Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blandning Glykol  (läst 3048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
Blandning Glykol
« skrivet: 05 mars 2010, 19:36:50 »
Hej,

Jag hade ett märkligt problem. Fick inte ner värmen i tanken. Det fungerade i höstas men inte nu. Efter lite mailande med Sfinx fick jag tipset om att jag kanske hade för hög glykolblandning. Så jag provade att tömma systemet och fylla med bara vatten och vips så fungerade allt igen. Problemet är ju bara att det är vinter ute och jag vill inte att allt ska frysa sönder. Så ikväll tappade jag ur vattnet och fyllde på med en glykolblandning igen. Denna gång ca 1-4. Nu verkar det fungera men ska bli spännande att se i morgon om allt fungerar.

Så till min fråga. Hur hög glykolblandning har ni i era system? Jag har Brineol från Sfinx, vilka temperaturer klarar olika blandningar?

Tack på förhand!

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Blandning Glykol
« Svar #1 skrivet: 05 mars 2010, 19:42:59 »
Jag har biltema glykol 40%.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Blandning Glykol
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2010, 14:04:43 »
Hej,

Tack för ditt svar.

Idag visar det sig att det inte fungerar. Suck. Nu är man rådvill. Jag får ingen cirkulation i systemet. Jag har en luftningsventil på taket och har provat med den både öppen och stängd. Jag har provat att lufta vid pumpen men där kommer bara vatten. Jag fyller på vid ventilen i botten på pumpanläggningen(från Sfinx) med en pump och har även testat att fylla på med vattenslang från huset. Har spolat igenom genom att öppna säkerhetsventilen och då får jag ner kallt vatten. Jag har tappat ur all glykol och kört med bara vatten vilket fungerade igår men inte gör någon som helst skillnad idag. Någon med tips på vad som kan vara fel?

Jag hade nu 125 grader på taket och det pös sakteliga i två av skarvarna. Så det verkar vara nån liten läcka där men det förklarar väl inte varför jag inte får cirkulation? Anledningen till att jag har 125 grader på taket är ju just avsaknaden av cirkulation.

Tack på förhand för tips och råd! Börjar bli less på detta nu. Har haft allt för mycket problem med anläggningen.

mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Blandning Glykol
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2010, 15:06:30 »
Ett läckage på taket KAN orsaka att du inte får cirkulation pga att trycket sjunker.
Om du har svårt att få cirkulation kan det oxo bero på att cirk.pumpen är trasig eller för liten.
Själv kör jag med 40% och en Wilo 45/6 cirkpump på hast. 1.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Blandning Glykol
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2010, 15:49:01 »
Min originalpump blev som bilden visar efter en skaplig överhettning. Pumphjulet släppte från motoraxeln och tog emot pumphuset med följd att det inte cirkulerade så värst bra i solkretsen. Ta isär din och kolla, 2 små insex bultar så har du motorn och pumphjulet löst. Pumphuset sitter kvar på väggen.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad hakan_w

  • www.walltorp.net
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
    • Walltorp
SV: Blandning Glykol
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2010, 16:08:26 »
Hej,

Tack för era svar. Får skruva isär allt ikväll. Nu är panelerna täckta med Pressenning så jag har bara 55 grader på taket. Är det nån fara att solen skiner på panelerna om jag inte har nåt vatten i systemet?

Jag har ju bra tryck i systemet och det håller trycket. Igår kväll fyllde jag upp till 2 bars tryck och det hade jag även i morse. Det var när det blev allt för varmt i panelerna som det pös lite ånga vid två av skarvarna. Den ena fick jag tät men inte den andra. Får gå upp på taket och se igen när allt svalnat.

Alltihop är mindre än ett Ã¥r gammalt sÃ¥ det är ju riktigt trist om det redan skulle gÃ¥tt sönder.   huvuddunk

Mvh HÃ¥kan
www.walltorp.net   Bildblogg pÃ¥ mitt husbygge.
Solpanelerna har anlänt. I helgen börjar bygget! Följ det på www.walltorp.net
95kvm enplanshus med vattenburen golvvärme i plattan. Nibe 360p flvp. Snart 90 rör från Sfinx med 750 ack-tank.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!