Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Koppla vattenmantlad kamin och lvvp mot acktank  (läst 14863 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13381
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Koppla vattenmantlad kamin och lvvp mot acktank
« Svar #15 skrivet: 08 mars 2010, 10:17:17 »
Det går inte att placera kaminen högt och tanken lågt och samtidigt bara dra
rör till öppet expansionskärl från tanken.

Eldstad för fastbränsle måste ha egen stigare till expansionskärl med ganska
grova dimensioner. Ordet stigare skall tas bokstavligt. Röret måste stiga hela vägen,
helst lodrätt från kaminen upp till kärlet.

Extra säkerhetsventil är bara till för det fall expansionskärl eller stigare skulle frysa till is
och på så sätt ta bort expansionsmöjligheten för vattnet. Så gjorde man aldrig förr, men
nu finns rekommendationen. Placeringen av en sådan säkerhetsventil är lite friare
eftersom vi kommer att få 1,5 kg övertryck i ett fruset system långt innan det blir kokning
i systemet. Säkerhetsventilen kommer alltså att spotta ur sig vatten lite i taget allteftersom
trycket stiger. Placeringen av en sådan säkerhetsventil skall förstås vara sådan att inte
den också riskerar att frysa.

Volymerna 5% för öppet och 10% för slutet kärl stämmer. Om det däremot handlar om
expansion för ett solfångarsystem skall man ha ca 4 gånger den volym som finns i
panelerna för att kärlet skall kunna ta emot hela den volymen då panelerna skall kunna
evakueras vid kokning.

Observera att vid fastbränsleldning och slutet expansionskärl krävs aktiv kylning av eldstaden
med säker tillförsel av kallvatten. Installationen ser då helt annorlunda ut.

Det är i och för sig bra att ta reda på vad som gäller, men gör ingen egen installation
av kamin/panna. Anlita kunnigt folk för det. Stor risk för skador på både folk och fä om det blir fel.

Det känns lite onödigt... Visst, har man pannan och övrig utrustning samlad på ett ställe så spelar det väl inte så stor roll om man drar stigarröret från pannan eller från tanken. Men är du säker på att man måste göra så?

Jag har pannan i ett separat pannrum och värmer huset via kulvert. Det öppna expansionskärlet sitter på vinden i mitt hus. Det skulle vara lite svårt att dra ett separat stigarrör direkt från pannan upp till exp-kärlet...  Sc:,h
Samma 'problem' tror jag många som har pannan separat har. Oavsett hur högt eller lågt pannan står i förhållande till tanken så är oftast lämpligaste ställer för exp-kärlet på vinden i bostadshuset. Då blir det svårt att koppla pannan direkt dit.

Säkerhetsventiler finns både vid acc-tanken i källaren på mitt hus och vid pannan och dom har visat sig behövas eftersom vi har råkat ut för frysning både i kulverten och i exp-kärlet.   ???
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Koppla vattenmantlad kamin och lvvp mot acktank
« Svar #16 skrivet: 08 mars 2010, 14:37:35 »
Det viktiga är att man har kontinuerlig stigning från toppen av pannan till expansionskärlet.
Man vill inte för allt smör i Småland få vattenånga under högt tryck i toppen av pannan vid
kokning. Dels har man skapat en veritabel bomb och dels kommer ångan att trycka ut allt
vatten som finns på vägen mot expansionskärl (eller säkerhetsventiler om trycket blir så stort).

Betänk att vattnet expanderar 2000 gånger när det går över till vattenånga. Har man en gång
sett och hört ett kokande värmesystem på nära håll så kommer man aldrig att ta lätt på
dessa säkerhetsfrågor.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13381
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Koppla vattenmantlad kamin och lvvp mot acktank
« Svar #17 skrivet: 08 mars 2010, 14:58:19 »
Det viktiga är att man har kontinuerlig stigning från toppen av pannan till expansionskärlet.
Man vill inte för allt smör i Småland få vattenånga under högt tryck i toppen av pannan vid
kokning. Dels har man skapat en veritabel bomb och dels kommer ångan att trycka ut allt
vatten som finns på vägen mot expansionskärl (eller säkerhetsventiler om trycket blir så stort).

Betänk att vattnet expanderar 2000 gånger när det går över till vattenånga. Har man en gång
sett och hört ett kokande värmesystem på nära håll så kommer man aldrig att ta lätt på
dessa säkerhetsfrågor.

Det måste vara enklare med en säkerhetsventil på pannan...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre på ventilation.
SV: Koppla vattenmantlad kamin och lvvp mot acktank
« Svar #18 skrivet: 08 mars 2010, 15:09:16 »
j
Det viktiga är att man har kontinuerlig stigning från toppen av pannan till expansionskärlet.
Man vill inte för allt smör i Småland få vattenånga under högt tryck i toppen av pannan vid
kokning. Dels har man skapat en veritabel bomb och dels kommer ångan att trycka ut allt
vatten som finns på vägen mot expansionskärl (eller säkerhetsventiler om trycket blir så stort).

Betänk att vattnet expanderar 2000 gånger när det går över till vattenånga. Har man en gång
sett och hört ett kokande värmesystem på nära håll så kommer man aldrig att ta lätt på
dessa säkerhetsfrågor.

Jag har ett slutet 50L slutet kärl anslutet direkt till kaminens nederdel. Acktanken är placerad "över" kaminen och i toppen på den har jag min säkerhetsventil. Som du skriver expanderar vatten 2000ggr vid fasövergång och det finns ingen anledningatt leda all ångan till expansionskärlet så länge inte SÄK-ventilen sitter ihop med exp.kärlet.

/Raptor
Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad PiKKo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
SV: Koppla vattenmantlad kamin och lvvp mot acktank
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2010, 19:04:14 »
Aktiv kylning med kallvatten är ett annat alternativ, men det är så vitt jag vet
bara godkänt om man har kommunalt vatten (=säker vattentillförsel även vid
strömavbrott). Då måste du dra både kallvatten och retur till avlopp till och från kaminen...
Då kan man även har slutet expansionskärl om man vill.

Det alternativet går bort pga att vi har eget vatten så vi blir utan vid strömavbrott :(

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!