Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Vilken typ av solfångare föredrar du?

Plana Solfångare
17 (37%)
Vakuumrör
27 (58.7%)
Annat
2 (4.3%)

Antal personer som röstat: 46

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare  (läst 4039 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Solfångare
« skrivet: 23 mars 2010, 21:20:09 »
Dags att starta en omröstning om vilka solfångare folket skulle välja.

Är riktigt nyfiken pÃ¥ vad resultatet blir  >:D

 ;D

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Solfångare
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2010, 19:34:12 »
När jag läste frågan en gång till så kom jag fram till att jag har ingen aning om vad jag föredrar, jag har inte den kunskapen eller erfarenheten, jag markerade iallafall vacumrör som jag har.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Solfångare
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2010, 23:36:02 »
Jag är en av dem som röstat på plansolfångare

Detta pga att jag tycker att det blir snyggare när panelerna är integrerade i taket samt att jag har uppfattningen att plana ger mer på vintern.

två länkar som styrker mig i min övertygelse om plana panelers förträfflighet.
thermo-dynamics.com
Bob Nape

Edit fixat länkarn
« Senast ändrad: 17 juli 2010, 23:52:45 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 586
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Solfångare bättre länk till bob nape
« Svar #3 skrivet: 28 juli 2010, 22:07:48 »
http://chuck-wright.com/logger/tabs.php?loggerids[]=485E700680A6C389&tab=0

man kan leka med hans logger. Plana är ngt vassare
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solfångare
« Svar #4 skrivet: 29 juli 2010, 06:25:18 »
När jag läste frågan en gång till så kom jag fram till att jag har ingen aning om vad jag föredrar, jag har inte den kunskapen eller erfarenheten, jag markerade iallafall vacumrör som jag har.

Jag skulle säga att vakuumrör löner sig fram för allt om solfångaren måste arbeta med höga temperaturer.

Plana har mer belyst area jämfört med den totala arean. Jag skulle säga att dom är bättre om anläggningen kan arbeta med låga temperaturer, men då behövs det också rätt system. Kanske flera tankar ?

Vakuumrör är inte lämpliga/bra om anläggningen arbetar med låga temperaturer, dvs om temperaturskillnaden mellan solfångaren och omgivningen är låg. Då har man nästan ingen nyttan av vakuumet.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Solfångare
« Svar #5 skrivet: 02 augusti 2010, 18:08:23 »
Plana eller vakuumrör beror ju på vart dom ska monteras, och till vad dom ska användas.
Fast många gånger spelar det nog inte så stor roll vad man har på taket, det viktiga är hur man ska få ner det.


Mvh 

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4402
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Solfångare
« Svar #6 skrivet: 22 augusti 2010, 18:39:14 »
Plana eller vakuumrör beror ju på vart dom ska monteras, och till vad dom ska användas.
Fast många gånger spelar det nog inte så stor roll vad man har på taket, det viktiga är hur man ska få ner det.


Mvh 

Ja.

Plana är bättre om systemet arbetar med låga temperaturer. När genomsnittstemperaturen i solfångaren är låg.

Vakuumrör är effektivare vid höga medeltemperaturer i solfångaren ....

Utloggad Lasse L

  • Använd alltid energin innan du skickar den i retur
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Solvärme och kökspanna förberett direktkond VP
SV: Solfångare
« Svar #7 skrivet: 21 november 2010, 13:09:28 »
Tror inte det spelar nÃ¥gon större roll. Bra kvalitet och hÃ¥llbart är viktigast därefter kommer kWh/installerad krona och dÃ¥ vinner plana solfÃ¥ngare efter de priser jag känner till. Dessutom när man väljer plana solfÃ¥ngare sÃ¥ kompenserar man med större yta, och yta är viktigast pÃ¥ vinterhalvÃ¥ret om man vill använda lÃ¥gvärdig solvärme till en vp. Därför att brytpunkten för när vakuumsolfÃ¥ngare är effektivare gÃ¥r vid ca: 20 graders övertemp, under det ger plana mer lÃ¥gvärdig energi. En vp vill oftast inte ha ha mer än max 20 grader pÃ¥ kollektorn.   
Rätt energikvalitet för resp ändamål, elfri på sommarhalvåret, Acktanken förbered för direktkondenserande VP som ger så hög toptemp acktanken att genomströmningsberedare fungerar.Förrådsberedare är kasst om man vill ha bra skiktning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!