0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
shuntar man ut värmen behöver man inte ha alla termostater öppna....
Citat från: Nisse-Gurra skrivet 27 mars 2010, 07:58:53shuntar man ut värmen behöver man inte ha alla termostater öppna....Hej Nisse-Gurra!Jag trodde att du skulle ha före dragit att kommentera äggkokning snarare än termostater. Nu är vi ju egentligen på fel ställe på Forumet men vad gör det om hundra år. T.o.m stararnas star erkänner på ett annat ställe idag att han fuskar med termostaterna.Vad jag har reagerat på är det sätt som ÅF-arna har närmat sig det här problemet. Dem har gjort det väldigt enkelt för sig. Deras standard kommentar är .."och nu måste alla termostater stå fullt öppna och du får inte elda i spisen..." Vad dem borde inrikta sig på är att förklara för kunden hur det ligger till och sedan låta kunden välja vilken lösning han föredrar. Jag har träffat på så sorgliga fall när ÅF med den här typen av förmaningar har lyckats ta bort all atmosfär ur t ex ett lantkök med en magnifik köksspis som ägarna inte törs elda i efter att han installerade en värmepump. Visst det finns säker många exempel på installationer där det inte går att använda termostaterna på radiatorerna men man får inte generalisera. Varje installation måste bedömmas för sig. Jag är inne på mitt tredje år med värmepumpen och jag har helas tiden låtit termostaterna varit aktiva och aldrig erhållit någon form av larm men det beror säkert på dem volymer som jag har tack vare att jag har kulvertar och två hus med många radiatorer. sansun studsP.S Jag läste i morgontidningen att vi gör ca. 208 milj. äggkok per år. Det blir ca. 1,7 milj kWh i besparingspotential om äggen läggs i kallt vatten vilket kanske är mer än vad som sparas i kväll när vi förväntas släcka alla belysning. Hur jag har räknat talar jag inte om. D.S
Man får ju bättre besparing med en korrekt inställd värmepump och alla termostater öppna, men vill man tvunget elda i spisen och kanske inte dö i värmeslag kan man ju dels strypa några termostater, och dels använda innegivare. Att köra mot fast kondensering är bara dumt, men det ena utesluter inte det andra.OnT: Kan TS leta fram vilken tid som gäller för att få äggen hårdkokta då? Det värsta jag vet är när gulan är lös.. studsFår man samma "besparing" om man använder en induktionshäll, som tar typ 30 sekunder på sig att koka upp vattnet?
Det går också bra att förvärma äggen genom att lägga dem på radiatorerna, men det förutsätter att termostaten är öppen...