Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VOLVO fiasko  (läst 8307 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: VOLVO fiasko
« Svar #15 skrivet: 09 maj 2010, 12:14:11 »
Det är ju fullt rimligt att minst 50% av alla lkökrockar skulle försvinna om alla bilar hade systemet.

Håller fullständigt med.
Om systemet gör att du som privatperson undviker en krock så har du redan sparat in ev extra kostnad att montera det genom att undvika reparationskostnad, bilen på verkstad ett par veckor,hyrbil,förlorad inkomst hämtning/lämning av bil, förlorad inkomst pga. skada osv.
OK för att det mesta går på försäkringen men mindre kostnader för försäkringsbolagen gör i slutändan att jag får lägre premie.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VOLVO fiasko
« Svar #16 skrivet: 09 maj 2010, 12:40:10 »
Även jag håller med om nyttan, jag konstaterar bara att man inte kan pådyvla mig att det fungerar i alla lägen.
Synd bara att det klickade på visningen.

Frågan man kan ställa sig är vad som händer om det inte fungerar IRL, blir de skadeståndsskyldiga då?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GammelMan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: LövÃ¥nger, Västerbotten
  • Antal inlägg: 230
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gammal man, men vet inte allt för det...
SV: VOLVO fiasko
« Svar #17 skrivet: 10 maj 2010, 00:25:32 »
Felet med såna system är att ganska många lämnar hjärnan hemma när dom sätter sej i bilen och tror att det inte går att krocka.
Har hört dom som säger att man inte kan köra av vägen om man har antisladd pÃ¥ bilen  ;D

Sen med tiden kommer det rackel, kanske inte dom första 5-10 åren men efter 15 kanske och då kostar det att laga och går säkert inte att koppla bort heller.
Hus på 220m2 + källare på 110m2.
Tegel hus från 1947 med 2-glas fönster.
Thermia Diplomat Optimum 12 står för värmen från 2 borrhål på hittills okänt djup (ev 120m per hål)
Total förbrukning 17000kWh - hushållsel på minst 6000 = 11000 kWh värme.
33.3 kWh/m2.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: VOLVO fiasko
« Svar #18 skrivet: 10 maj 2010, 08:15:38 »
I så fall har du aldrig sett riktig vinter.

Mig veterligen var det väl inte snö som orsakade fadäsen. Ganska övertygad om att konstruktionen är testad med bra resultat i både norrlandsanläggningen samt i den stora staden innan de demade inför en bunt jornalister. Jag tror nog också att systemet inte riktigt passar i glesbygd utan kanske mer är en "stadkörningsfiness". Sedan tror jag att vintern i norr är mindre besvärlig än blaskslatet i söder.

Har jobbat med CNC svaravar, fräsar och robotar en gång i tiden på Volvo och jag vet att givare kan haka upp sig i en besvärlig miljö men mestadels fungar de aldeles utmärkt. I de fall de falerar har man nödstopp. Om operatören ser att det håller på att gå illa bör nödstoppet aktiveras manuellt först innan maskinen stannar per automatik... Automatisk nödstopp är till för att vara en sista räddning. Lika gäller på automatbromsen på nya bilar från bla Volvo.

Sedan skall man inte vara så säker på om det var en olycka att inte system fungerade. Hade det inte hänt något med högre nyhetsvärde hade ingen brytt sig.


Frågan man kan ställa sig är vad som händer om det inte fungerar IRL, blir de skadeståndsskyldiga då?
Det tror jag inte. Är det någon som fått skadestånd i Sverige för att inte krockkudden löst ut?
« Senast ändrad: 10 maj 2010, 08:22:09 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VOLVO fiasko
« Svar #19 skrivet: 10 maj 2010, 08:51:42 »
I så fall har du aldrig sett riktig vinter.

Mig veterligen var det väl inte snö som orsakade fadäsen. Ganska övertygad om att konstruktionen är testad med bra resultat i både norrlandsanläggningen samt i den stora staden innan de demade inför en bunt jornalister. Jag tror nog också att systemet inte riktigt passar i glesbygd utan kanske mer är en "stadkörningsfiness". Sedan tror jag att vintern i norr är mindre besvärlig än blaskslatet i söder.

Har jobbat med CNC svaravar, fräsar och robotar en gång i tiden på Volvo och jag vet att givare kan haka upp sig i en besvärlig miljö men mestadels fungar de aldeles utmärkt. I de fall de falerar har man nödstopp. Om operatören ser att det håller på att gå illa bör nödstoppet aktiveras manuellt först innan maskinen stannar per automatik... Automatisk nödstopp är till för att vara en sista räddning. Lika gäller på automatbromsen på nya bilar från bla Volvo.

