0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har en jötulkamin i vardagsrummet som är kopplad till en plåtskorsten med rostfritt rökrör. Över kaminen är det en stor kåpa i koppar med luftventiler som samlar upp värmen från kaminen och sprider det ut i rummet. Dessutom sitter det monterat ett rör i taket under kåpan som går genom taket och upp till övervåningen och där kommer röret upp i en skrubb. Nu är hela rörsystemet inte riktigt färdigbyggt och det som saknas är sista biten fram till det uppborrade hålet i väggen så att värmen ska komma ut till rummet där uppe. Det jag behöver är en reduktion från 200mm till 120m så att det passar hålet i väggen. Så idag skulle jag köpa en reduktion och åkte till en handlare som har ventilationsprodukter. Han menade dock bestämt att jag inte kunde köpa en reduktion då de var galvaniserade och att då galven skulle släppa och ge ifrån sig farliga gaser. Hmmm så jag fick åka tomhänt därifrån. När jag kom hem nu så såg jag att även röret som kommer från spiskåpan verkar vara galvat. Men varmluften som kommer från kåpan upp i röret är aldrig varmare än att röret gott o väl går att hålla på med handen och skulle tippa på att det är 50-55 gradig luft som slussat upp när vi eldar som värst.Så nu till frågan, ska jag byta ut röret mot något annat ogalvat material?
Citat från: sutarn skrivet 12 mars 2010, 19:13:00Har en jötulkamin i vardagsrummet som är kopplad till en plåtskorsten med rostfritt rökrör. Över kaminen är det en stor kåpa i koppar med luftventiler som samlar upp värmen från kaminen och sprider det ut i rummet. Dessutom sitter det monterat ett rör i taket under kåpan som går genom taket och upp till övervåningen och där kommer röret upp i en skrubb. Nu är hela rörsystemet inte riktigt färdigbyggt och det som saknas är sista biten fram till det uppborrade hålet i väggen så att värmen ska komma ut till rummet där uppe. Det jag behöver är en reduktion från 200mm till 120m så att det passar hålet i väggen. Så idag skulle jag köpa en reduktion och åkte till en handlare som har ventilationsprodukter. Han menade dock bestämt att jag inte kunde köpa en reduktion då de var galvaniserade och att då galven skulle släppa och ge ifrån sig farliga gaser. Hmmm så jag fick åka tomhänt därifrån. När jag kom hem nu så såg jag att även röret som kommer från spiskåpan verkar vara galvat. Men varmluften som kommer från kåpan upp i röret är aldrig varmare än att röret gott o väl går att hålla på med handen och skulle tippa på att det är 50-55 gradig luft som slussat upp när vi eldar som värst.Så nu till frågan, ska jag byta ut röret mot något annat ogalvat material?Galvat går bra. Det är i temperaturer över 180 grader som det blir otrevligtTony