Jag har lite snarlik fundering. I mitt fall har jag torpargrund (man ska va väldigt liten om man ska krypa in där) och skulle vilja få varmare /dragfriare golv. Ett för mig vettigt alternativ vore att isolera på "kantbalken". Brädfodringen sticker ut ca 1 dm från grunden så det rymms någon form av skiva där. Förutom bättre komfort får man lägre uppvärmningskostnad.
Min fundering är om man ska köra vanlig kantbalksisolering (cellplast med putsskiva på), snabbt och enkelt. Eller någon variant med dränerande skiva (typ isodrän) och sen sätta en cementskiva utanpå.
Har för tillfället sett att grundmuren kan mörkna lite (av fukt) där den nuvarande putsen sitter dåligt. Borde bero på kapilärkraften, markfukt sugs uppåt. Lägger man en tät och slät skiva kan man få för sig att man förstärker en sådan effekt? I de flesta instruktioner har man vanlig cellplast ovan mark och någon form av dränerskiva under mark. Att sätta en dränerskiva ovan mark (med skiva utanpå) borde väl inte kunna medföra något negativt (mer än en merkostnad)?
Är det någon som har erfarenheter / synpunkter?
Hälsningar Völund