Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Max antal radiatorer med jordvärme?  (läst 2351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carlsen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Max antal radiatorer med jordvärme?
« skrivet: 11 mars 2010, 11:32:28 »
Har en vill på 125m2 + källare på ca 60m2 + garage på ca 60m2.

Har en Nibe Fighter 1210 pump med en 300m slinga.

Nu undrar jag om det finns något max antal radiatorer man kan ha på jordvärme?
Tänkte sätta upp några thermopaneler i källare och garage som jag kom över billigt.
Tanken är att det ska sitta ett som är 2600x600mm i garaget ett som är 2000x500mm + 3st som är 1300x600mm i källaren.
Sitter ca 10st radiatorer sedan tidigare i själva bonings delen som är ca 700x600mm.
Finns det någon risk att det blir för många radiatorer så det typ blir överbelastat??

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Max antal radiatorer med jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 11 mars 2010, 12:33:19 »
Jag kan inte tänka mig att det ska vara några problem rent värmeeffektmässigt men det är ju frågan hur det blir med flödet om du har flera slingor.... Rent generellt så ska det ju vara bra med så stor värmeavgivande yta som möjligt.

Jag kör 13 st NYA radiatorer och 20 kvm golvvärme på en CTC Ecoheat 8,5 med 700 meter kollektor och det är inga problem. Tycker inte att rörfirman gjorde nån större vetenskaplig utredning innan de drog rör till de olika slingorna och kopplade. Har jämn värme i hela huset på alla våningar.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Max antal radiatorer med jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 11 mars 2010, 12:48:11 »
Absolut inget problem, sålänge effekten räcker till. Mer vattenvolym är snarare en fördel. Tänk på att du kan få strypa in dom nya radiatorerna så att dom inte "kortsluter" slingan bara.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Max antal radiatorer med jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 11 mars 2010, 18:33:37 »
Jag påstår att det inte finns nån gräns.. med flera slingor så minskar flödesmotståndet. Men ju flera radiatorer desto mindre effekt för varje radiator. Det kan ge mera behov av tillsatsel vid kyla.

Men en källare och ett garage är dyrt att värma, så du ska se till att ha tex radiatorventiler med strypmöjlighet tex dom här.

http://www.heatingportal.danfoss.se/PCMPDF/V2-10_RA2000_Ventil.pdf

Andra sorter funkar oxå bra!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!