Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hus frÃ¥n 1920 talet  (läst 6017 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
Hus från 1920 talet
« skrivet: 22 mars 2010, 22:20:16 »
Hej

Har en kompis som har flyttat in i ett hus från 1920 talet.OCh nu i vintras så såg han att det var mögel på en av vindarna på en påbyggnad från 50 talet.Anticimex var där och sa att han måste skaffa ventilation.Som huset ser ut idag så finns det en pax fläkt i badrum på en sidan huset i rummet där vinden ligger finns det en ventil i väggen och sen finns det en ventil i väggen i ett skafferi i köket.På ovan våningen där vinden med möglet finns finns det inga ventiler.

Min tanke var att sätta in en fläkt i skafferiet och sen sätta in lite fönster ventiler i dem andra rummen.

Men räcker att sätta en ventil i varje gavel på huset där uppe och en ventil in på vinden.

Huset är två våningar där vinden till utbyggnaden är i samma nivå som ovan våningen.

Någon som fattar hur jag menar eller kan hjälpa mig så vi får detta rätt innan vi river ur hela vinden.

Andreas






Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
Ã…r 1:17535 kw  21 grader inne
Ã…r 2:14400 kw 21 grader inne
Ã…r 3:12500kw  22 Grader inne

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hus från 1920 talet
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2010, 23:23:25 »
Därom tvista de lärde.

Titta på trygghetsvakten och liknande koncept. Överväg att täta till det fullständigt också, och sätta dit en avfuktare.

Alla sätt är bra, det gäller bara att sålla ut dom dåliga.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
SV: Hus från 1920 talet
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2010, 11:10:27 »
jo men problemet är ju att fukt går från huset upp på vinden för att det inte finns ventilation i huset
Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
Ã…r 1:17535 kw  21 grader inne
Ã…r 2:14400 kw 21 grader inne
Ã…r 3:12500kw  22 Grader inne

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hus från 1920 talet
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2010, 11:28:45 »
Med vind, menar du inredd vind eller kallvind?
Det borde väl räcka att sätta in adekvata ventiler i gavelspetsen på vinden om det är en kallvind.
Jag tror inte att huvudproblemet är att fukt läcker upp på vinden, utan att fukten inte kan ta sig ut ur vinden.
Ventilationen av vinden skall ske in via underspikning/takfot och ut via ventiler i gavelspets, det är i vart fall det normala.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hus från 1920 talet
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2010, 12:04:29 »
Jag antar att anticimex föreslår en ventilation (mekanisk) för att få ett undertryck i huset. Detta för att i första hand förhindra att fukt tar sig upp på vinden men även för att minska relativa fuktigheten i bostaden. Tipsa kompisen om att mäta fuktigheten inne. Är det 40% eller över blir det problem på kallvinden.(40%RF vid +20ºC ger 100%RF om det kyls under +6ºC).
Lösningen är valfri så länge man förhindrar att fuktig innomhusluft tar sig upp på på vinden och kyls av.
Alt.
1. Mekanisk ventilation=undertryck och lägre RF
2. Diffusionsspärr=ingen fukt.
3. Varmare vind=ingen kondensation.
« Senast ändrad: 23 mars 2010, 12:06:29 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Andy_hstad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 159
  • Karma +0/-1
SV: Hus från 1920 talet
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2010, 12:30:12 »
ventil i gavelspetsen finns ej och vid tak foten ser jag inte för dem har spikat golv ovanför och lagt isolering där tror det ligger sågspån under.Men hade det räckt att fixa det och sätta en ventil i den gavel spets som finns?Detta är en kall vind.

Min tanke var ju att ha en lite fläkt som går i köket och sen sätta in fönster ventiler så att dem få in luft i huset överhuvudtaget.För inga fönster går att öppna och det finns två ventiler i hela huset och då bägge på nere plan.

