0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej,funderar lite kring golvvärme. Bakgrund: Nytt hallgolv med klinkerbeläggning ska läggas in (försäkringsskada, vattenrör som frös sönder i vinter, så ja, jag är med i den klubben). Träbjälklag med ca 60CC (äldre hus). Yta ca 8kvm. Kikar på Uponors System 17. Pump o shuntgrupp kommer finnas till andra ställen.De två alternativ jag ser är:#1. Specialspånskiva med spår utfrästa och fördelningsplåtar och hela det kitet, och sen 13-15mm flytspackel-kaka på detta för att erhålla styvhet för att sätta klinker på.#2. Helt vanligt 22mm golvspån och sen helt enkelt gjuta in hela golvvärmeslangen i spackelkakan, som då kanske behöver bli 20mm, lite osäker vad rörhållaren bygger om man ska fästa slangen med sådan eller bara limma slangen mot spånet (verkar lite omständligt).Är det någon som direkt tycker att alternativ #2 verkar helgalet av någon anledning? Det ter sig ju för mig något enklare att inte behöva krångla med specialspånskivor, vändskivor, plåtar och hela det köret...? Vändskivan behöver väl tex skarvas över en regel, så det kan bli lite meck? Och gjuta kaka av spackel behöver jag ju ändå göra för att få styvheten och att göra den några mm tjockare är ju inget stort merjobb... bygghöjden blir inget problem, det har jag kollat... Det jag kan tänka på är väl möjligtvis det där med värmespridningen om man skippar fördelningslpåtar kanske blir dålig?//Kalle