0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejNu har man annat att tänka på än värmepumpar, tex: Fritidshuset som vi tagit över efter svärföräldrarna har relativt låg takvinket. När isoleringen möter yttertaket (ut mot långsidorna) saknas luftspalten. Jag har fått lära mig att den är viktig för att undvika problem. Men, är det för att undvika att isoleringen blir fuktig där det saknas luftspalt eller är det för att ventilera hela vindsutrymmet? Om det är det sista, räcker det inte med rejäl ventilation på gavlarna?Huset saknar också fuktspärr uppåt, dvs direkt under vindsisoleringen ligger innertaket. Nu är det som sagt ett fritidshus som bara är uppvärmt av och till på vintern. Hur påverkar detta eventuella fuktproblem? Huset är från 1969.
HejNu har man annat att tänka på än värmepumpar, tex: Fritidshuset som vi tagit över efter svärföräldrarna har relativt låg takvinket. När isoleringen möter yttertaket (ut mot långsidorna) saknas luftspalten. Jag har fått lära mig att den är viktig för att undvika problem. Men, är det för att undvika att isoleringen blir fuktig där det saknas luftspalt eller är det för att ventilera hela vindsutrymmet? Om det är det sista, räcker det inte med rejäl ventilation på gavlarna?
Huset saknar också fuktspärr uppåt, dvs direkt under vindsisoleringen ligger innertaket. Nu är det som sagt ett fritidshus som bara är uppvärmt av och till på vintern. Hur påverkar detta eventuella fuktproblem? Huset är från 1969.