0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej har sett en anläggning med u pipe rör...å är inte speciellt impad.ett rent hvette att lufta å funktionen va inte speciellt bra.....mina heat pipes rör verkar ge betydligt bättre med effekt.
Tekniskt sett så har u-rör en högre såkallad absorberverkningsgaden.Den ingår sen i konversionskoefficienten som visar den optiska verkningsgraden.Allmän sagt är en högre absorberverkningsgraden och därmed en högre konversionsfaktor - vid samma absorptans för ljus och samma transmittans på glasröret - bättre.Mycket teoretiskt eller hur
Det är svårare att få ett högt flöde i u-pipe än i en heat-pipe anläggning, för där är mindre rör och längre sträcka. men förmodligen har dom tänkt på detta. Och det är ofta så att var u-pipe panel är mindre.Jag är själv inne på u-pipe anläggning för dom andra verka vara svåra om det är så att pastan blir sämre efter hand. En smygande avtagande effekt är svår att märka. Vpbacken
Hittade ett exempel med tekniska data som säger: Tryckfall: 2150Pa vid 2,2L/min. Hur skulle det fungera om man kopplar ihop ett knippe av dom u-rör panelerna?
Citat från: gummianka skrivet 30 mars 2010, 15:45:39Hittade ett exempel med tekniska data som säger: Tryckfall: 2150Pa vid 2,2L/min. Hur skulle det fungera om man kopplar ihop ett knippe av dom u-rör panelerna?Stora pumpar blir det Thumbsup