Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Markisolering under huset !  (läst 14760 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Markisolering under huset !
« Svar #15 skrivet: 26 maj 2010, 12:04:33 »
Ja där stod det ju inget om fördelen med att isolera marken istället för att på så sätt höja temperaturen inne i krypgrunden och därmed minska fukt och kondensproblemen. Fukten passerar ju inte plasten men det gör däremot kylan nedifrån marken så med isoleringens hjälp så håller man alltså med hjälp av uteluften en högre temp än marken sommartid vilket är positivt ur RF-synvinkel, uteluften blir därmed mindre benägen att kondensera. :)
http://alltombostad.se/Bostader/_Artiklar_Bostader/Har-du-koll-pa-kryputrymmet/
Mvh Raffen.

Bra skrivet raffen.
Man kan ju jämföra med en vind.Isolerar man mer så sänker man temp på vinden= Inte bra
Du tror inte det kan räcka att bara ta upp större ventiler i krypgrunden bara  ;)

Hej Hansson!  Ja nu är det ju en väldig skillnad mellan en kallvind och en krypgrund det trodde jag att du visste om vid det här laget Hansson, inkl min bestämda uppfattning när det gäller kallvindar. ;)
När det gäller en kallvind så kan du isolera så mkt du vill bara du ser till att ha en ordentlig ventilation, och dessto mer isolering man lägger dit ju viktigare är det att säkerställa ventilationen.
Sen har du i sak rätt i att problemet med krypgrunderna också grundar sig ju på en allt för dålig ventilation, däremot så anser jag inte att det hjälper med att ta upp fler eller större ventiler till krypgrunden heller utan det vill nog till rejälare öppningar isf. Detta eftersom jag har då ivf aldrig sett eller hört talas om vare sig fukt eller mögelskador på golvbjälklag på byggnader som står på enbart plintar någon 0.5 meter upp ifrån marken med fritt luftflöde runt omkring, så detta med plintar skulle ju isf kunna vara en bra alternativ lösning på problemet Hansson. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Markisolering under huset !
« Svar #16 skrivet: 26 maj 2010, 13:02:19 »

Hej Hansson!  Ja nu är det ju en väldig skillnad mellan en kallvind och en krypgrund det trodde jag att du visste om vid det här laget Hansson, inkl min bestämda uppfattning när det gäller kallvindar. ;)
När det gäller en kallvind så kan du isolera så mkt du vill bara du ser till att ha en ordentlig ventilation, och dessto mer isolering man lägger dit ju viktigare är det att säkerställa ventilationen.
Sen har du i sak rätt i att problemet med krypgrunderna också grundar sig ju på en allt för dålig ventilation, däremot så anser jag inte att det hjälper med att ta upp fler eller större ventiler till krypgrunden heller utan det vill nog till rejälare öppningar isf. Detta eftersom jag har då ivf aldrig sett eller hört talas om vare sig fukt eller mögelskador på golvbjälklag på byggnader som står på enbart plintar någon 0.5 meter upp ifrån marken med fritt luftflöde runt omkring, så detta med plintar skulle ju isf kunna vara en bra alternativ lösning på problemet Hansson. :)

Mvh Raffen.


Vad är skillnaden? Du har en varm sida och en kall sida. Samma som i en kallvind.
Man skulle alltså kunna isolera golvbjälklaget jätte mycket och sedan ta upp större ventiler  ;D
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13369
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Markisolering under huset !
« Svar #17 skrivet: 26 maj 2010, 13:04:58 »

Hej Hansson!  Ja nu är det ju en väldig skillnad mellan en kallvind och en krypgrund det trodde jag att du visste om vid det här laget Hansson, inkl min bestämda uppfattning när det gäller kallvindar. ;)
När det gäller en kallvind så kan du isolera så mkt du vill bara du ser till att ha en ordentlig ventilation, och dessto mer isolering man lägger dit ju viktigare är det att säkerställa ventilationen.
Sen har du i sak rätt i att problemet med krypgrunderna också grundar sig ju på en allt för dålig ventilation, däremot så anser jag inte att det hjälper med att ta upp fler eller större ventiler till krypgrunden heller utan det vill nog till rejälare öppningar isf. Detta eftersom jag har då ivf aldrig sett eller hört talas om vare sig fukt eller mögelskador på golvbjälklag på byggnader som står på enbart plintar någon 0.5 meter upp ifrån marken med fritt luftflöde runt omkring, så detta med plintar skulle ju isf kunna vara en bra alternativ lösning på problemet Hansson. :)

Mvh Raffen.