Sedan skall man inte vara så säker på om det var en olycka att inte system fungerade. Hade det inte hänt något med högre nyhetsvärde hade ingen brytt sig.


Frågan man kan ställa sig är vad som händer om det inte fungerar IRL, blir de skadeståndsskyldiga då?
Det tror jag inte. Är det någon som fått skadestånd i Sverige för att inte krockkudden löst ut?

Du tror alltså inte, trots bildbevis, att systemet kan/kommer att falera, både p.g.a. snö, slask och smuts - samt naturligvis förr eller senare p.g.a. att givarna ger upp?

Svara helst ja eller nej, för i allt övrigt är vi eniga, de har säkert testat, och det har fungerat, och det är en bra finess.

Jag vill bara se dig erkänna att det KAN bli fel pÃ¥ systemet, t.ex. p.g.a. snö, slask eller is.  huvuddunk
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: VOLVO fiasko
« Svar #20 skrivet: 10 maj 2010, 09:03:09 »
Nej, jag tror inte det blir några problem med systemet pga snö, slask eller is (det var iofs inte mig du frågade).

Om jag nu tillåts säga något mer än ja eller nej, så är det självklart så att systemet kommer att "fallera" om det är så att bromsverkan inte är vad den förväntar sig (pga t.ex. snö, slask eller is).

Sedan är det ju sÃ¥ att systemet har varningsindikering pÃ¥ panelen när det vet om att det inte fungerar, precis som ABS och krockkudde har.  SÃ¥ jag undantar alltsÃ¥ de fall dÃ¥ systemet har varnat föraren om att systemet inte fungerar (oavsett orsak), sÃ¥ mitt nej ovan syftar pÃ¥ oförutsedd "icke funktion".

Egentligen tycker jag det är ointressant om nÃ¥gon omständighet kan fÃ¥ systemet att inte fungera, sÃ¥ länge som systemet gör mer nytta än skada.  Det är väl ingen som säger att man inte skall ha ABS eller krockkudde pÃ¥ bilarna, bara för att dessa system kan ge upp, pga av t.ex. smuts (ABS)?  De är bra när de fungerar... fungerar de inte sÃ¥ är det trÃ¥kigt.  Ibland kan till och med fel göra skada (krockkudde), men totalt sett gör systemen mer nytta än skada.


« Senast ändrad: 10 maj 2010, 09:09:49 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35037
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: VOLVO fiasko
« Svar #21 skrivet: 10 maj 2010, 09:11:12 »
Nej, jag tror inte det blir några problem med systemet pga snö, slask eller is (det var iofs inte mig du frågade).

Om jag nu tillåts säga något mer än ja eller nej, så är det självklart så att systemet kommer att "fallera" om det är så att bromsverkan inte är vad den förväntar sig (pga t.ex. snö, slask eller is).

Sedan är det ju sÃ¥ att systemet har varningsindikering pÃ¥ panelen när det vet om att det inte fungerar, precis som ABS och krockkudde har.  SÃ¥ jag undantar alltsÃ¥ de fall dÃ¥ systemet har varnat föraren om att systemet inte fungerar (oavsett orsak), sÃ¥ mitt nej ovan syftar pÃ¥ oförutsedd "icke funktion".

Egentligen tycker jag det är ointressant om någon omständighet kan få systemet att inte fungera, så länge som systemet gör mer nytta än skada.


Som sagt, jag håller med i allt du säger.
Ville bara se om kea skulle ge med sig, och ja, jag tror också att det kommer att larma när det inte fungerar, men det hjälper ju liksom inte, det fungerar ändå inte.
Men som sagt, allt är bättre än inget, och det kommer säkert att fungera 99% av tiden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3413
  • Karma +4/-7
SV: VOLVO fiasko
« Svar #22 skrivet: 10 maj 2010, 09:16:40 »
ja, jag tror också att det kommer att larma när det inte fungerar, men det hjälper ju liksom inte, det fungerar ändå inte.
Jo, jag tycker visst att en visuell indikering hjälper.  Det talades ju tidigare i trÃ¥den om att förare skulle bli sämre och förlita sig mer pÃ¥ att bromssystemet skulle göra jobbet för dem.  En visuell indikering om att systemet inte fungerar skulle dÃ¥ göra en sÃ¥dan förare försiktigare.  Nu är det ju sÃ¥ att de här systemen verkligen bromsar i absolut "sista sekund", sÃ¥ jag tror inte nÃ¥gon avsiktligt skulle förlita sig pÃ¥ systemet.  Det är ju en kraftig inbromsning alldeles före en krasch, sÃ¥ det känns säkert inte sÃ¥ behagligt att man skulle förlita sig pÃ¥ det i vardagslag.

Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: VOLVO fiasko
« Svar #23 skrivet: 10 maj 2010, 09:17:24 »

Jag vill bara se dig erkänna att det KAN bli fel pÃ¥ systemet, t.ex. p.g.a. snö, slask eller is.  huvuddunk


Svar Ja, självklart kan det bli fel på en givare lika väl som att ett bromsrör kan rosta sönder ...

1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: VOLVO fiasko
« Svar #24 skrivet: 10 maj 2010, 09:22:06 »
Ville bara se om kea skulle ge med sig, och ja, jag tror också att det kommer att larma när det inte fungerar, men det hjälper ju liksom inte, det fungerar ändå inte.
Men som sagt, allt är bättre än inget, och det kommer säkert att fungera 99% av tiden.

Citat "..sÃ¥ autobromsen är ju inte nÃ¥got som man som ägare av en framtida bil nÃ¥gonsin kan räkna med, men kanske hoppas pÃ¥!"  Sc:,h

Övertygad om att Volvo inte gör om misstaget (om det nu var ett misstag) igen. Troligen kommer automatbromsen att erbjudas av de andra premium märkena också.

Jag tror inte felen på ett automatbormssystem kommer att bli så stora som jag uppfattat att du befarar. Om olyckan är framme måste man hoppas på att de inbyggda skydden i bilen fungerar. Sista alternativet vet vi fungerar sämmre. Då tänker jag på kofångaren. Och som Ridax påpekar så spelar underlaget på vägen också in för utgången.

Givarena vi pratar om är en radar och en kamera. Max avkänningsavstÃ¥nd 150m.  
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lLwzWK3E0Mc[/youtube]

Om inte föraren i bilen på filmen bromsar så råkar personen som går ut mitt i gatan att dö eller skadas.
« Senast ändrad: 10 maj 2010, 09:56:45 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: VOLVO fiasko
« Svar #25 skrivet: 10 maj 2010, 10:25:31 »
Allt har sin utprovningstid, givetvis! Inget funkar som tänkt på första försöket, titta på Jas, några kvaddade plan, trots att det var "färdigt" och krashade mitt i Stockholm..

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: VOLVO fiasko
« Svar #26 skrivet: 10 maj 2010, 11:50:17 »
Offtopic....

Utan datorstöd kan inte Jas flygas och utan fungerande givare blir det knas. Katapulten fungerade iallafall på betan. Ingen dog på marken. Dessutom har Jas varit billigare för Sverge än att köpa en färdig lösning från tex USA.

http://www.dn.se/nyheter/tidigare-haverier-1.506562

Drive by wire fakta:

SAAB 29 Tunnan
Levererade fpl: 660
Antal haverier: 230
Omkomna flygförare: 98

SAAB 32 Lansen
Levererade fpl: 456
Antal haverier: 117
Omkomna flygförare: 37 (varav en av dessa var farsans kusin)
Omkomna navigatörer: 23

SAAB 35 Draken
Levererade fpl: 606
Antal haverier: 135
Omkomna flygförare: 34 (varav en av dessa är utspridd över Jäder direkt efter start i Västerås.)

SAAB 37 Viggen
Levererade fpl: 329
Antal haverier: 54
Omkomna flygförare: 17
« Senast ändrad: 10 maj 2010, 12:23:06 av MGKea »
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: VOLVO fiasko
« Svar #27 skrivet: 10 maj 2010, 13:56:26 »
Flygförare? Trodde det hette nåt annat..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2520
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: VOLVO fiasko
« Svar #28 skrivet: 10 maj 2010, 17:16:06 »
Precis JAS är otroligt bra plan, har överhuvudtaget någon dött än?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_39_Gripen

Där finns inga uppgifter om haverier med dödlig utgång.

JAS är troligen det överlägset bästa planet i världen i säkerhetsavseende, det ni  Thumbsup

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: VOLVO fiasko
« Svar #29 skrivet: 10 maj 2010, 20:05:15 »
Jag fattar inte varför alla kallar Gripen för "JAS", jag blir frustrerad. När det flyger förbi en Viggen, säger ni "Åh, där kommer det en JA", eller om det är en tunnan, "Nämen där är det en J som gör en tunnelroll.". Det är en beteckning som står för vad maskinen har för roller, och inget annat. Jakt, Attack, Spaning, Skol, det är rollerna som finns.

Och ja, det heter flygförare i det militära. Det heter egentligen bara pilot när man jobbar som flygförare civilt. Ungefär som att man inte heter chaufför när man kör bil privat utan bilförare.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!