0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vill visa en ej helt nöjd VP ägare med markvärme som ej sparar så mycket el. Det är min bror, Han har mindre kontor med maskiner för det i sin bostad. Så denna utrustn kanske är de stora elförbrukare och genererar en del värme. Han höll med mig Hushålls el minst 10000 men normalt 12-14000kWh.Han hade tidigare direktverkande el. med förbr 35000 kWh. Sen installerade han VP på 10kW och markslinga. I samband med detta monterade han in 4 stora fläktkonvektorer. 1 på ovan lån, 1 vardrum, 1 hallen och en i en ny vinkelbyggnad. Då var han ensam och sänkte sin elförbr till 25000kWh. Det blev samtidigt varmare överallt med den varma luftströmmen utfrån konvektorerna.Nu är de 4 personer i bostaden samma värme som tidigare. Men elförbr steg till 32000kWh. Det har det varit i genomsnitt under 2 år.Förklaringen är att nu förbrukas 3-4 ggr så mycket VV som tidigare. Nu undrar han om det finns fler som ser att ens el minskar men ejså mycket som man önskar. Installatörer lovar guld och gröna skogar men det blir bara mindre besparing. Med bättre isolering+3 glas fönster hade han kanske sparat mer. Så VP installationer kan ibland invagga folk att de sparar så mycket men det blir mindre vinst pga dess stora investering.Sen hade huset varit
Vi tar det en gång till på ett annat vis.Min bror förbrukade 35000kWh han har hushålls el på 10000kWh. Värme+VV är då 25000kWh.Med inst av VP sjönk värme förbrukningen med 10000kWh. Det gör Värme+VV till 15000kWh.10 kW kompr är normalt IVT på 2,9kW. Normal drift 4000 tim ger då 11600kWh el.Nu blev de fler i hushållet 4 st. Hushålls el ökar så klart VV förbr ökar från 100l/dygn till 500l/dygn.Detta gjorde att nu har han totalt elförbr på 32000kWh.
bra driftekonomi ?
bra driftekonomi ?Merförbrukning 400 liter varmvatten /dygn?