0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Raffen skrivet 26 maj 2010, 10:31:29Ja där stod det ju inget om fördelen med att isolera marken istället för att på så sätt höja temperaturen inne i krypgrunden och därmed minska fukt och kondensproblemen. Fukten passerar ju inte plasten men det gör däremot kylan nedifrån marken så med isoleringens hjälp så håller man alltså med hjälp av uteluften en högre temp än marken sommartid vilket är positivt ur RF-synvinkel, uteluften blir därmed mindre benägen att kondensera. http://alltombostad.se/Bostader/_Artiklar_Bostader/Har-du-koll-pa-kryputrymmet/Mvh Raffen. Bra skrivet raffen.Man kan ju jämföra med en vind.Isolerar man mer så sänker man temp på vinden= Inte braDu tror inte det kan räcka att bara ta upp större ventiler i krypgrunden bara
Ja där stod det ju inget om fördelen med att isolera marken istället för att på så sätt höja temperaturen inne i krypgrunden och därmed minska fukt och kondensproblemen. Fukten passerar ju inte plasten men det gör däremot kylan nedifrån marken så med isoleringens hjälp så håller man alltså med hjälp av uteluften en högre temp än marken sommartid vilket är positivt ur RF-synvinkel, uteluften blir därmed mindre benägen att kondensera. http://alltombostad.se/Bostader/_Artiklar_Bostader/Har-du-koll-pa-kryputrymmet/Mvh Raffen.
Hej Hansson! Ja nu är det ju en väldig skillnad mellan en kallvind och en krypgrund det trodde jag att du visste om vid det här laget Hansson, inkl min bestämda uppfattning när det gäller kallvindar. När det gäller en kallvind så kan du isolera så mkt du vill bara du ser till att ha en ordentlig ventilation, och dessto mer isolering man lägger dit ju viktigare är det att säkerställa ventilationen. Sen har du i sak rätt i att problemet med krypgrunderna också grundar sig ju på en allt för dålig ventilation, däremot så anser jag inte att det hjälper med att ta upp fler eller större ventiler till krypgrunden heller utan det vill nog till rejälare öppningar isf. Detta eftersom jag har då ivf aldrig sett eller hört talas om vare sig fukt eller mögelskador på golvbjälklag på byggnader som står på enbart plintar någon 0.5 meter upp ifrån marken med fritt luftflöde runt omkring, så detta med plintar skulle ju isf kunna vara en bra alternativ lösning på problemet Hansson. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 26 maj 2010, 12:04:33Hej Hansson! Ja nu är det ju en väldig skillnad mellan en kallvind och en krypgrund det trodde jag att du visste om vid det här laget Hansson, inkl min bestämda uppfattning när det gäller kallvindar. När det gäller en kallvind så kan du isolera så mkt du vill bara du ser till att ha en ordentlig ventilation, och dessto mer isolering man lägger dit ju viktigare är det att säkerställa ventilationen. Sen har du i sak rätt i att problemet med krypgrunderna också grundar sig ju på en allt för dålig ventilation, däremot så anser jag inte att det hjälper med att ta upp fler eller större ventiler till krypgrunden heller utan det vill nog till rejälare öppningar isf. Detta eftersom jag har då ivf aldrig sett eller hört talas om vare sig fukt eller mögelskador på golvbjälklag på byggnader som står på enbart plintar någon 0.5 meter upp ifrån marken med fritt luftflöde runt omkring, så detta med plintar skulle ju isf kunna vara en bra alternativ lösning på problemet Hansson. Mvh Raffen.Vad är skillnaden? Du har en varm sida och en kall sida. Samma som i en kallvind.Man skulle alltså kunna isolera golvbjälklaget jätte mycket och sedan ta upp större ventiler
Det borde ju bli enklare att lägga ut isoleringen på marken än att skruva fast den i trossbotten.Men blir isoleringen lika effektiv tro? Kan man lägga pressening eller måste man ha byggplast?
Om man tänkt isolera marken måste man ha varmluftsgrund, annars får du bara kallare i krypgrunden, det är ju jordvärmen som håller krypgrunden på plusgrader hela vintern trots att man ventilerar den med minusgradig uteluft.
Citat från: Rickard skrivet 26 maj 2010, 14:09:24Om man tänkt isolera marken måste man ha varmluftsgrund, annars får du bara kallare i krypgrunden, det är ju jordvärmen som håller krypgrunden på plusgrader hela vintern trots att man ventilerar den med minusgradig uteluft.Det är väl snarare värme från huset som går ner i grunden och håller den varm än marken.Marken är ju väldigt kall ett par m in i grunden vilket gör att man får köldstrålning upp mot blindbotten.Isoleringen gör att det blir varmare.
Men om jag sätter en avfuktare i en grund som i övrigt dammar när man kryperrunt där så undrar jag om den gör nån nytta?Jag har en termometer som visar luftfuktigheten,men jag vet inte om det ärnågot att ha. Den är placerad vid inkommande vatten och vattenfiltret samthydropressen (Måste ha grejorna under huset pga utrymmesbrist)Den visar på31% luftfuktighet,men det säger mig ingenting! Den kan ju slå fel iom att detförmodligen är fuktigt just där.I övrigt så är det så pass torrt att jag måste ha andningsskydd när jag är därunder.
Vad är ett ungefärligt pris på en schyst avfuktare och hur mycket ström dra endylik mackapär på ett ungefär?
Jag tror inte ventilationen är något större problem.Jag har bra drag under huset. ingen större risk för den s.k "älvsbyhussjukan"Vad jag däremot gjorde dumsnålt, var att lägga in klickgolv i kåken.Dom känns ju iskalla.Har elgolvvärme i köket,och då man kliver av från klinkergolvet till klickgolvetså känns det som man blir blöt om fötterna