0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då till den känsliga frågan.Skall jag välja plana solfångare eller U-rör med vacuum?Eftersom jag vill ha värme av detta även på vintern. Plan med sämre riktingskänslighet eller rör med mer frost på?
Hyfsat brant taklutning är bra med tanke på snön. Den hinner då aldrig lägga sigi tjocka lager eftersom panelerna kastar av snön så enkelt. Man får bara se till attsnön inte fastnar på en kall takyta längst ner vid takfoten. I andra trådar har detrapporterats att vallar av snö och is kan byggas upp då. Normalläget är dock attsolfångaren är snö- och isfri och tjock snö ligger på resten av taket.Alla tre slingorna i golvet skall förstås användas. Ju större yta av golvet som hjälpertill att kyla solkretsen, desto bättre verkningsgrad och desto fler drifttimmar får vi.Hög temperatur är inget självändamål, det är ju energi du vill ha. Din solanläggningkommer ju att gå igång på nivåer runt 10 grader och det har du i princip så fort detblir ljust en vinterdag.Dimensionering av solfångaryta begränsas av den förbrukning man har mitt i sommaren.Tumregeln säger 50-100 liter ackumulatorvolym per kvadratmeter solfångaryta.I ditt fall har du ju både golvvärme och torpargrund som tar emot energi även på sommarenoch ack.volymen skulle därför t.o.m. kunna ligga under 50 liter/kvm.Om solfångarna sitter på huset kanske ack.tankarna kan ligga i torpargrunden?Spillvärmen skulle då komma till indirekt nytta....