Vad är skillnaden? Du har en varm sida och en kall sida. Samma som i en kallvind.
Man skulle alltså kunna isolera golvbjälklaget jätte mycket och sedan ta upp större ventiler  ;D

Precis - Då får man i praktiken en plintgrund. Dom lider inte av samma fuktproblem som krypgrunden, men kräver å andra sidan mer isolering.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Markisolering under huset !
« Svar #18 skrivet: 26 maj 2010, 13:07:39 »
Hej Hansson!  Ja nu är det ju en väldig skillnad mellan en kallvind och en krypgrund det trodde jag att du visste om vid det här laget Hansson, inkl min bestämda uppfattning när det gäller kallvindar. ;)
När det gäller en kallvind så kan du isolera så mkt du vill bara du ser till att ha en ordentlig ventilation, och dessto mer isolering man lägger dit ju viktigare är det att säkerställa ventilationen.
Sen har du i sak rätt i att problemet med krypgrunderna också grundar sig ju på en allt för dålig ventilation, däremot så anser jag inte att det hjälper med att ta upp fler eller större ventiler till krypgrunden heller utan det vill nog till rejälare öppningar isf. Detta eftersom jag har då ivf aldrig sett eller hört talas om vare sig fukt eller mögelskador på golvbjälklag på byggnader som står på enbart plintar någon 0.5 meter upp ifrån marken med fritt luftflöde runt omkring, så detta med plintar skulle ju isf kunna vara en bra alternativ lösning på problemet Hansson. :)
Mvh Raffen.
Vad är skillnaden? Du har en varm sida och en kall sida. Samma som i en kallvind.
Man skulle alltså kunna isolera golvbjälklaget jätte mycket och sedan ta upp större ventiler  ;D

Hej Hansson!  Javisst kan man isolera golvbjälklaget jättemkt och ställa huset på plintar så att det blir ett fritt luftflöde under huset (dvs en ordentlig ventilation). ;) :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Markisolering under huset !
« Svar #19 skrivet: 26 maj 2010, 13:17:28 »
Man kan alltså som ett alternativ till att extraisolera golvbjälklaget under krypgrunden (för att få varmare golv) istället isolera kantbalkar och marken under krypgrunden (dvs isolering ovanpå plasten) så får man också varmare golv i huset eftersom det blir varmare i grunden samtidigt som man får mindre problem med ev fukt (kondensering) och mögelskador. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Markisolering under huset !
« Svar #20 skrivet: 26 maj 2010, 13:42:43 »
Det borde ju bli enklare att lägga ut isoleringen på marken än att skruva fast den i trossbotten.

Men blir isoleringen lika effektiv tro? Kan man lägga pressening eller måste man ha byggplast?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36075
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markisolering under huset !
« Svar #21 skrivet: 26 maj 2010, 14:09:24 »
Om man tänkt isolera marken måste man ha varmluftsgrund, annars får du bara kallare i krypgrunden, det är ju jordvärmen som håller krypgrunden på plusgrader hela vintern trots att man ventilerar den med minusgradig uteluft.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Markisolering under huset !
« Svar #22 skrivet: 26 maj 2010, 14:59:10 »
Det borde ju bli enklare att lägga ut isoleringen på marken än att skruva fast den i trossbotten.
Men blir isoleringen lika effektiv tro? Kan man lägga pressening eller måste man ha byggplast?

Ja jag tror då inte att det skulle bli så väldigt mkt kallare i krypgrunden som Rickard säger om man isolerar både kantbalkar och marken, däremot så får man klart mkt mindre problem med ev fuktskador på sommaren. Skulle det pga av markisoleringen bli kallare golv i huset på vintern så får man väl isolera även bjälklaget också isf, men jag skulle nog prioritera markisoleringen förstås. Det skall vara åldersbeständig byggplast i grundbotten med ett överlapp på ca 30-40 cm under isoleringen. :)
http://www.ge-ab.se/produkter/hur-fungerar-krypgrundar/

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markisolering under huset !
« Svar #23 skrivet: 27 maj 2010, 23:41:17 »
Om man tänkt isolera marken måste man ha varmluftsgrund, annars får du bara kallare i krypgrunden, det är ju jordvärmen som håller krypgrunden på plusgrader hela vintern trots att man ventilerar den med minusgradig uteluft.

Det är väl snarare värme från huset som går ner i grunden och håller den varm än marken.
Marken är ju väldigt kall ett par m in i grunden vilket gör att man får köldstrålning upp mot blindbotten.
Isoleringen gör att det blir varmare.


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36075
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markisolering under huset !
« Svar #24 skrivet: 28 maj 2010, 07:07:12 »
Om man tänkt isolera marken måste man ha varmluftsgrund, annars får du bara kallare i krypgrunden, det är ju jordvärmen som håller krypgrunden på plusgrader hela vintern trots att man ventilerar den med minusgradig uteluft.

Det är väl snarare värme från huset som går ner i grunden och håller den varm än marken.
Marken är ju väldigt kall ett par m in i grunden vilket gör att man får köldstrålning upp mot blindbotten.
Isoleringen gör att det blir varmare.



