Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Vattenburen golvvärme ovanpå matkällare/betongfarstu?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Vattenburen golvvärme ovanpå matkällare/betongfarstu? (läst 4731 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Pälle
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 135
Karma +0/-0
Pälle
«
skrivet:
07 mars 2010, 14:37:05 »
Citera
Hmm, svårt att få till ämnesrubriken känner jag.
Har ett gammalt hus med en bro gjuten i betong. Bron fungerar även som matkällare, dvs man har integrerat bron och matkällaren. Under bron är det matkällare. Ja ni fattar säkert. Matkällaren är ouppvärmd men håller alltid plusgrader.
Hursomhaver så har vi tänkt bygga en isolerad farstu på den gamla bron och vill då såklart ha vattenburen golvvärme. Det nya golvet får inte bygga mer än 50 -60 mm inkl golvvärme, betong, klinker och fix. Att isolera ovanpå är alltså uteslutet.
Min tanke är att såga spår i befintlig betong för att kunna få ned slangen där och på så vis reducera bygghöjden något. På slangen lägger jag armering, najar fast slang o armering och gjuter på ca 40 mm. Tänkte borra lite hål i betongen och trycka ned bockad armering för att få det att hålla ihop ordentligt. Så långt har jag planen klar för mig...tror jag.
Den egentliga frågan är väl; måste jag isolera underifrån? Jag kan ju sätta upp, säg, 10cm cellplast i taket i matkällaren om jag vill.
Vad tror ni? Alternativa lösningar på hela konstruktionen emottages tacksamt. Går det att göra enklare så blir ingen gladare än jag.
Loggat
bclcarlsson
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 119
Karma +0/-0
bclcarlsson
SV: Vattenburen golvvärme ovanpå matkällare/betongfarstu?
«
Svar #1 skrivet:
07 mars 2010, 19:44:17 »
Citera
Jodå, jag fattar, konstigt nog,
borra hål för att fästa armeringsmattan behövs nog inte, bara det är valvöverdelen är ren å dammfri, så att avjämningan "fäster" på betongen, blöt betongen, så bränner den fast bättre, ta tät armering säg 10x10 å 2-2.5 grov. Men jag undrar hur mycket varmare du får i matkällaren, för varmare tror jag att du får, men du får väl avvakta å se vad som händer med tempen, cellplast kommer nog att funka i så fall.
Novisen
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #2 skrivet:
07 mars 2010, 22:50:58 »
Citera
Mest energi kommer att gå åt det håll där det är kallast och det blir förstås neråt...
Utan isolering så blir inte maten i källaren så glad och inte blir det så bra för
plånboken heller
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #3 skrivet:
08 mars 2010, 07:23:03 »
Citera
Om du nu absolut ska ha golvvärme, med din beskrivning av hur du tänkt bygga så får du en viss bygghöjd och direktvärme ned i betongen som drar iväg. Jag skulle istället kollat upp (med tanke på fuktvandringar) om man kan lägga "flytande golvvärme" på betongen med någon cm cellplastskivor som isolerar värmeslingorna från betongen + fördelningsplåtar. "Flytande" golvvärme är inte så ovanligt att man lägger och isolationsmässigt så blir det så bra det kan bli även om det givetvis blir långt ifrån perfekt.
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Pälle
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Pälle
«
Svar #4 skrivet:
09 mars 2010, 20:10:33 »
Citera
Nu har jag inte så mycket mat i matkällaren direkt
Jag har inte borrat för att kolla hur tjock betongen är och om det finns nån isolering i taket på matkällaren. Taket låter dock väldigt ihåligt när man knackar så jag misstänker att man putsat in nån form av isolering. En snabb mätning utifrån en av ventilerna avslöjar att taket/plattan är ca 12 cm tjock.
Om jag nu trycker upp 10 cm cellplast i taket och även isolerar ytterväggarna ovan jord, borde inte det reducera värmeförlusten en hel del?
Flytande golvvärme med sisådär 1cm mellan slang och betong, skulle det vara bättre än att isolera 10cm under taket? När man väl har värmt betongen så är den ju varme...tänkte jag?
