0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, 20 grader sänks ju till som lägst 13 enligt dina mätningar och det är inte myckettill värmeväxling. 13 grader går sedan rakt ut även om det är -30 grader ute.Varje grad över utomhustempen du släpper ut är ren energiförlust.För att åstadkomma -20 grader ut från en VVX så är förstås den utomhusluft manutgår från ännu kallare. 80-85% är vanliga siffror på verkningsgrad på FTX-system.Siporex är INTE organiskt, ville bara varna andra för riskerna med att försöka göraen likadan lösning själva.Det är ju bra att grunden är varm, men det är dåligt att den har 77% luftfuktighet redannu tidigt på våren.Vet du om du har över- eller undertryck i grunden?
Mäter du 13 grader i grunden och utsuget sitter som på bilden så går det förstås ut13-gradig luft på taket.Självdragsventilation eller mekanisk frånluft är förstås mycket värre energitjuvar eftersomde släpper ut 20-gradig luft. Det är så jag har det, men tala inte om det för någon ThumbsupJag är mycket tveksam till om man skulle få bygga ett hus på det viset idag
Citat från: sobris skrivet 14 april 2010, 23:36:00Mäter du 13 grader i grunden och utsuget sitter som på bilden så går det förstås ut13-gradig luft på taket.Självdragsventilation eller mekanisk frånluft är förstås mycket värre energitjuvar eftersomde släpper ut 20-gradig luft. Det är så jag har det, men tala inte om det för någon ThumbsupJag är mycket tveksam till om man skulle få bygga ett hus på det viset idag Bilden är en illustration av arbetspricipen. Självklart ser inte mitt hus ut så
Menar du att ditt hus inte är lika nöjt som det på bilden?