0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är inte helt nöjde med min Nibe 410P. Tycker att ett modernt hus (2005) ska komma under 18200 kWh (2009, inkl. hushållsel). Inbillar mig att huset ventileras lite väl hårt. Finns det någon mening med att koppla in en värmeväxlare och köra den istället för värmepumpsdelen i min Nibe? Skulle då kunna ventilera lite mindre men fortfarande utvinna stor del av värmen i frånluften.Från protokollet från 2005 så mätte de totalt 64 l/s tilluft och 67 l/s frånluft, vilket var var väldigt nära det projekterade. Huset är 147 m2, två plan. Är detta rimliga värden? Behövs så mycket ventilation? (Nibe rekommenderar 0.35 l/s/m2, dvs 51 l/s för mitt hus)Tacksam för svar!
Har samma problem som fredster så jag skickar ut min 410, vilket ju kan tyckas vara en aning drastiskt!Vi kommer att borra bergvärme och sätta in en roterande värmeväxlare.Jag tror att payofftiden hamnar på en så där 7-9 år om man bara ser på kostnaden rakt upp och ner.Du kan alltid bygla om fläktarna till lägre spänning för att få mindre flöde och något bättre ekonomi, läs i instruktionsboken så ser du hur man gör.
Tack för ditt svar.Jag hade inte tänkt köra båda på samma gång utan stänga av vp-delen av Niben. All ventilation skulle då skötas av värmeväxlaren.