0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja, det är ju tråkigt för dig som Acer-leverantör då. Men för mig som HP-slutkund så har det aldrig varit problem att DOA en produkt och självklart är det när produkten kommer till slutkund som skall räknas som startdag... En Acer-dator kan ju ha varit död hur länge som helst hos ÅF så packas den upp av slutkunden och kan inte DOAs längre? Låter ju sanslöst. Acer-datorn har väl knappast visat vad den går för under den tiden den legat i en kartong hos ÅFen?När jag gjorde min senaste DOA hos HP, så fick jag helt enkelt ett DOA-bevis från HP (ett bevis från HP att de accepterade att datorn var en DOA och med det kan jag gå in till ÅFen och lämna in den kassa datorn och få en ny i handen. Nu handlade jag ju direkt från HP i det fallet och dessutom så hade jag köpt dator på lagertömning/utförsäljning så de hade inga sådana datorer kvar, så de initierade helt enkelt (efter lite övertalning) utskick av en nyare bättre modell från en distributör. Kommer inte ihåg i vilket skede jag lämnade tillbaka den kassa datorn, men det kändes i alla fall aldrig som något problem, så jag kan inte ha varit datorlös någon längre tid.Hur ekonomin med DOA hanteras mellan tillverkare/distributör/ÅF berör inte mig som kund det ringaste, så det får vara hur det vill med det.Huvudsaken är att jag om jag har oturen att packa upp en kass dator inte skall behöva skicka in den på service (om jag inte vill) utan kan få en omleverans istället.
Ja, du ser ju... HP är generösare... De accepterar DOA inom 30 dagar. Och alla gånger att jag föredrar att göra en DOA än skicka datorn på service.... Oavsett om du har en Acer eller HP eller vad du har, så riskerar man alltid vid komplicerade fel att få tillbaka en dator som inte är åtgärdad på service. DOA tycker jag känns bättre. En helt ny dator och inte någon reparerad sak... DOA känns rättvist. Jag köpte och betalade en ny dator, inte en reparerad dator som skall vara på service 3 veckor innan jag kan börja använda den.
Det jag saxat är det som gäller mellan ÅF och distributör, tror inget annat. HP vs Acer som legat en månad på ett lager hos ÅF ... lika illa. Sorry.
Att du sedan fått igenom en DOA direkt med HP .. lucky you! (Inge illa menat!) Men visst är det så att DOA inte är tänkt så om du köpt din HP maskin av en ÅF.
Har en acer travelmate 2492 som jag har haft i 3,25år är igång minst 6 timmar per dag. Måste säga att jag är helnöjd.Den har åkt i golvet så den har lite spricker här och var men den funkar Thumbsup Det enda som varit är att batteriet gav upp vid 2.5 års ålder men de händer nog de flesta datorer. Jag hade köpt en acer igen men jag visste inte att travelmate var en företagsmodell
Citat från: MGKea skrivet 02 mars 2010, 15:31:59Det jag saxat är det som gäller mellan ÅF och distributör, tror inget annat. HP vs Acer som legat en månad på ett lager hos ÅF ... lika illa. Sorry. Tyvärr tror jag nog du har fel... Köpte en HP Mini 2133 i september 2009. Hur länge tror du inte ÅF hade legat på den, med tanke på att till och med efterföljaren 2140 höll på att ersättas då? Inga problem att DOA den. De frågar efter mitt kvitto när jag skall DOA, så jag tror de går efter det datumet och struntar blankt i hur länge datorn har legat osåld.CiteraAtt du sedan fått igenom en DOA direkt med HP .. lucky you! (Inge illa menat!) Men visst är det så att DOA inte är tänkt så om du köpt din HP maskin av en ÅF.Jo, men det är ju precis det jag ville ha sagt från början. Det går att resonera med HP. När något inte fungerar eller man inte är nöjd med något, så går det faktiskt att få gehör hos HP och de anstränger sig för att göra mig som kund nöjd. Det har hänt mig ett flertal gånger...Det är också därför som jag fortsätter att handla HP. Den dagen som jag märker att de inte längre lyssnar på mig när jag har något problem med deras produkter, så kommer jag att överväga någon annan leverantör. Jag ser inte HPs produkter som kvalitetsmässigt överlägsna, men eftersom jag med gott resultat kunnat tala med HP och få dem till att anstränga sig till det yttersta för att göra mig som kund nöjd, så är jag också nöjd...Jag har ingen stor erfarenhet av andra märken (i alla fall ingen färsk erfarenhet), men som jag redan skrivit tidigare, så tror jag mig inte kunna få samma gehör om jag köper en Acer eller Packard Bell eller liknande från OnOff... Därför gör jag inte heller det.
För Er som läser denna DOG FIGHT... sanningen kanske ligger någonstan mitt elemellan då nästan alla maskiner har olika garantivillkor i det finstilta ... men ta ingen förgivet att det är en kunds rättighet.
"customer replacements" etc kostar alltid extra. Är det värt? Beror på kund. Inte för kunder som debiterar 2000kr/timme.
Citat från: MGKea skrivet 02 mars 2010, 15:31:59För Er som läser denna DOG FIGHT... sanningen kanske ligger någonstan mitt elemellan då nästan alla maskiner har olika garantivillkor i det finstilta ... men ta ingen förgivet att det är en kunds rättighet. Jo, det är säkert helt rätt...Citera"customer replacements" etc kostar alltid extra. Är det värt? Beror på kund. Inte för kunder som debiterar 2000kr/timme.Jag tror du är lite fel ute... Du tänker väl på hembesök av servicetekniker (reparation på plats). Det jag skrev om var att HP skickar ut reservdelar ut till kund, som SJÄLV (om denne har kompetens) gör utbytet. Kostar absolut inget extra (gjorde i alla fall inte senast jag utförde något sådant och det var väl i alla fall mindre än ett år sedan?).Men servicetekniker på plats kostar ju extra... Två gånger har HP skickat ut servicetekniker till mig (trots att jag inte har ett sådant avtal) för att avhjälpa fel, kommer inte riktigt ihåg varför (jo förresten, senaste gången var det för att byta minne på en dator som skickats som ersättning för en DOA), men återigen var det HP's tillmötesgående... Långt ut i skärgården båda gångerna, 2 timmar dit och 2 timmar tillbaka.