Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Läckage frÃ¥n inomhusdel vid kylning  (läst 8337 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad minawiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Läckage från inomhusdel vid kylning
« skrivet: 28 juni 2010, 15:37:47 »
Hej! För första gÃ¥ngen försökte vi använda oss av vÃ¥r Panasonic för kylning. Det fungerade utmärkt. När vi sedan stängde av pumpen igen droppade det rätt mycket vatten frÃ¥n inomhusdelen. Pumpen hade stÃ¥tt ganska lÃ¥ng tid (flera mÃ¥nader) innan vi startade. NÃ¥got vi mÃ¥ste ta hit en reparatör för eller är det nÃ¥got vi kan Ã¥tgärda själva?? I manualen stÃ¥r det att tekniker ska tillkallas om det kommer vatten frÃ¥n inomhusdelen. Dock inget vatten sÃ¥ länge pumpen gick. Pumpen är köpt hos er och är en NE9GKE. 

Hälsningar Maria Wiklund Karlsson

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage från inomhusdel vid kylning
« Svar #1 skrivet: 28 juni 2010, 19:28:00 »
Hej! För första gÃ¥ngen försökte vi använda oss av vÃ¥r Panasonic för kylning. Det fungerade utmärkt. När vi sedan stängde av pumpen igen droppade det rätt mycket vatten frÃ¥n inomhusdelen. Pumpen hade stÃ¥tt ganska lÃ¥ng tid (flera mÃ¥nader) innan vi startade. NÃ¥got vi mÃ¥ste ta hit en reparatör för eller är det nÃ¥got vi kan Ã¥tgärda själva?? I manualen stÃ¥r det att tekniker ska tillkallas om det kommer vatten frÃ¥n inomhusdelen. Dock inget vatten sÃ¥ länge pumpen gick. Pumpen är köpt hos er och är en NE9GKE. 

Hälsningar Maria Wiklund Karlsson

Det lär ju vara kondensvatten. FrÃ¥ga den som monterat aggregatet varför det inte blev ordentligt gjort. Alla aircondition samlar pÃ¥ sig vatten under tiden de kyler, i ditt fall verkar det bli till is. När "pumpen"  sen stannar tinar isen och vattnet rinner ut. Det skall finnas nÃ¥got som leder ut vattnet ur huset eller till ett invändigt avlopp.
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Läckage från inomhusdel vid kylning
« Svar #2 skrivet: 28 juni 2010, 19:31:59 »
Låter som att dräneringslangen från innerdelen inte har fall hela vägen så det svämmar över i innerdelen.
Eventuellt har ni stopp i dräneringslangen på grund av skräp eller något djur som byggt bo !!!

Dock lite skumt att vattnet kom först efter att ni stängt av den Sc:,h
Eller så var det bara på gränsen till att det skulle börja svämma över när ni stängde av.
Kan vara isbildning som tinat som föregående skriver samt att dräneringslangen inte är korrekt installerad.
Körde ni på lågt inställd temperatur och låg fläkthastighet ?

Skicka ett mail till min epost ts-f@telia.com om det inte var ovanstående som felar.
Jag vet inte vem som installerat maskinen, har ni köpt den inkl installation så får jag be kylmontören kolla upp det.

Maila då även vart ni befinner er i landet samt eventuellt kvitto/fakturanummer så jag vet av vem och när den installerades.

mvh
Thomas
TS Comfort AB
www.tsfs.se
.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad minawiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Läckage från inomhusdel vid kylning
« Svar #3 skrivet: 28 juni 2010, 21:01:49 »
Vi köpte den från dig utan installation och anlitade själva en lokal installatör på Gotland. Den har fungerat utmärkt i de knappa 3 år som vi har haft den. Vi har dock aldrig tidigare använt oss av kylfunktionen. Satte temperaturen på 18 grader och lät automatiken sköta resten så jag vet faktiskt inte vilken fläkthastighet som den hade. Kände att den blåste kalluft och jag lät den väl gå så i ca 1 timme. Vattnet kom direkt efter avstängning. Inga mängder men kanske någon deciliter. Det fortsatte att droppa i nästan ett dygn. Vågar jag testa och köra den igen? Har tummen mitt i handen och har ingen aning om hur man hittar ev. dräneringsrör. Kan gott och väl tänka mig att det är insekter vi har massor med spindlar här.

Hälsningar
Maria

Utloggad TS Comfort AB

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Läckage från inomhusdel vid kylning
« Svar #4 skrivet: 28 juni 2010, 22:00:42 »
Hej

Dräneringslangen följer förmodligen med rören ut mot utedelen och då möjligtvis i en kanal om ni har en sådan för att dölja rören,
En lite räfflad slang med ca 1,5-2 cm i diameter.

Kolla i slangen pÃ¥ utsidan om det är nÃ¥gon filur som byggt bo som är synligt, hade själv en fet humla som satt som en propp i min slang  knUp

Ni kan prova att hälla lite vatten med en kanna i själva droppskålen bakom flärparna där luften kommer ut om ni förstår min beskrivning, det ska då rinna ut genom dräneringslangen på utsidan men jag tvivlar på att det kommer rinna ut med er beskrivning.

Prova kör kyla igen och öppna luckan för filtren för att se om det bildats is på "lamellerna" bakom filtret, är filtret dåligt rengjort bildas det is snabbt men jag tar nu för givet att filtret är rent !!!

Körde ni bara kyla i en timme så borde det inte svämma över och sen droppa i ett helt dygn?

Mitt råd är att kontakta din lokala installatör så han/hon verkligen har dragit dräneringslanget på ett korrekt sätt till att börja med.

mvh
Thomas
TS Comfort AB
www.tsfs.se
.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!