Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Grundfos ejektorpump
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Grundfos ejektorpump (läst 13012 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Krokodilen
Expert på värmepump
Stad/land: Uppsala
Antal inlägg: 518
Karma +0/-3
Kön:
Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
Krokodilen
Grundfos ejektorpump
«
skrivet:
02 mars 2010, 19:29:57 »
Citera
Ska ut i morgon och kolla på min fars pump som slutat pumpa vatten, har tidigare renoverat den men nu misstänker jag att ejektorn är trasig,och då blir det byte till en dränkpump.....men min fråga nu innan åker och kollar.......fadern undrar vilken rotatonsriktning pumpen ska ha om man kollar uppifrån...medsols eller motsols/ tacksam för svar för jag misstänker att han kanskle förlorat en fas och motorn går baklänges.
Loggat
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2 alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
SV: Grundfos ejektorpump
«
Svar #1 skrivet:
02 mars 2010, 20:50:08 »
Citera
Det fins en pil på pumpen som visar åt vilket håll den ska gå, jag tycks minnas att det var medurs. Om en fas går börjar inte pumpen gå baklänges utan den går inte över huvud taget och löser efter ca en halv minut ut på motorskyddet
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Krokodilen
Expert på värmepump
Karma +0/-3
Kön:
Krokodilen
«
Svar #2 skrivet:
03 mars 2010, 18:05:54 »
Citera
Jo är medveten om det....men även motorskydd kan vara defekta och då kan 3 fasmotorer börja snurra baklänges......dock ej i detta fallet.
Men Hydroforen var tom på vatten, så min misstanke är att det är något fel på ejektorn och att ringpumpen tömt allt vatten från fydroforen i borrhålet, ska pröva attt låna slang från grannen i morgon och fylla på, går inte det så får det bli en ny sänkpump i hålet. Alla uppslag om andra fel emottages tacksamt.
Loggat
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2 alla fönster är 3-glas
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
03 mars 2010, 18:51:52 »
Citera
Bottenventilen (som sitter längst ner på ejektorn) kan börja läcka och då kan vattnet gå tillbaka ner i hålet men det är rätt ovanligt. Vanligare är det att (om man inte har en 10 meters sugslang under ejektorn) man pumpar tomt i hålet då sugs luft in i systemet och pumpen kan inte lyfta vattnet. Är så fallet (och bottenventilen är hel) är det bara att fylla pump och slangar samt lufta. Att det skulle bli nått fel på själva ejektorn är rätt otroligt, det är ju i princip bara en metallklump med några hål. Möjligtvis kan nån slang ha lossnat från ejektorn.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Krokodilen
Expert på värmepump
Karma +0/-3
Kön:
Krokodilen
«
Svar #4 skrivet:
05 mars 2010, 05:36:19 »
Citera
Jo jag har varit inne på slang jag med, ska fylla med vatten i helgen när jag åker ut till farsgubben. Att det skulle vara tomt i håler har jag mycket svårt att tro.....vad jag vet så är vattentillströmningen ganska så stor och när dom mättte upp hålet en gång i tiden så skulle det enl uppgift ge massor av vatten typ källåder som dom borrat rakt in i. Så det vore ju konstigt om vattnet tog slut på vintern,är farsan numera bor där själv och det inte ens är sommar så bevattning av trädgården inte behövs.
Jag återkommer
Loggat
Krokodilen
Expert på värmepump
Karma +0/-3
Kön:
Krokodilen
«
Svar #5 skrivet:
06 mars 2010, 14:05:57 »
Citera
Fyllde systemet med vatten från grannen, luftade och körde igång.......och den funkar igen.......fast hur den kunde köra tom det vet jag fortfarande inte......farsgubben är inte precis storförbrukare på vatten, så att han skulle ha kört torrt i borrhålet är inte troligt....tiden får utvisa.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Grundfos ejektorpump
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1221
dolda: 0
användare: 11
Användare online
:
VictorHus13
25fOCUS
JFS75
pathe915
Blue Cruiser
Börje__
ThomasK85
svenske kocken
Raketost
Roland
perrep
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info