Hej, innan jag försöker svara på frågorna måste jag bara kommentera:
Nu när vi ska börja med att renovera övervåningen tänkte vi tilläggsisolera väggarna innefrån med 45 mm mineralull eftersom vi ändå ska gipsa väggarna för att få släta väggar...
Har ni fått klartecken för detta från någon byggnadsingenjör eller liknande?
Generellt är en invändig tilläggsisolering bland det "farligaste" man kan göra med ett gammalt hus. Vissa konstruktioner klarar inte av det och i de flesta andra ökar riskerna för fuktskador, samtidigt som byggnadens köldbryggor blir så pass påtagliga att de kan orsaka såväl komfortproblem som fuktproblem.
...och till sommaren blir det till att isolera vinden med mer kutterspån då det idag bara ligger ca 15 cm spån.
Här skulle jag talat med en byggare/byggnadsingenjör, antagligen blir det lika billigt med "riktig" isolering och mycket bättre ur värmesynpunkt.
1)Är det fördelaktigare att lägga golvärme, trots den högre installationskostnaden, och förhoppningsvis få en lägre driftskostnad på elpannan. Idag när det är -10 pumpar vi ut i framledning ca 45-50 *C och har 19-20*C inne men som med alla gamla hus så läcker huset som ett mindre såll.
Skulle vi med detta kunna få ner framledningen till ca 30*C och därigenom tjäna en slant eller äts det upp av större skillnad på framledning och retur och/eller större mängd vatten?
Den lägre framledningen äts upp av större mängd vatten. Energibehovet är samma oavsett hur man distribuerar den till rummet.
Min rekomendation är radiatorer.
Om ni funderar på golvvärme på övervåningen är det viktigt att tänka på är att inte lägga trä- eller korkgolv, eftersom de isolerar bort värmen från ovanvåningen.
Det som är golvvärme på övervåningen blir takvärme på bottenvåningen vilket kräver att effekten på befintliga radiatorer där minskas ner, samtidigt som golvvärmen behöver täcka värmeförluster för två våningar.
Eftersom golvvärmen inte täcker kallras från fönstren bör dessa vara av s.k. lågenergi-typ. Om de inte redan är det behöver de bytas.
2)Vi har gjutit in vattenburen golvvärme i badrummet på undervåningen och gjort en liten "fulkoppling" när det gäller inkopplingen då vi har lagt in detta parallellt över ett element med endast en strypning på framledningen. Allting fungerar men vad jag har märkt så verkar det som att elpannan går mer när det är "fullt öppet" på gv jämfört med när den är strypt.
Kan detta stämma ?
Ja, om man tillför mer värme till huset genom t.ex. gv, måste pannan jobba hårdare. Samma sak som att den går mer när alla radiatorer är på jämfört med när de är avstängda.
3)Kan man minska antalet inkopplingar/starter på elpannan genom att tex ansluta en acktank på radiatorslingan ungefär som man har till en värmepump och fast kondensering ?
Det är säkert möjligt, men jag ser spontant inte något behov. Så vitt jag fått lära mig, så sliter inte till och frånslag speciellt mycket på en elpanna. Det skulle sannolikt krävas att pannan programeras om och att acktanken kopplas till radiatorsystemet via en shuntning, med extern styrning. Troligen kostar detta mycket mer än det smakar...
Lycka till med renoveringarna och hoppas mina svar kunnat hjälpa dig lite på vägen

.