Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intressant projekt med solvärme  (läst 5010 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Intressant projekt med solvärme
« skrivet: 07 mars 2010, 14:11:31 »
Hej alla kunniga och alla andra :D

Jag är väldigt intresserad av gratis energi av olika skäl, främst för att dem är gratis men i detta fallet även ett rent alternativ.

Vi har ett hus på två våningar med ca 70 m2 per plan och huset är snart 100 är gammalt. Tilläggsisolerat och det saknas bara att byta till nya fönster. Huset har torpargrund och golvvärme i hela huset, vattenburen.

Garaget på 90 m2 är nybyggt och välisolerat. Betonggolv med värmeslingor, vattenburen.

Nu till mitt projekt.

Idag för att hålla fukten borta i krypgrunden kör vi en Wood's avfuktare där under den fuktiga årstiden. Huset värms med ved från en kökspanna till en 500 liter acctank. Garaget är kallt och hålls frostfritt med hjälp av en liten 2kw värmefläkt.

Utan att räkna på förbrukad el för avfuktning av grund och el till värme i garaget så märkt det på elräkningen att det gått åt betydligt mer energi. Så...

Tanken är att ha solfångare på garaget och ta ner den värme som kommer, antingen till en 750 acctank eller direkt ner i 13 m2 kall/sval betong via golvslangen. Vilken temperatur där blir spelar inte så stor roll oavsett årstid.

Till huset vill jag ha varmvatten och en uppvärmd torpargrund (för att hÃ¥lla fukten borta),Är även intressant att ha solfÃ¥ngare pÃ¥ huset.  Det finns även en kulvert pÃ¥börjad mellan byggnaderna. Huset och garaget ligger bra och den ena tar hand om förmiddagssolen och den andra eftermiddagssolen. BÃ¥da fÃ¥r sol mitt pÃ¥ dagen.

Vad tror ni om detta? Det känns rätt kul eftersom att all överskottsenergi på sommaren går åt till torpargrunden eller enkelt kan vädras bort från garaget.

Vad hade ni investerat it? Det känns nästan som ett gång plana solfångare är intressant pga investeringskostnaden, eller?

Mats som bor rätt längt ner i sverige...

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2010, 22:39:57 »
Ett rejält betonggolv som kan få variera i temperatur mellan t.ex. 4 och 24 grader är en
perfekt mottagare av solenergi. 13 kubikmeter betong motsvarar i runda slängar 6-7
kubikmeter ackumulatorvolym med vatten och om det får variera 20 grader i temperatur
så blir det ca 150 kWh energi i lagret. På nivån 4 grader kommer en plan solfångare att
starta så fort det blir ljust ute (det behöver alltså inte vara solsken).

Vid 2 graders övertemperatur på golvet ger det ungefär de 2 kW som du får från din
värmefläkt idag. På sommaren kommer du att få fortsätta värma plattan i viss mån för att
förhindra funkvandring från den "värmekudde" som byggs upp under plattan. Detta
kan enkelt göras med spillvärme som ändå inte går att använda till varmvattenberedning.

Se upp med att planera flera olika solfångarytor åt olika väderstreck eftersom det komplicerar
och fördyrar både installation och styrning. Om du inte har behov av varmvatten i garaget
så låter der som om du skulle leta upp en riktigt bra yta på huset och lägga panelerna där.
Från huset kör du ut spillvärme som ingen av tankarna vill ha genom kulverten till garaget.

Mottagare av energi som nöjer sig med låga temperaturer är A och O för att få ut så mycket
som möjligt av en solfångaranläggning.

Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2010, 08:38:15 »
Tack sobris. Det var mycket matnyttigt. Thumbsup

Så du menar att en plan solfångare skulle ge värme varje dag på vintern? Det låter intressant. Jag inser ju att det kanske inte blir så mycket med tanke på solens styrka på vintern. Men ett golv som är bara 10 grader varmt är en liten våt dröm under vintern. Idag är golvet 3 grader och då har jag tillfört värme i luften motsvarande 2 till 3 graders rumstemperatur.

Betonggolvet är uppdelat på 3 slingor så det kan nog vara möjligt att hålla en 'låg' temperatur under en stor del av året på i alla fall en del av golvet. Dessutom ligger det 20 cm styrencellplast under så förlusterna neråt borde bli minimala.

