Det finns flera anledningar till att man inte kan radera sitt konto.
Den främsta anledningen till detta är att jag tycker det känns fel att inläggen inte skall kunna stå kvar med det alias som akrev inläggen, efter en radering av kontot så kommer författaren att vara "Gäst", vilket ger konstiga signaler för andra besökare då gäster inte kan skriva inlägg.
Ytterligare skäl är att det är rätt vanligt att medlemmar ibland i affekt väjer att radera sina konton, och sedan ångrar sig, men det går inte att återställa ett raderat konto.
Raderar jag t.ex. Ganos konto, kommer det att finnas massor med svar till Gano, och hänvisningar till inlägg som "Gano" skrivit, men inga inlägg, och inget att söka på för de som te.x. vet att Gano en gång skrev nåt bra om ditt eller datt.
Sen finns det ytterligare skäl ett antal skäl, t.ex. organiserade kupper där hela grupper kan välja att hoppa av till förmån för andra forum, eller liknande - har aldrig varit aktuellt i mina forum, men det skulle inte förvåna mig om det kommer, och om det kommer skulle det kunna skada innehållet i forumet rätt allvarligt.
Det jag brukar göra med medlemmar som av olika anledningar vill upphöra som skribenter/medlemmar i forumet är att bannlysa dem, då kan de inte komma åt sitt konto, men det går att återaktivera om livssituationen eller inställningen till forumet ändras senare.
Den lösningen tycker jag är bäst, men i vssa fall har jag även ändrat Aliaset på kontot om medlemmen inte vill att hans/hennes Alias skall finnas kvar (kanske används på flera andra sajter också).
När det gäller Gano är han en av de mer värdefulla medlemmarna för forumet, men jag kan ju inte mer än be honom stanna kvar, det skulle aldrig falla mig in att försöka tvinga någon att vara aktiv i forumet, det faller på sin egen orimlighet.
Medlemmar kommer och går, och det har det gjort allt sedan starten, jag har full förståelse för att många lessnar till sist, och känner att de inte längre tillför nåt av värde, men att radera konton tycker jag är att gå lite väl långt.
Jag hoppas att du Gano stannar kvar som medlem, även om du inte är lika aktiv, eller aktiv alls, ditt Alias förtjänar att få den "kredit" det är värt även om du inte längre är aktiv här.
/Rickard