Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Problem med Golf tdi -93  (läst 5148 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
Problem med Golf tdi -93
« skrivet: 07 mars 2010, 21:05:05 »
Farsan har en Golf tdi -93 :a som en slit och släng bil men nu har den börjat tjuta på multiremmen när man startar bilen och även oljelampan blinkar så länge remmen tjuter.......enda sättet att den inte ska tjuta på remmen är att hålla motorn på ca 2500 varv en stund direkt efter att bilen startat......och remmen är ny och även tillräckligt sträckt......verkar som det är något som går tungt.....kan det vara generatorn eller vattenpumpen eller typ någon spännrulle? Tacksam för tips!

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2010, 22:28:58 »
Farsan har en Golf tdi -93 :a som en slit och släng bil men nu har den börjat tjuta på multiremmen när man startar bilen och även oljelampan blinkar så länge remmen tjuter.......enda sättet att den inte ska tjuta på remmen är att hålla motorn på ca 2500 varv en stund direkt efter att bilen startat......och remmen är ny och även tillräckligt sträckt......verkar som det är något som går tungt.....kan det vara generatorn eller vattenpumpen eller typ någon spännrulle? Tacksam för tips!

//Krister

Är det verkligen en tdi när det är en -93:a, är väl en td Sc:,h Skitsamma, har heft en likadan fast -94:a och jag känner igen det felet, kommer inte ihåg va just det va men generator vet jag att jag bytte ut vid ett tillfälle, kan ha varit det. Det slutar att tjuta efter en liten stund va?
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2010, 07:38:13 »
Hade ett liknande fel på en passat, den gången var vattenpumpens lager slitna vilket medförde att remskivan gick lite snett och fick remmen att tjuta.
Bytte rem och efter ett tag blev den nya remmen fransig på ena sidan pga snedslitaget..
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2010, 08:06:22 »
Men varför lyser olje lampan så länge remmen slirar ???

oljepumpen drivs ju inte av multiremmen utan är troligvis direktdriven från vevaxeln alternativt kedjedriven från vevaxeln som på de flesta andra VW motorerna.

edit förtydligande
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4385
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2010, 08:33:15 »
Du är säker på att det är oljetryckslampan och inte laddningslampan som lyser?

Iofs brukar oljetryckskontakterna vara lite si och så på en så gammal VW, men att generatorremmen slirar borde inte påverka detta.

Du är säker på att oljudet kommer från remmen?

Oljenivån ok.

Om generatorn går trögt kan man tänka sig att tomgången påverkas så att oljetrycket blir lite lågt och lampan blinkar. VW har ju två oljetryckskontakter, och den ena brukar vara på 1.8bar tror jag, och vid lite för låg tomgång kan nog en gammal motor komma under det.

Kolla oljetryckskontakterna också. Jag har fått byta flera stycken i familjens gamla golfar senaste tiden, och de brukar börja läcka olja.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bullo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Surahammar
  • Antal inlägg: 475
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Golf är roligare än värmepumpar!
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #5 skrivet: 08 mars 2010, 10:52:14 »
Gå in på garaget.org som är ett forum för bilar
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #6 skrivet: 08 mars 2010, 11:36:28 »
Om allt mekaniskt verkar vara i ordning men generatorn ändå går tungt direkt efter start så kan ju det bero på att den är onormalt hårt belastad av någon anledning.
Prova att stänga av allt onödigt - slå på parkeringsljus så att halvljusautomatiken stänger av, ha inga elvärmesitsar, elbakruta eller värmefläkt på - och se om tjutandet upphör.
En annan orsak till att det går mycket laddström är om batteriet skulle ha kortslutning i en cell men i övrigt är i bra skick, ett tecken på detta fel är om batterispänningen är onormalt låg (under 12,5 V) fastän man nyss har kört med bilen och batteriet borde vara väl laddat.

Att oljetryckslampan beter sig konstigt när remmen slirar kan bero på att varvtalsrelät som bestämmer vilken av oljetryckskontakterna som ska styra lampan känner av motorvarvtalet via ett växelströmsuttag (W) på generatorn på VW-dieslar. Om det nu slirar, generatorn går ryckigt och frekvensen i W-uttaget varierar snabbt så är det inte konstigt om varvtalsrelät får spader och gör konstiga saker med lampan fastän oljetrycket är som det ska.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #7 skrivet: 08 mars 2010, 14:52:52 »
Ja det är jag som skrev fel det är inte en tdi utan en td......
Därför att oljelampan lyser beror troligen på att något går så tungt att tomgången blir för låg.
Men ikväll ska jag ta in den i garaget och hänga lös remmen och pröva snurra på generator, vattenpump och om det finns någon spännrulle då borde det ju rimligtvis gå att avgöra vad det är som går så grymt tungt. Kan ju tillägga att om man slår på tex extraljusen medan man kör så börjar det ju omdelbart att tjuta ur remmen så något som drivs av remmen går tuuuungt.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4385
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #8 skrivet: 08 mars 2010, 16:00:36 »
Ja det är jag som skrev fel det är inte en tdi utan en td......
Därför att oljelampan lyser beror troligen på att något går så tungt att tomgången blir för låg.
Men ikväll ska jag ta in den i garaget och hänga lös remmen och pröva snurra på generator, vattenpump och om det finns någon spännrulle då borde det ju rimligtvis gå att avgöra vad det är som går så grymt tungt. Kan ju tillägga att om man slår på tex extraljusen medan man kör så börjar det ju omdelbart att tjuta ur remmen så något som drivs av remmen går tuuuungt.

//Krister

Den där har väl ingen spännrulle? Kanske bara är remmen som inte är tillräckligt spänd?  Sc:,h

Vär gamla 93:a bensin hade i alla fall ingen spännrulle till multirib-remmen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #9 skrivet: 08 mars 2010, 17:41:45 »
inte så att glödreläet inte släpper spänningen till glödstiften? dessa drar ju ca 13A styck.
hade en volvo 960 diesel (6cyl VW diesel) och på den hängde sig glödreläet precis efter kallstart, motorn gick då lite ojämnt på tomgång och när den fick den extra belastningen (plus elbakruta, 2 värmesitsar, fläkt, spegelvärme) så slocknade nästan strålkastarna och motorn blev så belastad så den stoppade, så skulle jag starta igen men då var det inte ork nog i batteriet, det var 100A generator på den.

detta glödrelä skulle ha en startmotorsignal, så att det släppte spänningen till stiften efter start, men troligtvis gjorde det inte det.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #10 skrivet: 08 mars 2010, 18:30:54 »
Problemet verkar vara löst.....den hade ingen spännrulle..... men den hade en servopump där det var slut olja i behållaren.......fyllde på servoolja och nu verkar pumpen fungera igen och det har slutat tjuta.....

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Inloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 734
  • Karma +1/-1
  • vedeldare
SV: Problem med Golf tdi -93
« Svar #11 skrivet: 11 mars 2010, 20:05:43 »
och oljepumpen drivs av vakkuumpumpen
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!