0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En sån här kanske?http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=128884398
Köpte en Siemens helautomatisk (halvautomatisk för den skummar inte mjölk själv) för 2 år sedan och det är den sämsta espresso bryggare jag haft. Urkass kaffekvarn, maler inte tillräckligt fint så vattnet pressas igenom kaffet för snabbt, blir bra crema men inget tryck i smaken. Har kaffekvarn till min köksassistent och maler jag kaffet där så blir det bra resultat. Tur att man kan ladda maskinen med pulver via en lucka. Hade lugnt kunnat ha kvar min gamla Braun och ladda den manuellt med hemmalet kaffe. Nu går ju garantin snart ut och då skall jag försöka bygga om den och få i ett keramiskt kvarnverk istället för nuvarande i metall. Enda fördelen jag ser med en automatisk maskin är att man slipper tvätta filter och filter hållare efter varje bryggning, går snabbt att servera 5-7 personer innan man måste tömma maskinen på sump och rengöringsvattten. Nackdelen är att man måste köpa dyra rengörings och avkalkningstabletter= 2år har kostat mig c 350 kr, men då dricker jag rätt mycket espresso. Hade jag vetat att kvarnverket var dåligt så hade jag nog valt en Jura eller Saeco istället.
Ha en bra kvarn är viktigt. Kaffet är ju klart viktigast och sen kan man nog trixa till bra espresso med de flesta maskinerna med pump. Måste nog byta lite packningar för när jag kör finmalet pulver så droppar det vatten från ångröret. När det gäller kaffebönor så blev jag mäkta besviken på Gevalias nya "Syd italienska" espresso. Huuu, blir fanimej bittert som Campari ! Zoega är inte heller bra. Alfred Nordkvists är halvbra men på tok för dyra.Tycker bästa balansen smak/pris ligger i Molinaris bönor. Brukar även köpa med mig lokala espresso bönor från Filippmnerna varje gång man är där, faktiskt bra smak och de kostar runt 60 kr per kilo.
Skall prova Musetti, har dock 10 mil till närmsta Willys butik.... Coops eget märke är oxå prisvärt.