Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LK minishunt vad är vad?  (läst 6286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
LK minishunt vad är vad?
« skrivet: 21 april 2010, 11:56:09 »
Hej
jag har en lk minishunt tillgolvvärmen i ett rum. Jag undrar hur inställningen för tvårörssystem ska vara. Ska juster skruven skruvas i botten eller ska den vara urskruvad?
Skruven bredvid är den bara för flödet skull? Princip samma funktion som den skruven som sitter på returen eller?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LK minishunt vad är vad?
« Svar #2 skrivet: 28 april 2010, 15:00:40 »
Tack men nu har jag den äldre versionen. Typ 15 Ã¥r gammal med en gulbrun plastkÃ¥pa pÃ¥ motorn.  En grundfos  pump. Shunten ser inte riktigt likadan ut.  Finns det nÃ¥gon länk till äldre shunt inställningar?  Vad jag vet finns det ingen liten och större insex skruv i samma hÃ¥l för justering av en eller tvÃ¥rörssystem. En annan sak undrar jag ocksÃ¥. Spelar det nÃ¥gon roll om hur tillopp och retur pÃ¥ primärsidan sitter.  Jag ser nämligen att pÃ¥ min andra shunt till golvvärmen pÃ¥ uterummet sitter det annorlunda. Men om det spelar nÃ¥gon roll vet jag ju inte vilken av dom som är fel. Därför hade jag behövt beskrivning eller nÃ¥gon länk. Men när jag söker hittar jag bara det nya systemet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: LK minishunt vad är vad?
« Svar #3 skrivet: 28 april 2010, 22:09:39 »
Hej!
kan du ta en bild på pushen?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LK minishunt vad är vad?
« Svar #4 skrivet: 29 april 2010, 11:24:05 »
Hej
jag ska ta ett foto på den. Jag har köpt huset nyligen. Och eftersom det finns två golvärme kretsar i huset med två shuntar och båda är inte likadant kopplade med tillopp och retur på primärsidan, så tänkte jag att då är det lika bra och kolla igenom alla juster skruvar också. Om nu röris blandat ihop rören vet man ju inte om hur det är inställt. Har iaf fått igång pumparna.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LK minishunt vad är vad?
« Svar #5 skrivet: 29 april 2010, 19:08:48 »
Här kommer foto på shunten.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: LK minishunt vad är vad?
« Svar #6 skrivet: 29 april 2010, 21:07:07 »
Det var en gammal rackare. Har inte stött på just den här modellen tyvärr, men inkommande brukar alltid vara kopplad där termostaten stänger.
Under den kromade hatten finns en insex för justering antagligen.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LK minishunt vad är vad?
« Svar #7 skrivet: 05 maj 2010, 21:48:15 »
För mig ser det ut som schunten på bilden är felkopplad. Om nu den anslutningen som det står T på är tillopp. Pumpen verkar sitta på returen, eftersom den skulle kunna suga luft från luftningen annars. Jag blir lite osäker. Är det verkligen LK`s? Ring LK och be att få tala med Björn Hammarstrand. Det han inte vet om LK´s golvvärme är inte värt att veta. Han har varit med från begynnelsen. Tror han e ledig måndagar.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: LK minishunt vad är vad?
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2010, 08:32:39 »
Schunten på bilden är rätt kopplad. 1-2 rörs skruven skall vara fullt inskruvad vid 2 rör. Ventilen bredvid fullt öppen. Den är endast avstängning. Blev lite vetgirig ock kollade med Lk. Tilloppet skall anslutas överst och regleringen (termostaten) vara vänd nedåt. Observera att kopplingsdelen Inte får vändast. Tydligen vanligt att en del gör så i tron att det funkar ändå.
Pumpen sitter på tilloppet.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: LK minishunt vad är vad?
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2010, 08:48:36 »
Tusen tack.  Justerskruven för en tvÃ¥ rörssystem är nu uppskruvad. Ska ändra det. Kanske därför det är konstig/dÃ¥lig värme. DÃ¥ innebär det att min andra shunt till golvvärmen i uterummet är felkopplad när det gäller tillopp och retur. Ska ta ett foto pÃ¥ den och hoppas pÃ¥ ni hjälper mig även med denna.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!