Hej
Nu har sänkpumpsgrejorna från Rinkaby kommit. En fråga: Att skarva ihop kabeln från Grundfospumpen (230 volt) med undervattenskabeln görs med krympskarv avsedd för ändamålet. Jag vet att pumpleverantörerna använder sig av ett pressverktyg som värmer ihop ledarna med respektive krympslang samt krympslangen som täcker allar tre ledarna.
När vi borrade genom huset brände vi en del av matarledningen till huset. Graninge kom och satte ihop det hela och använde sig av en gasolbrännare. Vad tror ni om att använda en gasolbrännare istället för att jaga en elektriker som har ett pressverktyg? Givetvis inser jag att jag bör vara försiktig med värmen. Om jag dessutom drar några varv med vattenfast tejp över det hela bör det väl räcka? Synpunkter motses.
Det finns flera typer av skarvar:
1. Oisolerade krimpskarvar (krimp="kläm" och kräver tång) som måste isoleras/tätas med en limkrympslang ELFA 48-302-20
2. Isolerade krimpskarvar, otäta, som måste tätas med krympslang. ELFA 48-299-17
3. Isolerad krimpskarv med smältlim ELFA 48-299-82
4. Isolerad
KRYMPskarv som innehåller lödtenn och smältlim. t.ex. TYCO (Raychem) CWT-9003
http://ecommas.tycoelectronics.com/commerce/DocumentDelivery/DDEController?Action=showdoc&DocId=Customer+Drawing%7FCWT-900X%7F9%7Fpdf%7FEnglish%7FENG_CD_CWT-900X_9.pdf (hoppas länken fungerar). Kommer inte ihåg någon som säljer den.
Till altenativ 1-3 krävs både tång och värmepistol. Alternativ 4 klarar du med värmepistol.
I samtliga fall ovan har kod för 2,5mm2 ledningsskarv angetts.
Endast elbehöriga får göra den här typen av jobb. Men en elbehörig skulle antagligen göra på följande vis:
Skarva omsorgsfullt enligt någon av metoderna 1-4.
Täta hela skarvområdet med en limkrymslang så att minst 5 cm av båda kablarnas mantel täcks. Limkrymslangen skall värmas så mycket att limmet pyser ut lite grand i ändorna för att garantera en tät förbindelse.
Välj gärna en limkrympslang med mycket smältlim t.ex. ATUM (Raychem), det finns andra som är (mycket) billigare och inte innehåller smältlim utan det är ett kemiskt lim som aktiveras av värme/tryck. Dessa är inte lika lämpliga för ditt behov.
Krymslangen skall värmas från mitten och utåt, för det är i slangens ändor som rikligt med lim behövs. På mitten är ju slangen tät
Don´t do this at home kids!