oekonomiskt solel! Undertecknad håller ju som bekant på Luftsolvärme och tar gärna detta som exempel! För dessa 144 miljoner skulle staten kunna ge bidrag till ca 60.000 "statsluftsolfångare" som villaägare skulle kunna köpa för runt 2500:-/st. Nu kan vi börja snacka nationell och privat energibesparing! Tänk att varje Luftsolfångare ger en besparing runt 1000kwh/år gånger 60.000!! För villaägaren skulle det betyda en payoff tid på bara några år! Ser man sen också till att tillverkningen av dessa Luftsolfångare stannar inom landet så skulle det ge en hel drös arbetstillfällen vilket inte heller är fel ur nationell synvinkel! Allt detta istället för dom nu "bortkastade" 144 miljonerna!
När det gäller det "vanliga" "max 7500:- bidraget" för vattenburna system som tydligen är på väg bort?? Nja, här vet jag personligen inte riktigt vad jag tror och tycker eftersom jag inte har en aning om vad det tex kostar att P-märka en panel, en kostnad som självklart tas ut på kunden vilket ev "fördyrar" anläggningarna?? Nåja, finns säkert någon har som kan ge svar på vad det kostar leverantörerna att fixa fram en "bidragspanel". Sen kan man ju också vända på det och det är ju bra för kunden att få en "testad" panel... Men "bidragshysterin" verkar samtidigt begränsa urvalet lite bland leverantörerna eller... Borde väl finnas billigare prylar utan "stämpel" för dom som inte bryr sig så mycket om några watt hit o dit utan helst vill få ihop en fungerande anläggning till så låg kostnad som möjligt?
Ja, om nu "7500:- bidraget" försvinner så lär ju leverantörerna garanterat hitta på något annat för att få oss köpa solanläggningar av dom vilket säker lär gynna kunderna mer än bidraget skulle jag tro. Vi har ju redan duktiga leverantörer som "prispressar" vilket gynnar kunderna, men som sagt var så kanske det skulle bli ännu bättre utan bidrag? Förövrigt tycker jag att vattenburna solsystem är klart mycket bättre affär än solel, men men, vanligtvis fortfarande för dyrt för det ska bli riktigt lönsamt med kort payoff för den vanliga villaägaren, kanske bättre att staten omfördelar pengarna och dubblar bidraget till "solvatten" istället? Men då var det ju detta med prisbilden och "staten betalar"....
Sen kan man undra om staten gett sig själva monopol på det här med "solkampanjer" och allmän info om solenergi och bara gynnar dom områden som staten själva har ett finger med i spelet? Tar vi tex återigen exempel med Luftsolvärme så blundar och diskgrimerar staten totalt denna "solgren"! Finns det någon här som läst om Luftsolvärme på något allmän solinfo från myndigheterna/staten? Nä, skulle inte tro det... Men vad är solenergi ur statens synvinkel? Jo, att minska energiförbrukning och gå över till förnyelsebar energi som gynnar vår miljö och framtid! Så långt klart, men huvudsaken borde väl ändå vara att "nå målen" och på alla sätt utnyttja solen som energikälla eller...
Vad är för skillnad på Kalle som spar in 2000kwh/år på sin vattenburna solanläggning jämfört med Arne som också spar in 2000kwh/år på sin Luftsolvärmeanläggning?? Nä, ingen! Båda alternativen ger lika mycket ur energi och miljöaspekt, lägger man sen till att Luftsolvärmen har låg total investeringskostnad i förhållande till effekt vilket gör den till ett mycket prisvärt alternativ inom solenergi, men detta vill inte staten upplysa om.. Hellre sponsrar staten Anders med 60.000:- så han också kan spara 2000kwh/år på sin solelanläggning... Tysta ner det billigaste solalternativet och samtidigt uppmuntra och sponsra det dyraste alternativet som ger minst lönsamhet ur investeringskostnad... Finns det någon sund logik i detta?
Ja ja, jag är bara en liten människa som säkert inte fattar läget ur statlig synvinkel ("Ur statlig synvinkel" - Bra titel på en otäck film som skulle kunna handla om den totala solförmörkelsen....) Nåja, finns säker massa utredningar som stöder statens enkelspåriga solsatsningar, men en sak är jag säker på och det är att solens strålar innehåller energi vilket vi ska utnyttja på alla möjliga sätt och vis med eller utan stöd från staten!
Japp, nu vore det trevligt om fler tycker till i ämnet!
Mvh. Johan