Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fundering, solfÃ¥ngare ihop med bergvärme  (läst 13602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FeFFedoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« skrivet: 20 februari 2010, 21:26:44 »
Satt framför tvn o "kollade" pÃ¥ melodifestivalen  ::) Började fundera lite pÃ¥ solvärme som komplement till min nyligen installerade bergvärme VP mest en fundering om de skulle funka snarare än att det kommer att ske, i alla fall i nuläget. Baserat pÃ¥ vad jag har läst mej till o funderat o diskuterat med rörmokare sÃ¥ ser min tanke ut som följer:



kom gärna med synpunkter, har inte funderat så noga på specifika fabrikat, reglering eller styrning. Mest hur man skulle kunna koppla ihop allt, det som finns idag är VP och golvvärme i hela huset.

Mvh Fredrik

Utloggad Andreas Lind

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bollebygd
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2010, 19:13:48 »
Hej!

Kul att du skriver om detta, har själv installerat solpaneler som jag använder för att återföra energi till borrhålet.

Först var det en anläggning med solpaneler av modell K1 som gick till en acc. tank samt en kombipanna med olja/ved. Solen gav då mest tappvarmvatten till sommaren.
Senare åkte pannan ut och en bergvärmepump installerades.
Tog först mha en värmeväxlare värmen från tanken och hettade upp ingående brinevätska.

Sedan byttes solpanelerna mot dubbelt så effektiva K2 paneler http://www.k2system.se/
En större värmeväxlare och kopplade in detta på nedåtgående slinga för Brine-vätskan på så sätt skulle jag stoppa den nedåtgående temp. kurvan på borrhålet.

Panelerna ligger numera under ett täcke av 56 cm snö så den ger inget alls nu.. Men annars kan man se att den laddar hålet och istället för ca 2 graders brine ligger den nu på 4-7 grader.. en väldigt stor acc-tank under huset kan man säga ;).. Intressant är det iaf..

Om du vill ha kan du få en länk till temp-loggern för anläggningen.

Mv Andreas

Utloggad FeFFedoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2010, 22:55:47 »
Ok, så du har alltså anpassat solpanelerna för enbart värmning av brinen? har du siffror på hur mkt t.ex 1 grads höjning gör på verkningsgraden, tycker det borde va svårt att få nån ekonomi på det viset.

Jag har förberett med rör för frikyla kopplat till ventilationen (FTX), på så vis kommer jag också att kunna höja ingående brine-temp nån grad åtminstonde då det finns behov av kyla.

Utloggad kbyskog

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Terjärv (Österbotten / Finland)
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2010, 08:11:17 »
Har kopplat in det enligt Ctc kopplingschema men dumpar bara överskottsvärme i borrhålet. Vore nog mycket effektivare att ha en skilld acc tank att ladda mot. Måste nu ladda mot 40-50 graders VP, vintertid ger det inte så mycket då.
Vore kanske att satsa på uppvärmning av brinevätska istället?
Bor i ett 183 m² enplanshus -09 med fru och en liten dotter. 
Husvärme: CTC Ecoheat 10,5 kw V3, 185m borrhål + 40 rörs Heatpipe solfångare.
6x100w solpaneler + Soladin 600 Grid-tie inverter.
Isolerat garage pÃ¥ 63 m². 
Garageuppvärmning: Ultimatemarket Basic 13 luftvärmepump.

Totalförbrukning 2009: 12207kwh
Totalförbrukning 2010: 11461kwh

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 587
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2010, 10:02:17 »
Jag kör sedan 2002  med ett samman byggt system. Jag tänkte att om elpriset ökade med en faktor 3 under 10 Ã¥r sÃ¥ kommer det bli lika dyrt med bergväme som med olja tyärr blev jag sannspÃ¥dd.
 Det levererades visserligen av "leverantören ifrÃ¥n helvetet"  som dÃ¥ var de enda som erbjöd sÃ¥dan lösning. Vi  har haft stora läckageproblem samt korrosion skador dÃ¥ det ifrÃ¥n början byggdes med pottaska som brine i ordets ursprungliga betydelse... för att slippa värmeväxlare
.. Efter att ha fÃ¥tt ett avslut i tingsrätten kunde vi själva göra nÃ¥got Ã¥t saken sÃ¥ har vi nu  etanol i berget värmeväxlare och glykol pÃ¥ taket. Därför är det svÃ¥rt att räkna. Men vi gör av med 8000-10000 kwh  per Ã¥r pÃ¥ värme och varmvatten (mot tidigare ca 15000 kwh) efter att ha fÃ¥tt ordning pÃ¥ systemet. Vi har  ca 8 C pÃ¥ hösten i bergvärme hÃ¥let max 10 C efter att ha värmt  nÃ¥gon vecka under sommaren.