Taket eller ytan pÃ¥ huset är rätt begränsad för solfÃ¥ngare medan taket pÃ¥ garaget är betydligt större. Dessutom sÃ¥ är lutningen pÃ¥ husets tak väldigt brant  (brutet tak) vilket iofs ger en bra vinkel pÃ¥ sommaren men de snöras som taket utsattes för i vintras var en rysare. 30 cm snö som kommer ner som en liten bomb när det blir lite varmt.

Hur många solfångare/ m2 tycker ni är lagom? När garaget blivit varmt så behövs värme till krypgrunden o varmvatten så en 'överdimensionerad solfångaryta' känns ju lite lockande. Och skulle det bli lite varmvatten över så blir nog bilen bara glad att få duscha varmt ^-^

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #3 skrivet: 09 mars 2010, 10:15:27 »
Hyfsat brant taklutning är bra med tanke på snön. Den hinner då aldrig lägga sig
i tjocka lager eftersom panelerna kastar av snön så enkelt. Man får bara se till att
snön inte fastnar på en kall takyta längst ner vid takfoten. I andra trådar har det
rapporterats att vallar av snö och is kan byggas upp då. Normalläget är dock att
solfångaren är snö- och isfri och tjock snö ligger på resten av taket.

Alla tre slingorna i golvet skall förstås användas. Ju större yta av golvet som hjälper
till att kyla solkretsen, desto bättre verkningsgrad och desto fler drifttimmar får vi.
Hög temperatur är inget självändamål, det är ju energi du vill ha. Din solanläggning
kommer ju att gå igång på nivåer runt 10 grader och det har du i princip så fort det
blir ljust en vinterdag.

Dimensionering av solfångaryta begränsas av den förbrukning man har mitt i sommaren.
Tumregeln säger 50-100 liter ackumulatorvolym per kvadratmeter solfångaryta.
I ditt fall har du ju både golvvärme och torpargrund som tar emot energi även på sommaren
och ack.volymen skulle därför t.o.m. kunna ligga under 50 liter/kvm.

Om solfångarna sitter på huset kanske ack.tankarna kan ligga i torpargrunden?
Spillvärmen skulle då komma till indirekt nytta....

Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2010, 19:08:16 »
Torpargrunden är väldigt grund så jag kan inte få in en traditionell ack.tank, men idén är kanon. Jag kan säkert använda ett gammalt element (radiator) eller få vikt ihop lite plåt som passar som ack-tank där. Monterat direkt mot graniten så kyls det av snabbt. Och en liten fläkt för att snurra runt.

Utrymmet i källaren är även det klart begränsat ( 8 m2 och med smal trappa) men garaget är stort och där finns även tillgång till en 750 liters ack.


Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #5 skrivet: 11 mars 2010, 15:48:52 »
Då till den känsliga frågan.

Skall jag välja plana solfångare eller U-rör med vacuum?

Eftersom jag vill ha värme av detta även på vintern. Plan med sämre riktingskänslighet eller rör med mer frost på?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #6 skrivet: 11 mars 2010, 16:12:20 »
Då till den känsliga frågan.

Skall jag välja plana solfångare eller U-rör med vacuum?

Eftersom jag vill ha värme av detta även på vintern. Plan med sämre riktingskänslighet eller rör med mer frost på?

Om du med vintern....

menar november, december och januari så spelar det ingen roll vad du har. Du får ingen värme att tala om ändå. Först i slutet av februari (litet beroende på var) kan du få några kWh.

Om du skall ha värme i garaget under den övriga delen av året (och har plats på garagetaket) så räcker det med plana.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #7 skrivet: 11 mars 2010, 16:37:39 »
Huset pekar rakt mot söder men garaget pekar mot öst vilket innebär att solen försvunnit vid 14 00 tiden på garaget. Plats finns det gott om på garaget men inte på huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2010, 07:22:46 »
Sätt vaccuumfångare på väggen mot söder. Då funkar dom så bra dom kan på vintern och slipper koka när solen står som högst på sommaren.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #9 skrivet: 16 mars 2010, 10:41:50 »
Hyfsat brant taklutning är bra med tanke på snön. Den hinner då aldrig lägga sig
i tjocka lager eftersom panelerna kastar av snön så enkelt. Man får bara se till att
snön inte fastnar på en kall takyta längst ner vid takfoten. I andra trådar har det
rapporterats att vallar av snö och is kan byggas upp då. Normalläget är dock att
solfångaren är snö- och isfri och tjock snö ligger på resten av taket.

Alla tre slingorna i golvet skall förstås användas. Ju större yta av golvet som hjälper
till att kyla solkretsen, desto bättre verkningsgrad och desto fler drifttimmar får vi.
Hög temperatur är inget självändamål, det är ju energi du vill ha. Din solanläggning
kommer ju att gå igång på nivåer runt 10 grader och det har du i princip så fort det
blir ljust en vinterdag.