Kanske beror på var man bor, och vilken årstid man relaterar till.
Innan vi satte in avfuktaren och tätade mätte jag temp och fukt under några vårmånader.
Som kallast hade vi -15 grader ute under denna period, och temperaturen mitt under huset var som kallast -12 grader, efter installationen av avfuktare och tätning av ventilationen har jag som kallast haft +0.5°C och då var det -42°C ute!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Markisolering under huset !
« Svar #25 skrivet: 28 maj 2010, 08:20:47 »
Men om jag sätter en avfuktare i en grund som i övrigt dammar när man kryper
runt där så undrar jag om den gör nån nytta?

Jag har en termometer som visar luftfuktigheten,men jag vet inte om det är
något att ha. Den är placerad vid inkommande vatten och vattenfiltret samt
hydropressen (Måste ha grejorna under huset pga utrymmesbrist)Den visar på
31% luftfuktighet,men det säger mig ingenting! Den kan ju slå fel iom att det
förmodligen är fuktigt just där.

I övrigt så är det så pass torrt att jag måste ha andningsskydd när jag är därunder.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36075
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Markisolering under huset !
« Svar #26 skrivet: 28 maj 2010, 09:04:40 »
Men om jag sätter en avfuktare i en grund som i övrigt dammar när man kryper
runt där så undrar jag om den gör nån nytta?

Jag har en termometer som visar luftfuktigheten,men jag vet inte om det är
något att ha. Den är placerad vid inkommande vatten och vattenfiltret samt
hydropressen (Måste ha grejorna under huset pga utrymmesbrist)Den visar på
31% luftfuktighet,men det säger mig ingenting! Den kan ju slå fel iom att det
förmodligen är fuktigt just där.

I övrigt så är det så pass torrt att jag måste ha andningsskydd när jag är därunder.

Så är/var det för mig också, men fukthalten under sommarhalvåret låg ändå som regel på 70-100%, dammande sand säger inget alls om hur fuktigt det är.

Anledningen är att en ventilerad krypgrund kyls ned under vintern, så under sommaren har man alltif kallare i krypgrunden än i uteluften, detta medför att den redan fuktiga uteluften får en än högre relativ lutfuktighet när den ventileras in i krypgrunden.

Med isolering av kantbalkar och mark skulle man kunna få en mer "snabbuppvärmd" krypgrund, men jag ställer mig mycket skeptisk till att det skulle räcka med detta för att säkerställa ett bra klimat under huset.
« Senast ändrad: 28 maj 2010, 09:07:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kåge watt

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: Markisolering under huset !
« Svar #27 skrivet: 28 maj 2010, 17:30:14 »
Vad är ett ungefärligt pris på en schyst avfuktare och hur mycket ström dra en
dylik mackapär på ett ungefär?
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus från 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristående garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Årsmedeltemp -1,7gr

Utloggad MangeH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markisolering under huset !
« Svar #28 skrivet: 28 maj 2010, 17:37:15 »
Vad är ett ungefärligt pris på en schyst avfuktare och hur mycket ström dra en
dylik mackapär på ett ungefär?

Beror nog på. Jag skulle börja med att mäta fukten  + tempen på sommaren och på så sett se om man har ett problem.
Annars hävdar många att man behöver en sorbtionsavfuktare. Den som ska vara snålast är actec pd 250 och kostar ca 1300 har jag för mig.
(Har en sån själv och är mkt nöjd)
Men är det bara på sommaren du har problem så funkar det med en vanlig kondensavfuktare (som kan slang-anslutas)
Det är oftast enbart de varmare mån man har avfuktningsbehov

Om jag skulle gjort en insats idag hade jag köpt en billig kondensare och testat med. Man kan alltid torka tvätt med den om det inte räcker.


Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Markisolering under huset !
« Svar #29 skrivet: 30 maj 2010, 16:45:31 »
Jag tror inte ventilationen är något större problem.
Jag har bra drag under huset. ingen större risk för den s.k "älvsbyhussjukan"

Vad jag däremot gjorde dumsnålt, var att lägga in klickgolv i kåken.
Dom känns ju iskalla.
Har elgolvvärme i köket,och då man kliver av från klinkergolvet till klickgolvet
så känns det som man blir blöt om fötterna ;D

Asch, dumheter och båg att klickgolv skulle va kallare än andra golv. Har klickgolv i hela huset men dom är varma tack vare bra isolerade golv samt att värmen är på i källaren.
Har man kalla klickgolv fattas isolering i golven och att man snålat in på värmen  ;)
Bodde i en lägenhet med golvvärme och parkett på golven, trodde det skulle bli kallt med klickisar på golven i huset när jag flyttade in men jag märker ingen skillnad alls.
Känner en snåljåp med klickgolv fast utan värme på i källaren, han har iskallt golv...
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!