Nibe fighter 410P flvp och en Sanyo 123 llvp.Hus från 67 i lätt betong
Föregånde ägare 23500 kw
Ã…r 1:17535 kw  21 grader inne
Ã…r 2:14400 kw 21 grader inne
Ã…r 3:12500kw  22 Grader inne

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hus från 1920 talet
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2010, 12:51:06 »
Finns ingen takfotsventilation eller gavelspetsventil så är konstruktionen felaktig, och det är mycket möjligt att det inte ens hjälper med ventilationslösningar i bostadsutrymmet för att bli av med fuktproblemet.
Det är i alla fall min syn på saken.
Med så tät konstruktion som det verkar vara kunde ju iofs en avfuktare istället installeras, då allt redan verkar vara tätat i övrigt?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Hus från 1920 talet
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2010, 13:19:37 »
Ja det är ju helt riktigt som Rickard påtalar här att finns det vare sig takfotsventilation eller gavelspetsventiler på vinden så är givetvis konstruktionen helt felaktig eftersom om fuktig luft inte kan ventileras ut så bildas det ju mögelskador på vindarna nämligen. Sen kan man väl tycka kanske att det är rätt dåligt av den här Anticimexssnubben när han ändå var på plats och konstaterade att det behövdes ventilation att han inte då också föreslog och talade om för Andy vad som verkligen behövde åtgärdas eller göras i det här fallet. Sc:,h
Det finns ju då ett antal sätt att lösa detta bekymmer varav ett är att omg se till att få en vindsventilation som fungerar och är värd namnet, dvs med takfotsspringor på båda sidor av taket samt gavelventiler i båda gavelspetsarna, vilket är den allra viktigaste åtgärden i det här fallet. Sen kan man också se till att förbättra ventilationen nedifrån/inifrån huset/bostadytan via en mekanisk frånluftsventilation/utsugsfläkt som är igång kontinuerligt och som därmed då skapar ett visst undertryck i bostaden som då förhindrar eller ivf kraftigt minskar läckaget av fuktig luft nedifrån bostaden och upp till vinden. Ett 3:e sätt skulle då isf vara att sätta in en avfuktare på vinden om man nu skulle vilja ha lust att investera en del pengar i denna utrustning, inkl driftskostnaden för denna fortsättningsvis då givetvis, vilket jag väl då tycker är det sämsta alternativet isf när man istället via ventilation kan få en helt gratis lösning på detta problem. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hus från 1920 talet
« Svar #8 skrivet: 23 mars 2010, 13:29:31 »
Finns ingen ventilation alls på vinden är det, precis som Rickard skriver, troligen felbyggt. Är utbyggnaden ett verk av glada amatörer eller finns en tanke bakom avsaknaden av ventiler? Det har ju trots allt fungerat hyggligt i 50-60 år. Troligen har det gjorts en del "förbättringar" under senaste tiden som förändrat förutsättningarna. T ex: Tilläggsisolering, Tätare fönster, stängda/bort tagna ventiler etc etc. Allt för att spara energi. Det brukar straffa sig på just detta sätt.
En avfuktare på vinden är enligt mig en nödlösning, som dock även jag tvingats till...
Det är bättre för både hus och människor om man säkerställer ett bra inomhusklimat med en fungerande ventilation. OCH att man accepterar att det kostar lite extra i uppvärmning. Sedan kanske det räcker med att komplettera med en gavelventil eller två för att hålla en ok fuktnivå på vinden.

ps.
Vill du ha svalt och friskt i skafferiet ska du inte montera någon fläkt där. Den kommer annars att transportera varm och unken innomhusluft genom matvarorna. Ventilen i skafferiet ska släppa in frisk luft utifrån. Bättre att sätta fläkt i köket.

PS.2.
Skrev innan jag läst Raffens inlägg. Raffen och jag har tidigare kommit överrens om att vi inte är överrens om hurvida man kan ventilera FÖR mycket på kallvinden, och därigenom kyla ned luften med ökad risk för kondensproblem. För att undvika "ställningskrig" ska jag försöka hålla mig borta från den här tråden.......
« Senast ändrad: 23 mars 2010, 15:10:30 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!