Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Droppar frÃ¥n ställdon - hjälp!  (läst 3959 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Droppar från ställdon - hjälp!
« skrivet: 12 juli 2010, 12:55:29 »
Hej!

Har precis upptäckt att det droppar rost/kopparfärgad vätska frÃ¥n ett ställdon/en hatt (undrar hur länge det har pÃ¥gÃ¥tt  :-[. Jag kan avläsa att det ska gälla kök mot tvätt. Samtidigt droppar det frÃ¥n blandaren/vredet i kökskranen. Om det är en packning i köket kan ju vilken VVS:are som helst fixa det, men vem kan förstÃ¥ sig pÃ¥ ställdonet när IVT support och serviceställen har tagit semester!? Hjälp gärna en villaägare med panik! Tack.

/Micke

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2010, 13:16:56 »
Det är inte så enkelt som att det bildas kondens, är vattnet som går i ställdonen under 14 grader är det stor risk för kondensbildning, dvs det är i så fall inget som läcker.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2010, 13:38:36 »
Det är inte så enkelt som att det bildas kondens, är vattnet som går i ställdonen under 14 grader är det stor risk för kondensbildning, dvs det är i så fall inget som läcker.

Ok, tack för supporten! Inget fel alltså, men det känns ju inte bra att det står och droppar.
Jag antar att lösningen är att få upp temperaturen. Jag har ett särskilt reglage (vrid-variant som på radiatorerna) för den vattenburna golvvärmen - borde jag kanske dra upp det ett par snäpp?
Jag har ställt in sommarinställning från 15 grader och därmed står det att husvärmen är frånkopplad och ibland aktiv kompressor. Borde jag höja nivån? Vad händer om jag lägger in semesterfunktionen?
Tacksam för svar!
/Micke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #3 skrivet: 12 juli 2010, 14:13:16 »
Men temperaturen sjunker inte under rumstemp om du inte har aktiv kyla på radiatorvattnet. Så jag tror nog på en läcka. Ta gärna en bild och bifoga så kan vi kanske råda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #4 skrivet: 12 juli 2010, 14:50:49 »
Men temperaturen sjunker inte under rumstemp om du inte har aktiv kyla på radiatorvattnet. Så jag tror nog på en läcka. Ta gärna en bild och bifoga så kan vi kanske råda.

Ok, här kommer en bild. Droppandet kommer "inifrån" den blå hatten. Se bifogad fil. /Micke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #5 skrivet: 12 juli 2010, 15:01:46 »
Du kan skruva loss den blå hatten på plastmuttern. Under där så ska det vara en pigg, jag misstänker att det är där det läcker. Prova att lirka lite försiktigt med piggen och se om det hjälper. Men troligen måste nån packning bytas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #6 skrivet: 12 juli 2010, 15:06:15 »
Du kan skruva loss den blå hatten på plastmuttern. Under där så ska det vara en pigg, jag misstänker att det är där det läcker. Prova att lirka lite försiktigt med piggen och se om det hjälper. Men troligen måste nån packning bytas.

Aha - tack, den sitter ganska hårt. Går det att dra i själva hatten eller är det meningen att den grå plastmuttern därunder ska lossas först (förlåt min okunskap)? /M

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #7 skrivet: 12 juli 2010, 15:09:37 »
Du kan skruva loss den blå hatten på plastmuttern. Under där så ska det vara en pigg, jag misstänker att det är där det läcker. Prova att lirka lite försiktigt med piggen och se om det hjälper. Men troligen måste nån packning bytas.

Aha - tack, den sitter ganska hårt. Går det att dra i själva hatten eller är det meningen att den grå plastmuttern därunder ska lossas först (förlåt min okunskap)? /M

Det är den grå plastmuttern som ska lossas.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #8 skrivet: 12 juli 2010, 16:06:42 »
"Knoppen" innanför hatten, dvs delen med den lilla piggen är genomrostig. Är det anledningen till att det läcker eller kan själva hatten varit dÃ¥ligt Ã¥tdragen? Den har varit torr en bra stund, men nyligen gick kompressorn igÃ¥ng igen och därmed blev ställdonet ocksÃ¥ blött. Vill ju kunna Ã¥ka pÃ¥ semester och det har ju IVT service redan gjort  :( /Micke
« Senast ändrad: 12 juli 2010, 17:52:24 av Micke123 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29433
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #9 skrivet: 12 juli 2010, 20:05:42 »
Det är nog snarare så att knoppen är rostig för att det läcker. Den blå hatten tätar inget utan dess enda jobb är att styra genom att trycka ner knoppen då flödet ska strypas. Ibland räcker det med att skruva av styrdonet (blåa hatten) så blir det hyfsat tätt då knoppen åker ut. Men för att det ska bli helt tätt så behöver nån packning bytas. Men jag tror att vilken VVS-are som helst kan åtgärda detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Micke123

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Droppar från ställdon - hjälp!
« Svar #10 skrivet: 12 juli 2010, 22:23:37 »
Det är nog snarare så att knoppen är rostig för att det läcker. Den blå hatten tätar inget utan dess enda jobb är att styra genom att trycka ner knoppen då flödet ska strypas. Ibland räcker det med att skruva av styrdonet (blåa hatten) så blir det hyfsat tätt då knoppen åker ut. Men för att det ska bli helt tätt så behöver nån packning bytas. Men jag tror att vilken VVS-are som helst kan åtgärda detta.

SvÃ¥rt att hitta nÃ¥gon firma som ställer upp - de flesta stänger igen med bom och allt - men jag fÃ¥r jaga vidare imorgon. Utan hatt fungerar det ju tillsvidare. Tack sÃ¥ mycket för all hjälp!  :)/M

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!