Dimensionering av solfångaryta begränsas av den förbrukning man har mitt i sommaren.
Tumregeln säger 50-100 liter ackumulatorvolym per kvadratmeter solfångaryta.
I ditt fall har du ju både golvvärme och torpargrund som tar emot energi även på sommaren
och ack.volymen skulle därför t.o.m. kunna ligga under 50 liter/kvm.

Om solfångarna sitter på huset kanske ack.tankarna kan ligga i torpargrunden?
Spillvärmen skulle då komma till indirekt nytta....


Hej Sorbis!
Du har ett meddelande i din in-korg.
Hälsningar
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #10 skrivet: 16 mars 2010, 23:19:16 »
sansun: Nu är sobris vaken och svar finns i din brevlÃ¥da  Thumbsup

Mats S4: Rakt östligt läge brukar man kompensera med 25% större solfångaryta.
På vintern blir "straffet" lite större i och med att solen går upp senare. Du som kan
köra mot så låga temperaturer behöver dock inte bekymra dig så mycket över den
direkta solstrålningen. Diffus strålning från en ljus himmel kommer att stå för en
mycket stor del av din energi, speciellt på vintern. På temperaturnivåer på 10 grader
och uppåt finns massor att hämta....

Om det är svårt att finna ytor på huset, så lägg panelerna på garaget istället och kompensera
upp ytan. En fördel med att ta ner energin i garaget är att där har du alltid nytta av
låg.tempenergi. Där finns också bäst plats för ack.tankar.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2010, 22:10:09 »
Lite uppdatering av projektet.

Den mindre acktanken är nu ombyggd till att vara en 'tekniktank' och skiktningen har blivit mycket bra. Temperaturen i botten på tanken är mycket låg även om den i toppen på tanken ligger på mer än 70 grader. Solvärmen kommer att kopplas in via en värmeväxlare. Blir det för varmt i botten så kan jag hämta massor med kyla från betonggolvet i garaget och en väsentlig del skall spillas ut i krypgrunden. Så det känns som en bra grund att hämta ner energi från solen på.

Under några soliga dagar så öppnade jag vindsluckan till garaget och där var det riktigt varmt. Ca 15 grader varmare. Vinden är ungefär en tredjedel så stor som garaget i volym så nu har jag inhandlat en fläkt som skall trycka ner varm luft från vinden ner i garaget och läcka ut ur garaget alternativt cirkuleras tillbaka. Små enkla försök hittills har varit mycket lovande. Taket är ju mycket stort, svart och med betongpannor på. Bara genom att öppna vindsluckan och med hjälp av en enkel bordsfläkt fick jag upp temperaturen ordentligt under dessa soliga timmar.

Gratis smakar riktigt bra studs

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #12 skrivet: 29 mars 2010, 11:06:51 »
Mats S4: Första stycket du skriver är ju helt i linje med vad jag sagt tidigare,
men det här med att flytta runt luft kan ställa till en del problem...

När vinden är varm så klarar den säkert av att ta in massor av extra luft utifrån,
men så fort det blir hög luftfuktighet ute och/eller varmare ute än inne så får du
se upp med kondensrisken.

När den varma luften kommer ner i det kalla garaget, så har vi återigen kondensrisk!

Dessutom är det alltid en risk att trycka in luft i ett isolerat utrymme, eftersom vi då får en
fuktvandring ut genom väggar, tak (och golv). När vi har kallt ute finns alltid ett läge
i konstruktionen där vi kan få kondensation om vi har övertryck på ventilationen.
Det kan alltsÃ¥ fällas ut kondensvatten mitt i isoleringen om det vill sig  ???
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Mats S4

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Intressant projekt med solvärme
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2010, 23:44:21 »
Sobris.

Jo jag är fullt medveten om dessa bekymmer.

Luftflytten kommer enbart att ske då temperaturen på vinden är högre än nere i garaget. På så vis minskar fukten i garagedelen. Styrning med tempdifferensrelä. Diffen bör troligen vara ganska hög, kanske närmare 10 grader för att torka upp och inte riskera kondens. Garageluften skall bort från byggnaden.


Och luften nere i garaget kommer att ventileras ut i samma takt som den pumpas in. Vet inte om det blir dubbla fläktar eller med en passiv öppning. Tester kommer att avgöra. Det är fantastiskt så fort golvet och bilarna torkar upp när fläkten jobbar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!