Sen så ska jag ju klinkra golvet tänkte jag. Med flytande måste man väl lägga gips först antar jag, kanske dubbel gips? Det borde väl leda värmen uppåt sämre än om man klinkrar direkt på betongen
«
Senast ändrad: 09 mars 2010, 20:20:03 av Pälle
»
Loggat
leifa.k
Amatör, absolut ingen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Östergotland
Antal inlägg: 1999
Karma +4/-1
Kön:
leifa.k
«
Svar #5 skrivet:
09 mars 2010, 20:29:31 »
Citera
Jaa, jag ser ju nu när jag läste ditt första inlägg igen att du ska klinkra...glöm mitt förslag.
Loggat
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx.
Begagnad Nibe 1210-7 3000kr
Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2 21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m. garage 50m2. Östergötland
Pälle
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Pälle
«
Svar #6 skrivet:
09 mars 2010, 20:36:24 »
Citera
Såja.
Har varit och inspekterat tag och väggar i källaren. Verkar vara isolerat i både väggar och tak. Ungefär 2 cm under putsen i taket hittar jag nåt som liknar gul markisolering. Ville inte riva så mycket men helt klart är det att det finns isolering
Om nu taket är 12 cm tjockt som jag uppskattar det till och putsen 2 cm, då återstår 10 cm, antag att isoleringen är några cm tjock också, då kanske betongen bara är 6-7cm tjock. Den mängden betong borde ju gå fort att värma och isolerar man ytterligare 10cm underifrån, borde inte det bli rätt så bra?
Helt klart är ju att isoleringen i väggar o tak funkar, för trots att ca 50cm av matkällaren är ovan jord så har jag aldrig minusgrader där även om det är 25-30 grader kallt ute under längre perioder. Thumbsup
Ja, det finns ju en liten risk att det blir lite varmare i matkällaren....men jag har jordvärme så jag tror inte att ett eventuellt värmeläckage från det här taket på ca 5 kvm kommer att kunna öka min uppvärmningskostnad på något dramatiskt sätt!?
«
Senast ändrad: 09 mars 2010, 20:38:38 av Pälle
»
Loggat
Pälle
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Pälle
«
Svar #7 skrivet:
11 mars 2010, 09:58:41 »
Citera
Inga fler synpunkter, ideer eller förslag på detta?
Loggat
cougar
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Eskilstuna
Antal inlägg: 2917
Karma +17/-1
Kön:
koppar är fint
cougar
«
Svar #8 skrivet:
11 mars 2010, 17:23:41 »
Citera
Citat från: Pälle skrivet 11 mars 2010, 09:58:41
Roth har ett bra alternativ.
Hårdpressad cellplast med färdiga spår och värmefördelare limmas direkt på betongen, sedan kan man klinkra direkt på spårskivorna, bygger ca 28mm och har bra isolering nedåt.
http://www.roth-nordic.se/golv_forlaggningssatt_lagbyggande.php
«
Senast ändrad: 11 mars 2010, 17:25:33 av cougar
»
Loggat
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!
Bobo
Expert på värmepump
Stad/land: Tyresö
Antal inlägg: 450
Karma +0/-0
Kön:
Bobo
«
Svar #9 skrivet:
11 mars 2010, 18:14:00 »
Citera
Citat från: Pälle skrivet 11 mars 2010, 09:58:41
Att gjuta en ny betongskiva ovanpå den gamla och med ingjutna rör för vattenburen golvvärme blir nog bäst och effektivast.
Under åren har några mindre missar lärt mig en del. Innan gjutning räcker det ofta inte med bara vattenfuktning. Bättre är att stryka ut någon form av primer på det gamla golvet för väsentligt ökad vidhäftning (bygghandeln vet vad som är lämpligt). Cellplast med frästa spår, aluminiumplåtar och dubbla gips under kakel blev inte heller någon succe. Fogarna gick sönder med ett par års mellanrum och värmeavgivningen jämfört med ett gjutet golv var direkt dålig. Gips och cellplast revs bort och ersattes med en gjuten platta och allt blev till belåtenhet. Under detta golv finns ca 20 cm isolering och ett kallförråd som nu håller ca +6ºC. Så dina tänkta 10 cm i taket förhindrar att du får takvärme i källaren.
Viktigt är också att kanten på golvet blir isolerad utåt.
Loggat
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1830
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
lars
jishi
ErikB
Rdx
gotis
EKL
pskjonte
Börje__
Jisse
uecjs
Mike
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info