Jag står inför valet och kvalet.
Min bara 3 år gamla REC Temovex 400s har fått fnatt, temperaturgivaren kan visa vad som helst, ibland 50grader, ibland PFA, ibland helt normalt. Har bytt givare, men troligen är det elektronik enheten som spökar. I vintras tyckte Temovexen att jag hade 50 grader inomhus så när jag kom hem hade den kylt ut hela huset...opålitlig just nu. Någon som har erfarenhet av detta strul?
Ideer:
Jag har dessutom en gammal elpanna (9år CTC Excellent) som går in som spets på vintern eftersom jag också har två luft/luft värmepumpar. Allt fungerar perfekt förutom just denna FTX maskin. Jag vill ha till/från luft pga av blåbetongshus, för högt radonvärde! Har kollat in nya Nibe F470 värmepumpen med både till/från luft. Byta ut Temovex o elpannan och in med denna. Eller så köper jag in en enkel frånluftsbatteri typ värmepump från Albatronic eller dylikt och sätter på frånluften från temovexen som då oxå får ny elektronik, kopplar denna värmepump vattendel till min gamla el-panna (som de fakto också värmer varmvatten idag). Eller så river jag ut Elpannan o Temovexen och in med denna nya F470.
Denna nya frånluftsvärmepump är den så effektiv som det sägs, mitt gamla FTX system med Temovexen kanske ger nästan lika mycket i bidrag.
Det hela är en kostnadsaspekt!
Alternativen:
1. Behåll nuvarande lösning, fixa Temovexen + köp in nån typ av enkel frånluftsvärmepump för att förvärma el-pannan. Behåller luft/luftarna, troligen håller detta 5år-> till, beräknar allt rasar samtidigt...
2. Ut med Temovexen och elpannan in med F470, kommer kosta!
Tackar på förhand