0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det finns 433Mhz sändarmoduler för 100:- hos t.ex. Kjell&Co. Jag skall skriva ett PIC program för att sända ut temperaturen från ett antal DS1820 via 433 Mhz i samma format som min väderstation, så att jag kan få in temperaturen på en vanlig väderstation. Denna har även PC interface och loggnings-minne, så jag får off-line loggning på köpet.
Jag kan försöka lite om du har loggar så att du kan lägga ut en text-fil här. Skriv gärna lite om temperaturen som gällde för mätningen.Jag skulle också behöva ett interface för att koppla en 433 mHz mottagare till PC (ritning t.ex) och nått program för att logga för jag har sådana väderstationer två olika som det vore kul om man kunde logga trådlöst.M.V.H Messer
Kanadensiska Scigiene har en trådlös 1-wire sändare som kanske är intressant.http://www.scigiene.com/item265.htm
Classes trådlösa använder 433 MHz och jag gjorde ett försök att få reda på protokollet mellan givaren och innedelen. Jag fick faktiskt kontakt med tillverkaren, men eftersom det är ett aseatiskt företag så var det locket på. Hopplösa typer... Nån som är duktig på att dekoda serieströmmar kanske kan fixa det? Det funkar i vilket fall med en vanlig 433MHz mottagare för att ta emot rådatat.
Jag har gjort klart mitt projekt med trådlös sändning av 1820 temperatur till väderstationen och det fungerar utmärkt.Om det finns intresse för det så skulle jag kunna göra en generell lösning för trådlös 1-wiretemperaturmätning om det finns ett större intresse för det. Men en sändar/mottagarkombo skulle ligga på runt 700:- då sändarna/mottagarna kostar en del tyvärr.