Jag har mätt upp ett årsmedelvärde på 780 bq/m3 i vårt hus (med spårfilmsdosor). Det är mao läge att göra nå't åt detta... Radonet kommer med all säkerhet från marken, det är ett timmerhus och vi har konstaterat hög markstrålning i området vi bor. Huset står på en rejält gles torpargrund ("korsdrag") under ca 2/3-delar av huset. Under resterande tredjedel har man grävt ut en källare. I källaren på ca 50 m2 finns just nu inget golv och det är i princip öppet luftflöde från källarutrymmet upp i huset. Jag misstänker startk att det är här radonet kommer in eftersom det råder undertryck i huset (vi eldar i några kakelugnar på vintern).
Jag ska nu gjuta ett betonggolv i källaren och planerar att samtidigt installera rör under plattan och koppla dessa till en fläkt för att skapa undertryck under plattan. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jag har sökt på nätet men hittat förvånansvärt lite intressant info om själva utförandet. Jag är även intresserad av tips om vettiga "gör-det-själv-kit", för det har jag inte heller hittat mycket av. Alternativet är väl att knåpa ihop nå't själv. Tips om vilka rör man ska använda, antal sugpunkter, fläktkapacitet etc?