Hittills har avsticken för sol värme av borrhÃ¥let suttit pÃ¥ returen men jag planerar att skifta till "in" för att :  starta vid lägre temperaturer och dÃ¥ öka COP faktorn ungefär som EVIheat  Dessutom sÃ¥ tänkte jag ha Frikylan sedan solvärmen och sist Vpn ( OBS delflöden...)
Dock kan det vara så att man måste endera:
a)ställa växlingstemperaturen tightare så att inte pressorstaten slår ut vid för högt in eller
b) köra höga Ã¥terladdningstemperturer bara dÃ¥ man ändÃ¥ inte använder VP  eftersom man har varmvatten uppvärming via solen.
 NÃ¥n som har erfarenhet av detta driftalternativ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2010, 10:42:09 »
För att återgå till ursprungsförslaget:

Borde inte radiator retur gå in "mitten" på ack.tank och tilloppet till VP ut från toppen?

Dessutom borde väl en shunt placeras vid ack.tanken för att:
1. Shunta ut lämlig radiatortemp när ack.temp>framledningstemp.
2. Förbikoppla ack.tank helt och hållet när ack.temp<framledningstemp.
  (DÃ¥ förvärmer solen endast tappvatten, men ger effekt ända ned tills temp. för inkommande kallvatten)

Jag kanske har missförstÃ¥tt skissen helt?  ???

Hälsningar Flurken.
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad FeFFedoo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2010, 17:44:14 »
För att återgå till ursprungsförslaget:

Borde inte radiator retur gå in "mitten" på ack.tank och tilloppet till VP ut från toppen?

Dessutom borde väl en shunt placeras vid ack.tanken för att:
1. Shunta ut lämlig radiatortemp när ack.temp>framledningstemp.
2. Förbikoppla ack.tank helt och hållet när ack.temp<framledningstemp.
  (DÃ¥ förvärmer solen endast tappvatten, men ger effekt ända ned tills temp. för inkommande kallvatten)

Jag kanske har missförstÃ¥tt skissen helt?  ???

Hälsningar Flurken.

Hmm, det låter ju helt klart riktigt. Ja ritade denna skissen direkt ur huvudet, funderade lite efterhand, har ingen direkt erfarenhet av solvärmeanl. i praktiken mer än att jag kopplat in ett par stycken elektriskt. Då jag jobbar som elektriker.

Min tanke med att låta vp värma toppen av tanken var att den skulle få lite större volym att jobba med. Men ditt förslag är helt klart bättre då man kan ta tillvara lägre temp.

Ska se om jag kan rita om skissen efterhand.

Tack för svaren så långt, inte omöjligt att man köper några rör lr spikar ihop nån byggsats om man kan hitta nån vettig systemlösning som inte sabbar vp-driften lr vice versa.

Mvh Fredrik

Utloggad perssoh1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« Svar #7 skrivet: 26 februari 2010, 23:26:20 »
Kul att ni gillar teknik, men ni har väl klart för er att det är totalt olönsamt att investera i solpaneler när man redan har bergvärme?
Enda skälet att göra en sådan satsning är ifall borrhålet är alldeles för litet och måste få hjälp med värmeladdningen under sommaren/hösten.

Utloggad dr.frost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« Svar #8 skrivet: 28 februari 2010, 18:37:57 »
Lönt och lönt !

Vpn håller kanske i 20 år i stället för femton.

Hur skall man värdera detta , det hänger väl i hop med räntenivån och vad är den om 15 år?

Sen var det det här med energipriserna, tydligen vet alla vad dom är om 10-15 år utom jag.

 :o

Utloggad dr.frost

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Fundering, solfångare ihop med bergvärme
« Svar #9 skrivet: 28 februari 2010, 18:46:10 »
Här hemma har jag också sprit i jordslingan och propylenglykol på taket ,men egentligen borde man kunna ha propylenglykol i jordslinga/borrhål och på det sättet bara öppna en ventil så dumparman rakt ut i slingan antingen det är vinter eller att det är sommar med för hög temp i fångarna.
På detta sättet hade man sluppit en mellanväxlare och kunnat värma mot det kallaste vintertid.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!