0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en 1 1/2 plans villa med inredd källare. Skulle behöva ventilera lite bättre tror jag. Det har blivit lite "blånader" på taket i vinden vilket enligt utsago är på grund av övertryck i bostadsytan. Nu skall vi dessutom byta fönster och då kommer den "naturliga" ventilationen minska.I källaren finns ett antal ventiler, en tvättstuga och dusch. Dessa genererar en del fukt och har en tanke att sätta dit en liten kanalfläkt ev. med hygrostat. Vi har även en luftavfuktare i tvättstuga.Entréplan och övervåning är tämligen oventilerade. Entréplan har en PAX fläkt med hygrostat i badrum och köksfläkt (manuell styrning dvs används endast vi matlagning). Övervåningen är oventilerad men det finns ett numera bortkopplat frånluftsdon på toaletten som tidigare satt kopplat till murstocken, men pga montering av braskamin så togs denna kanal i anspråk.Min tanke är här att montera ett "mini-frånluftsystem" på vinden med don i toalett, och 3 st sovrum och en liten kanalfläkt med manuell styrning. Vad tycker ni om ovanstående?
Har en 1 1/2 plans villa med inredd källare. Skulle behöva ventilera lite bättre tror jag. Det har blivit lite "blånader" på taket i vinden vilket enligt utsago är på grund av övertryck i bostadsytan. Nu skall vi dessutom byta fönster och då kommer den "naturliga" ventilationen minska.
Tack för svaret!Vem säljer PAX fläktar (större sortiment) på internet?Trevlig midsommar!