Bifogar en enkel skiss på huset.
Hur mycket behöver jag isolera kanaler som går i kalla utrymmen på vinden?
Behöver jag någon värmare före/efter aggregatet? (Bor i Umeå)
Ursäkta CJTF om jag tar din tråd...
Eftervärmare sitter oftast som standard i aggregaten. Jag rekomenderar att du väljer ett aggregat med roterande värmeväxlare.
Isoleringen är en smaksak. Men jag tycker inte att du ska ha mindre än 50mm. 80mm vore bra om du kunde få dit.
Isolera både till- óch frånluft.
Leffilonen det är helt okay!
Beträffande kanaldimensionerna, jag antar att man kan ha 160mm i huvudstammen till FTX:en och sedan gå ner i dimension när man grenar ut till de olika rummen. Blir lättare att dra fram klenare dimensioner, nackdelen är väl att det låter mera om man har ett högt luftflöde i en smal kanal korrekt?
Ni som har FTX installerat stör ni er på ljudet från luftdonen? Eller går det att få det så pass tyst att man inte tänker på det?
/CJTF
Ja, det borde inte vara något problem med 160 om du håller dej inom de luftmänger jag angett. Kanaldimensioneringen är viktig för ljudnivån. Men ännu viktigare är donval och dondimensionering. Det kan i vissa fall vara bättre att dimensionera upp kanalen en dimension precis innan donet och ta ett större don. Men då måste man hålla koll på att önskad luftmängd är injusterbar på det donet och att man för minst 10-15pa itryckfall över det. Annars är det svårt att injustera.
Har man möjlighet att välja don med anslutningslådor så är det klart bäst.
Angående skissen så ska förråd ha frånluft 0,35l/s/m2 och även pannrummet bör ligga med undertryck.
7-9 l/pers är bara en riktlinje. Det är helt OK att ha större flöde ifall man har så många frånluftsdon att det behövs för att få balans mellan till- och frånluftsflöden.
Ser ut som frånluft i vardagsrummet. Om det ligger mer i köket än i vardagsrummet är det ok annars får man oönskad luftvandring och det bör undvikas.
/Raptor