Tjenare!
Ny här på forumet som medlem men har "tjuvläst" en del under ett par månader
.
Är i faggorna att bygga nytt och kommer i samband med det bygga ett pannrum ihop med ena garaget och därifrån ha kulvert in i kåken.
Pannan blir en solo innova 30 med tre st 750 tankar varav den ena är förberedd med solslinga.(om kalkylen håller kanske man trycker dit paneler direkt men det återstår att se)
Nu till min fråga, hade ni prioriterat att ha ett separat vedförråd i anknytning till pannrummet kontra att ha större del till garagedelen?
Hade pannrummet klart för mig men då det skulle krävas en "sluss" om man har en ingång via garaget med två dörrar föll tänkt planlösning och nu är man lite velig på nytt.
Känns som man dels gärna har lite större vedförråd i anknytning till pannan samtidigt som det är gött att ha stort utrymme i garaget, tar man av det ena blir det andra lidande....moment 22.
Utan separat vedförråd skulle man nog in ca 4- 4,5m3 i pannrummet allena utan att det blir trångt, med ett separat förråd blir det kanske totalt 10m3 (annan planlösning isåfall)
4m3 kanske räcker att ha i närheten men givet att det också är gött att ha veden inom räckhåll.
Tar man ytan av garaget så blir det lite på bekostnad av "slaktavdelningen" där man tänkt stycka vilt osv.
Spontant är jag inne på att inte tulla på garaget och ha en mindre vedbod inom nära håll till pannrummet.
Vad skulle ni prioritera? Vore kul att höra samt se om ni har bilder på era lösningar.
mvh
//Max