0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu ser man rätt tydligt hur frikylan värmer brinen, gratis kyla, och återladdning av kollektor - kan det bli bättre?
Citat från: Rickard skrivet 19 april 2010, 10:51:52Nu ser man rätt tydligt hur frikylan värmer brinen, gratis kyla, och återladdning av kollektor - kan det bli bättre?Tja.... återladdning är ett tve-eggat nöje... Det betyder samtidigt att kyleffekten avtar till sommaren...
Det fina i kråksången är ju att vi kör poolvärme hela sommarn, detta gör att vi har skaplig kyleffekt hela sommaren trots jordvärme, speciellt samtidigt som värmepumpen går för värmeproduktion till poolen.
Solvärmen som stora fönsterytor genererar är rätt enorm, vi får lätt 28 grader i vardagsrummet, som ligger i söderläge, även om det bara är nån enstaka plusgrad ute. I natt har vi haft rätt många minus, men på förmiddan när jag startade kylan var det redan 25 grader i rummet.8 fönster och en helglasad altandörr...
Citat från: Rickard skrivet 19 april 2010, 12:54:03Solvärmen som stora fönsterytor genererar är rätt enorm, vi får lätt 28 grader i vardagsrummet, som ligger i söderläge, även om det bara är nån enstaka plusgrad ute. I natt har vi haft rätt många minus, men på förmiddan när jag startade kylan var det redan 25 grader i rummet.8 fönster och en helglasad altandörr...Oj, jag brukar klaga på att solen värmer min kåk men nån frikyla behövs inte ännu. Har du också utegivaren mot söder?
Jag har för mig att du brukar klaga över dålig effekt av frikylan...?
Citat från: Rickard skrivet 19 april 2010, 12:57:36Det fina i kråksången är ju att vi kör poolvärme hela sommarn, detta gör att vi har skaplig kyleffekt hela sommaren trots jordvärme, speciellt samtidigt som värmepumpen går för värmeproduktion till poolen.Har du eller kan du sätta en timer för poolvärmen, så att poolen värms på tider du normalt behöver kyla?Bättre kyla med bättre verkningsgrad på poolvärmen.