Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ecoflex-ecoair2  (läst 2212 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronnokia

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
ecoflex-ecoair2
« skrivet: 03 maj 2010, 18:51:46 »
Skrev i luft/vatten avdelningen en fråga om någon provat kombinationen ecoflex och ecoair och testar samma fråga här på pellets tråden.
Tänkte höra om någon här på forumet har prövat den här kombinationen EcoFlex-EcoAir (pellets/luftvatten) och om det fungerar bra? samt kostnad för en sådan anläggning? Har behov av att byta ut pannan mot något nytt och har inte möjlighet att gräva jordvärme + att enligt några grannar är det väldigt långt ner till berg här. Bor dessutom i västerbottens inland där jag inte tror på en ren luft/vatten anläggning.
Det finns en länk på hur det funkar på ctcs hemsida http://www.ctcvarme.se/enertech/p21854/files/Kopplbeskr_Flex-Air.pdf
Tacksam för tankar och svar!

Utloggad jonost

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Linderöd SkÃ¥ne Sverige
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ecoflex-ecoair2
« Svar #1 skrivet: 28 september 2010, 14:26:17 »
Jap, Jag har.
fungerar men är lite känslig i Inställningar. rekomenderar att du monterar alla 3 givarna (ute, fram & Inne) har ännu inte fått den att fungera helt tillfredställande (antagligen jag som är känslig!)
Gör av med ca 1/2 pal pellets om året (samt några kwh el då elpatronen går in samtidigt som pelletsen, tills värmen är uppe över "temeratur" ) Om det nu inte blir kallare än vad Pumpen klarar, för när det är riktigt kallt så tuggar det på bra med pellets.
Alsklådan tömmer jag 2 ggr/år (April & Oktober) mest för sysn skull, Och nej den blir inte full.

Nej problem med värme har jag inte. snarare tvärt om just nu (Måste ställa kurvan lägre, Därför jag är ny här för att få lite "var" man skall ställa) Anläggningen ger 0-2 grader övertemperatur i mitt hus. Verkar inte som Inne temp givaren används fullt ut för att justera systemet. Kanske därför jag inte har "rätt" bespring på systemet när jag tittar på elräkningen(eller så har vi en högre elförbrukning med våra tonårs barn hemma....)

Historia.
Hadde tidigare en Egor från 1971 med ett Honywell system (som själv beräknade kurvan, Känlig som tusan på Hösten, Lungn som en filbunke på våren) och det märktes på Oljan! (fassan halverade sin förbrukning mett ett sådant system, d.v.s en miskning med 1600 liter) Jag fyrade av ca 3000 liter med det systemet i mitt nuvarande hus (Provade alldig utan det).
Huset är från 1945, Och tillägs isolerat.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!