0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej på er alla, jag är ny här på forumet.Funderar på solvärmt varmvatten i ett hus i Thailand. Det blir lite annorlunda förutsättningar där med tanke på det ymniga solinflödet, den varma lufttemperaturen och att "kallvatten" håller 20-30grader. Det är inte heller någon katastrof om man blir utan varmvatten några dar......Det absolut vanligaste sättet att erhålla varmvatten i Thailand t.ex. till en dusch, är en elektrisk genomströmningsvärmare på 2-5Kw. Säljs på alla varuhus. Alltså en liten termostat-styrd elpatron i en låda på väggen i duschutrymmet.Men att fylla ett badkar med en sån tar rätt så lång tid trots att värme-stegringen bara behöver vara 10-20grader, pga att den inte kan värma så många liter per minut.Också synd att använda en så ädel energikälla som el för att värma vatten, när det "slösas" med solvärme.Jag har alltså för avsikt att experimentera lite och bygga ihop något själv, då verkningsgrad och förluster i systemet är av mindre betydelse.Min ide är som följer: En plan solfångare på 2m3 på taket. En icke trycksatt, någorlunda isolerad tank på 800l med 2st 4-5m slingor av 5/8" kopparrör i stående några meter under solfångaren . En slinga med (stor diameter?) i botten av tanken, kopplad till solfångaren via en cirkulationspump/expansionskärl och backventil. En slinga av 5/8" (med liten diameter?) i toppen av tanken för att ta ut varmvattnet. Vattnet i tanken används alltså enbart som värmemagasin och medium.Tanken är att solfångarens rörsystem ska bilda ett upp-och- nervänt U med inlopp och utlopp i botten, så att om den blir för varm och kokar, så ska vattnet i den tryckas ut i expansionskärlet och ångan då bilda ett ånglås i "U:et" Avluftning och säkerhetsventil på c:a 3ATÖ i toppen på "U:ert".Cirkulationspumpen skulle t.ex. kunna kopplas in av en ljusavskärmad fotocell, som startar när det är sol och stannar när solstrålningen upphör.Någon som har fler tankar eller idéer om detta eller till och med har gjort något liknande?JohanB