Sjös
1.....Jag har köpt ett hus med mekanisk frånluftsventilation. När jag nu renoverar köket vill jag byta fläkt och sätta dit en rostfri kåpa, men hur gör man för att inte bli ruinerad? En fläkt som passar till mitt system kostar ju 7000kr.
2....kan man plugga befintlig ventilationsrör till fläkten och istället köra med en återcirkulerande fläkt samtidigt som man löser det här med styrningen av "centralfläkten på annat sätt?
3...borde man dra en helt ny kanal för köksfläkten för att få bättre ventilation?
4...Ska jag försöka smälla inn min befintliga fläkt i en rostfri kåpa om det går???
frågorna är många, hur har ni gjort
Sitter här med sv kanalfläkts katlalog. De har här en typ av kåpa som är enkel men enl vanlig modell så jag tror du att den är inget för dig för du vill ha en vad jag förstår rostfri kåpa enl skiss.
/ . \
/ . \
___/ . \___
: ________________ :
Till detta måste man ha sep takfläkt. Sen justerar man flöde och öppnar kåpan vid forcering vid matlagning. Har själv tänkt likn och har då sin andra vent styrd från samma plats. Man kan då välja olika regleringar.
Min vent ..........vent av bostads utrymme på lågt flöde. Spjäll stängt i kåpa.
Normal vent..... " " normalt " " "
Forcering i kök.. " " " " öppet
Forcering ibad .. " " Forcerat " " stängt.
Kåpan dras via fettavskiljare och sep kanal till takhuv. Övrig vent sep via värmeväxlare eller direkt ut via huv.
Värme växlare är så klart at föredra med då krävs det tilluft system som man måste installera om man ej har det förut.
Kan jag få ev länk till din kåpa från hemsida i internet?
Min som arbetar på COOP byggmarkn och han kan kontrollera vad som finns i marknaden.
Vi hörs och gör slag i saken båda två.
/JANNE